TV4 Film fälls – visade film med sexuella scener på dagtid
Den amerikanska dramakomedin Zach and Miri Make a Porno sändes klockan 16.00 på kanalen TV4 Film. Filmen handlade om två vänner som efter ekonomiska problem bestämde sig för att spela in en porrfilm för att tjäna pengar. I en scen i filmen hade en man och en kvinna sex på disken i ett kafé. Båda var nakna och samlaget visades i helbild. Granskningsnämnden konstaterar att scenen var en avancerad sexuell framställning. Med hänsyn till sändningstidpunkten anser nämnden därför att sändningen strider mot bestämmelsen om televisionens särskilda genomslagskraft. (21/04536).
Mediets genomslagskraft
Bestämmelsen innebär bland annat ett krav på återhållsamhet när det gäller avancerade sexuella framställningar eller våldsskildringar som sänds på tider då barn kan antas ta del av programmen. Nämnden tillämpar en strängare bedömning för program som sänds innan klockan 21.00. Bestämmelsen innebär också att programföretagen måste visa varsamhet vid speglingen av bruket av alkohol, tobak och droger. Den blir även aktuell i program eller inslag som kan uppfattas som diskriminerande.
Övriga fällda ärenden
(Uppdaterad lista)
- Inslag i SVT:s Morgonstudion med exponering av en varumärkeslogotyp fälls för otillbörligt gynnande (21/04740)
- TV3:s Efterlyst fälls för intrång i två personers privatliv (21/04618)
Friade ärenden
- Inslag i SVT:s Aktuellt frias i fråga om mediets genomslagskraft och diskriminering (22/00209)
- TV4:s Renées brygga frias i fråga om mediets genomslagskraft och alkoholbruk (22/00111)
- Inslag i TV4:s Efter fem om elpriser frias i fråga om saklighet (21/04714)
Du kan söka efter besluten i vårt diarium på webbplatsen. Webbdiariet hittar du under Självservice
Nyckelord
Kontakter
Presskontakt
Tel:08-580 070 00presskontakt@mprt.seLänkar
Om
Granskningsnämnden för radio och tv är ett självständigt organ inom Myndigheten för press, radio och tv som har till uppgift att pröva om de som sänder radio och tv följer de regler som gäller för sändningarna. Program som prövas av nämnden kan antingen frias, frias med kritik eller fällas.
Myndigheten för press, radio och tv lyder under regeringen och tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.
Följ Myndigheten för press, radio och tv
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Myndigheten för press, radio och tv
Svensk tv-marknad: Utmaningar och trender24.11.2023 14:32:33 CET | Pressmeddelande
Tv-marknaden påverkas just nu starkt av att ekonomin försämras och att konjunkturen försvagas. Det visar rapporten Svensk tv-marknad 2023 som Myndigheten för press, radio och tv tagit fram och som beskriver den svenska tv- och streamingmarknaden. En marknad där konkurrensen är fortsatt mycket hög om abonnenter, rättigheter och annonsintäkter - vilket påverkar de stora svenska kommersiella tv-husen negativt.
Granskningsnämnden friar i åtta beslut20.11.2023 12:08:25 CET | Pressmeddelande
Granskningsnämnden har i dag fattat beslut i åtta ärenden. Samtliga ärenden är friande.
Knappt 21 miljoner kronor delas ut i varannandagsstöd31.10.2023 13:39:29 CET | Pressmeddelande
Mediestödsnämnden har fattat beslut om stöd för tidningsdistribution med anledning av övergången till utdelning av post varannan dag för 2023. Stödet finns för att bidra till att tidningsföretagen kan dela ut tidningen till läsaren på utgivningsdagen.
Viaplay fälls för otillåten reklam under vintersportsändningar25.10.2023 12:06:01 CEST | Pressmeddelande
Granskningsnämnden fäller Viaplay för sändningar av världscupen i skridskor och skidtävlingar där reklam sändes på halva skärmen under pågående tävling.
Minskad lönsamhet för medierna trots rekordhög medieanvändning25.10.2023 10:29:16 CEST | Pressmeddelande
Årets rapport Medieekonomi 2023 från Myndigheten för press, radio och tv visar på att medieåret 2022 hade en rekordhög medieanvändning och en rekordhög investering på reklammarknaden. Trots det så befinner sig medierna i ett tufft läge med minskad lönsamhet på grund av ökade kostnader, minskade reklamintäkter och en nedåtgående konjunktur.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum