Mariestads Alkoholfri är ny partner till En Svensk Klassiker

Gemenskap, inspiration och motivation. Det är tre nyckelfaktorer för populariteten hos En Svensk Klassiker. Vissa brinner för att slå nya personliga rekord, andra siktar på att genomföra loppen bättre än tidigare och några står med stor förtjusning på startlinjen för första gången. Sedan starten 1971 har över 100 000 flitiga motionärer och entusiaster genomfört någon av våra klassiker. Oavsett anledning är stoltheten efteråt oslagbar och Mariestads Alkoholfri går nu in som stolt sponsor till stunden efter målgång.
Partnerskapet kommer märkas på flera håll, bland annat kommer Mariestads Alkoholfri vara på plats under Vasaloppet, Vansbrosimningen och Lidingöloppet för att vara med och fira deltagarnas prestationer.
- Vi vill få deltagarna att aktivt njuta och koppla av efter sina prestationer. Mjölksyra och stumma ben blandas med glädjerus och stolthet. Vad kan då passa bättre än att belöna sig själv med en Mariestads Alkoholfri efter målgång? Och lördag den 5 mars har åkarna och publiken också möjlighet att träffa David Lundqvist, Årets Kock 2017, som bjuder på sin egen ESK-korv, speciellt framtagen till de som går i mål i Mora, säger Maria Berggren, produktchef för Mariestads.
- Vi på En Svensk Klassiker tror på ett hälsosamt leverne med en variation av träning, rörelse och avkoppling. Återhämtning efter ett träningspass och ett lopp är minst lika viktigt som själva utförandet. Vi vet att vikten av balans i livet är stor och många av våra deltagare njuter av en alkoholfri öl efter sina prestationer, säger Michael Thorén vd En Svensk Klassiker.
Om En Svensk Klassiker
Gemenskap, inspiration och motivation. Det är tre nyckelfaktorer för populariteten hos En Svensk Klassiker. En Svensk Klassiker är en idrottsutmaning utöver det vanliga där du inom en 12 månaders period skall skida Engelbrektsloppet eller Vasaloppet, cykla Vätternrundan, simma Vansbrosimningen och springa Lidingöloppet. Vår mission är att göra Sverige och svenskarna friskare och grundtanken är att motivera till motion och träning året om. Genom projekt som Skolklassikern och ICA-klassikern uppmanar vi till rörelse i hela Sverige oavsett ålder.
Om Spendrups/Mariestads Alkoholfri
Mariestads Bayerska Bryggeri grundades redan år 1848 och namnet markerade att bryggeriet var bland de första i Sverige som bryggde sitt öl enligt bayersk tradition. Först dracks Mariestads främst i Västsverige men några decennier senare var namnet känt av ölälskare över hela landet. Idag ägs Mariestads av Spendrups och är ett av Sveriges mest omtyckta öl.
Kontakter
För mer information, kontakta:
Bilder
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups uppmärksammar Julmustens dag i Ludvika20.11.2025 14:05:00 CET | Pressmeddelande
Inför Julmustens dag 24 november visar en färsk Novusundersökning att julmusten är den alkoholfria dryck som svenskarna mest förknippar med julen. Hela 89 procent nämner julmust – långt före glögg, öl och andra alternativ. På Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras varje år cirka 6 miljoner liter av den unika drycken.
Krušovice presenterar Krušo Combo – en hyllning till tjeckiskt hantverk, smak och kvalitet18.11.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det tjeckiska ölmärket Krušovice lanserar konceptet “Krušo Combo” – en hyllning till över 400 år av bryggarhantverk och tidlös smak. Sedan 1581 har Krušovice stått för kvalitet och tradition, och med Krušo Combo möter ölet nu matens värld i inspirerande kombinationer som lyfter både dryck och rätt.
Magic Rock Saucery 3,9% 33 cl burk återkallas22.10.2025 16:14:36 CEST | Pressmeddelande
Spendrups återkallar Magic Rock Saucery 3,9 % burk 33 cl. Vi har fått in reklamationer på överjästa burkar vilket kan orsaka explosion och därmed skada. Vi återkallar därför produkten. Produkten har levererats till Systembolag över hela landet. Konsumenter som har köpt Magic Rock Saucery 3,9 % 33 cl burk ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Konsumenter uppmanas att hantera produkten med försiktighet. Vi tar händelsen på största allvar och har i dialog med tillverkaren inlett en utredning för att vidta åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
Ta del av Spendrups breda vintersortiment med både älskade klassiker och spännande nyheter21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner. För många svenskar är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både älskade klassiker som Mariestads Julebrygd och spännande nyheter som till exempel Mariestads Vinterale – perfekt till vinterns alla högtider.
Heineken® går samman med Joe Jonas och globala influencers för att motverka digital överbelastning och få socialt umgänge “off socials”2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Initiativet grundar sig i en ny rapport som visar hur den ökande digitala belastningen påverkar människor världen över. Mer tid framför skärmen gör att de sociala batterierna töms och leder till att vi umgås mindre i verkligheten, och alltmer sällan bokar in att träffas IRL.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum



