Sveriges nöjdaste hyresgäster bor hos Stångåstaden

Idag samlades Sveriges bostadsbolag digitalt för att utse Sveriges bästa hyresvärdar. I kategorin ”Högsta serviceindex” för större bostadsbolag vann Stångåstaden återigen Kundkristallen. Kunderna har gett toppbetyg när det gäller service och kvalitet.

Vinnarna utses bland alla bostadsföretag som under 2021 genomfört kundundersökningen AktivBo. I undersökningen får hyresgästerna betygsätta hur de upplever sin hyresvärd. Stångåstadens serviceindex, som är den sammanvägda bedömningen av frågor kopplat till hur de boende upplever servicen, är högst i kategorin bostadsbolag som har fler än 11 000 lägenheter. Stångåstaden delar i år första platsen med AB Bostaden i Umeå.

-          Det är glädjande att se att vi, trots två år av pandemi fortsätter att ge en bra och professionell service. Vi har under flera år haft extra fokus på skötselfrågor och vi ser att våra kunder uppskattar det arbetet. Positivt är också att våra kunder fortsatt känner sig trygga i sin bostad, säger Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden.

Några av resultaten i Stångåstadens kundundersökning 2021:

• Den största ökningen hittas bland frågorna som rör ”rent och snyggt”. Här svarar hyresgästerna på frågor om inre och yttre skötsel. Kunderna uppskattar återvinningsrummen, möjlighet till källsortering och tycker att skötseln av utemiljön fungerar bra.
  • Stångåstaden får fortsatt höga betyg bland frågorna som rör ”hjälp när det behövs”. Här svarar hyresgästerna på frågor om till exempel reparationer, hur lång tid det tog att få felet åtgärdat och kvaliteten på arbetet.
  • Trygghetsindex, det vill säga hyresgästernas upplevda trygghet i och omkring hemmet har sänkts något men står sig starkt i jämförelse med andra bostadsbolag. Positivt är att kunderna upplever att de är trygga i sitt trapphus och i sin bostad.
  • Enkäten skickades till hälften av hyresgästerna och svarsfrekvensen var 53%.
  • Stångåstaden har vunnit Kundkristallen 12 gånger de senaste 13 åren.

Läs mer om tävlingen och AktivBo på webben: aktivbo.se

Stångåstaden vill bidra till sund konkurrens och schyssta villkor på byggarbetsplatser20.3.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande

Stångåstaden arbetar sedan länge med aktiviteter för att upprätthålla en sund konkurrens på våra byggarbetsplatser. Idag görs detta dels genom kravställning i upphandlingar, lokalt samarbete mellan Byggföretagen och de offentliga beställarna, dels genom förhandskontroller och kontroll under byggskedet. Då Stångåstaden är en stor aktör i regionen och vill vara en normbildande aktör i branschen kommer vi under 2024 att ta ytterligare steg för att öka kravställningen och uppföljningen.

Så vill vi bidra till sund konkurrens och schyssta villkor på byggarbetsplatser20.3.2024 08:00:00 CET | Blogginlägg

Det förekommer tyvärr problem med fusk och dåliga villkor på byggarbetsplatser i Sverige. Det riskerar att bli en grogrund för organiserad brottslighet om vi inte agerar och arbetar förebyggande. Problemen handlar om allt från obetalda skatter, arbetsgivaravgifter och sociala avgifter till illegal arbetskraft och dålig arbetsmiljö. Det leder också till en osund konkurrens på byggmarknaden. Fusk och kriminalitet riskerar att försämra kvaliteten på byggen, skapa social oro och resultera i att seriösa byggföretag slås ut.

Stångåstaden kommenterar skador på fastighet samt ombesörjer evakuering för drabbade hyresgäster8.3.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande

Stångåstaden har under torsdagen inlett arbetet med att säkra den explosionsdrabbade fastigheten på adressen Ödegårdsgatan 16 i stadsdelen Johannelund. Undersökningen visar att skadorna på konstruktionen är mer omfattande på konstruktionen än vad den första bedömningen gjorde gällande. Med anledning av detta kommer Stångåstaden nu inleda arbetet med att säkra fastigheten. Bolaget ombesörjer samt att bolaget ombesörjer evakueringsbostad för alla drabbade kunder i fastigheten.