Swedish Care stänger investeringsrunda på 35 Mkr – tar Doktor.se s digitalvårdsplattform till Kina

Dela
Svensk digitalvård är en av världens mest utvecklade och användarvänliga, och har redan exporterats framgångsrikt till ett flertal länder. Nu tar tech- och vårdbolaget Swedish Care med sig Doktor.se till nya marknader där Kina är först ut.

I Kina finns redan ett antal aktiva digitalvårdsoperatörer men flertalet är grundade av e-handelsaktörer och drivs främst av läkemedelsförsäljning.

”Här finns definitivt en lucka att fylla för en mer sofistikerad och effektiv plattform där man följer och vägleder patienten genom vårdflödet.” säger Svante Jerling CEO för Swedish Care China. Jerling är läkare och entreprenör och en av svenskarna som skapade den kinesiska datingappen Tantan (360 miljoner användare 2020) som sedan köptes av MOMO för 765 MUSD. Han har bott mer än 10 år i Kina och pratar språket flytande. 

 Huvudinvesterare i Swedish Care China är: 

  • Tradingfirman Elof Hansson. Ett av Sveriges mest erfarna företag vad gäller handel med Kina med kontor i både Beijing och Shanghai - 10 m SEK.
  • MGA Holding, Mats Arnhögs family office - 10 m SEK.
  • Doktor.se - 5 m SEK.

Elof Hansson är både investerare och aktiva partners i Swedish Care. Tillsammans kommer bolagen att utnyttja Elof Hanssons världsomspännande nätverk av lokala bolag för etablering av svensk digitalvård på ett antal marknader.  

För mer information vänligen kontakta: 

Svante Jerling, CEO Swedish Care China 
svante.jerling@swedish.care & tel +8613718817303

eller

Magnus Norberg, CEO Swedish Care (moderbolaget Sverige) magnus.norberg@swedish.care & tel +46735111010

Om

Swedish Care



Följ Swedish Care

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye