Lärarbehörigheten ökar i gymnasiet
- Vi vet att lärares kompetens och ledning har stor betydelse för undervisningens kvalitet. Därför är det är viktigt att ansvariga i kommuner och fristående skolor utarbetar långsiktiga strategier för lärarförsörjningen och att rektorerna har en god överblick över vilka lärare som är behöriga i skolan, säger Lee Gleichmann Linnarsson, undervisningsråd på Skolverket.
Sju av tio lärare behöriga i grundskolan
I grundskolan är andelen lärare med legitimation och behörighet i minst ett av sina undervisningsämnen 71 procent, vilket är i linje med föregående läsår. Behörigheten är högre bland lärare som undervisar i de lägre årskurserna. Högst andel behöriga lärare finns i ämnena svenska, matematik, franska samt idrott och hälsa. Lägst andel behöriga lärare finns i ämnena i teknik, svenska som andraspråk och slöjd. Andelen behöriga lärare har ökat mest i spanska, en ökning med 2 procentenheter.
- Lärarförsörjningen är en viktig fråga. Skolverket jobbar på olika sätt med att stödja ansvariga i kommuner och fristående skolor med exempelvis olika former av kompetensutvecklingsinsatser. Lärarlyftet är en satsning där lärare som redan har en lärarexamen på ett ganska enkelt sätt kan bli behöriga i flera ämnen, årskurser och skolformer. Vi jobbar också aktivt med att sprida kunskap om olika vägar in i läraryrket, säger Lee Gleichmann Linnarsson.
Hög behörighet bland lärare i gymnasiet
I gymnasieskolan ökar andelen behöriga lärare en aning och uppgår till 83,5 procent jämfört med 82,4 procent föregående läsår. Högst andel behöriga lärare finns fortsatt i ämnena historia, svenska och biologi där 89 till 92 procent av lärarna är behöriga. Lägst andel behöriga lärare återfinns i ämnena svenska som andraspråk och teknik, där 47 respektive 55 procent är behöriga.
|
Andel behöriga lärare i grund- och gymnasieskolan 17/18 – 21/22 |
|||||
|
2017/18 |
2018/19 |
2019/20 |
2020/21 |
2021/22 |
|
|
Grundskolan |
71,4 |
70,5 |
70,1 |
71,1 |
71,0 |
|
Gymnasieskolan |
80,6 |
81,4 |
81,6 |
82,4 |
83,5 |
Högst andel behöriga lärare i förskoleklassen
Liksom tidigare år är det högst andel behöriga lärare och förskollärare i förskoleklass, drygt 86 procent, vilket är på liknande nivå som föregående läsår.
Låg andel behöriga lärare i grund- och gymnasiesärskolan
I grundsärskolan och gymnasiesärskolan är andelen behöriga lärare fortsatt låg. Knappt var femte lärare är behörig att undervisa i respektive skolform och så har det sett ut under de senaste läsåren.
- Det är naturligtvis oerhört bekymmersamt att andelen behöriga lärare i grundsärskolan och gymnasiesärskolan är så låg och inte heller har ökat över tid, särskilt med tanke på att eleverna i de här skolformerna har extra stort behov av lärare med specialpedagogisk kompetens, säger Lee Gleichmann Linnarsson.
Högre andel behöriga lärare i kommunala skolor
Lärarbehörigheten är fortsatt högre i kommunala skolor jämfört med fristående skolor. I kommunala grundskolor är 72 procent av lärarna behöriga och i de fristående är motsvarande siffra 64 procent. I kommunala gymnasieskolor är nära 87 procent av lärarna behöriga jämfört med drygt 75 procent av lärarna i fristående gymnasieskolor.
Nästan 6 000 lärare i modersmål
Det är drygt 5 900 personer som tjänstgör som modersmålslärare inom skola och vuxenutbildning. Det motsvarar cirka 3 100 heltidstjänster då många arbetar deltid. Flest modersmålslärare finns det i arabiska, följt av somaliska och persiska. Det är 16 modersmålslärare som undervisar i ukrainska och 197 som undervisar i ryska.
Fakta om behörighet och lärarlegitimation
Kravet på legitimation för lärare och förskollärare infördes i skollagen 2011. Målet med legitimation är att öka kvaliteten i svenska skolan, höja statusen på yrket och tydliggöra vad en lärare och förskollärare är behörig att undervisa i. För att få undervisa som lärare eller förskollärare krävs som regel legitimation med rätt behörighet för undervisningen. För att vara behörig att att undervisa i grundsärskolan eller gymnasiesärskolan krävs som regel både en förskollärar-eller lärarexamen och en speciallärarexamen med inriktning mot utvecklingsstörning.
För mer information
Pedagogisk personal i skola och vuxenutbildning Läsåret 2021/22
Relaterat
Prognosen över behovet av lärare och förskollärare
För frågor kontakta
För frågor till undervisningsråd Lee Gleichmann Linnarsson, kontakta presstjänsten på 08-527 333 00.
För frågor om statistiken, kontakta undervisningsråd Karin Zetterberg Grünewald på 08-527 339 14 eller undervisningsråd Amanda Hansson på 08-527 332 88.
Nyckelord
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
