Svenska Resebranschföreningen

Resebranschen kräver ett slut på passtrulet

Dela
Problemen med de långa väntetiderna för att förnya svenska pass är oacceptabla och behöver åtgärdas omgående. Detta skriver Resebranschorganisationen SRF på SVD Debatt idag. Den av pandemin hårt drabbade branschen har börjat se ökade bokningar av resor till utlandet men drabbas nu av att resenärer inta kan förnya sina pass i tid.

– Resebranschen har drabbats först, mest och kommer att drabbas längst att effekterna av pandemin. Eftersom det finns ett uppdämt behov av att resa såg vi en klar uppgång när restriktionerna togs bort i februari. Nu drabbas vi av nästa smäll när folk måste vänta i flera månader för att förnya sina pass, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF.

Det rapporteras om väntetider på flera månader för att få pass vilket innebär att folk måste boka av sina resor. Det påverkar även nybokningar då de som vill resa till sommaren inte kan räkna med att kunna få ett nytt pass förrän tidigast i september.


– Vi har haft en dialog med Polisen om detta under mer än ett år och vet därför att detta inte kommer som en överraskning för dem. Att det skulle bli detta kaos hade vi inte väntat oss. Vi hoppas att Polisen snarast kommer till rätta med detta, säger Didrik von Seth.

Så vitt SRF vet är denna situation unik för Sverige. Övriga Resebranschorganisationer i Europa rapporterar inte samma kaotiska situation som råder i Sverige.

– Eftersom giltighetstiden för svenska pass numera bara är 5 år är sannolikheten att passets giltighet har gått ut stor. Framförallt inom en familj på 4 eller 5 personer. På längre sikt bör det övervägas att återgå till en giltighetstid på 10 år, säger Didrik von Seth.

Se debattartikeln i SvD HÄR




Kontakter

Bilder

Didrik von Seth, VD. Fri för publicering.
Didrik von Seth, VD. Fri för publicering.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Svenska Resebranschföreningen
Svenska Resebranschföreningen
Storgatan 19
11485 Stockholm

08-762 68 60https://srf-org.se/

Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF, har cirka 300 medlemsföretag som sysselsätter 7 000 anställda. De står för mer än 80 procent av svenska resebyråers och researrangörers omsättning på 60 miljarder kronor 2018. SRF arbetar för sunda konkurrensförhållanden och en positiv utveckling av den svenska resebranschen. Medlemskap i SRF innebär en kvalitetsstämpel och krav på att följa SRF:s riktlinjer och stadgar.

Följ Svenska Resebranschföreningen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska Resebranschföreningen

Orimligt att affärsresenärer inte kan välja tåget15.6.2024 14:07:02 CEST | Pressmeddelande

Hur svårt kan det vara att boka en tågbiljett? Nästan omöjligt enligt svenska affärsreseföretag som försöker boka hållbara resalternativ till sina kunder. Det har nu gått två månader sen SJ lanserade sitt nya bokningssystem och fortfarande går det inte att boka en vanlig tågbiljett smärtfritt. Måttet är nu rågat och idag skriver Svenska Resebranschföreningen (SRF) en debattartikel i SvD och kräver en handlingsplan från alla inblandade.

Satsningar på svensk infrastruktur krävs för att säkra reseindustrins tillväxt20.5.2024 16:03:38 CEST | Pressmeddelande

Brister inom svensk infrastruktur utgör ett hinder för rese- och besöksnäringens utveckling och tillväxt. Det visar en färsk undersökning där femhundra beslutsfattare inom resesektorn har svarat på hur infrastrukturen påverkar deras verksamhet. Den nya rapporten presenterades på Resebranschens Vårmöte, där stora delar av den svenska resebranschen samlades tillsammans med politiker och representanter från Svenskt Näringsliv.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye