Hemfrid blir medlemmar i Almega Serviceföretagen

– Vi har länge arbetat för att höja branschens status, och att Hemfrid ansluter till vår organisation stärker hemservicebranschen ytterligare, säger Adam Dobbertin, avtalsansvarig för Almega Hemserviceföretagen.
Hemfrid har länge varit en ledande aktör inom hushållsnära tjänster och har sin huvudverksamhet inom hemstädning. Företaget grundades 1996 av Monica Lindstedt för att underlätta vardagen och få livspusslet att gå ihop för fler familjer.
–Vi vill fortsätta professionalisera yrket, främja sund konkurrens och driva branschfrågorna framåt. Därför väljer vi nu att bli medlemmar hos Almega Serviceföretagen för att accelerera det arbetet, säger Frida Koff, kommunikations- och hållbarhetschef, Hemfrid.
Att köpa hushållsnära tjänster blir alltmer populärt i Sverige, och branschen har haft en stark utveckling de senaste åren. Bara under 2021 var tillväxten 16 procent jämfört med 2020, visar Rutindikatorn som baseras på statistik från Skatteverket, som har analyserats av Almega Hemserviceföretagen.
Fler och fler privatkunder vill göra ett medvetet köp av städtjänster. Att välja ett hemserviceföretag med kollektivavtal, är ett sätt att se till att de anställda har allt från kollektivavtalade löner, försäkringar och pensioner.
– Vi ser att många privatkunder vill anlita seriösa hemstädföretag och att kollektivavtal spelar en viktig roll här. Vi tillgängliggör våra medlemmar på serviceforetagen.se, just för att underlätta för kunder, säger Adam Dobbertin, avtalsansvarig, Almega Hemserviceföretagen.
I och med att Hemfrid ansluter sig till Almega Serviceföretagen representerar nu Almega Hemserviceföretagen 63 procent av hemservicebranschen.
Länkar:
Almega Serviceföretagens medlemmar hittas här:
https://www.serviceforetagen.se/om-oss/vara-medlemmar/
Hitta ditt auktoriserade hemserviceföretag här:https://www.serviceforetagen.se/auktoriserade-hemserviceforetag/
Rutindikatorn: https://www.serviceforetagen.se/rutindikatorn/
Fakta kollektivavtal
Genom kollektivavtalet säkerställer kunden att personen som arbetar i en ens hem har rätt till:
- Avtalsenlig lön som revideras årligen
- Arbetsskadeförsäkring
- Tjänstepension
- Omställningsförsäkring, livförsäkring, sjukförsäkring, föräldrapenningtillägg
- Högre ersättningar till exempel vid ob, övertid, semesterlön osv.
För mer information, kontakta gärna:
Michelle Jacobsson, kommunikatör, Almega Serviceföretagen
michelle.jacobsson@almega.se, tel: 072-0194590
Frida Koff, kommunikations- och hållbarhetschef, Hemfrid
frida.koff@hemfrid.se, tel:070-445 37 00
Nyckelord
Kontakter
Michelle Jacobssonkommunikatör
Ansvarar för Almega Serviceföretagens kommunikation (webb, sociala medier, press mm.)
Bilder

Om
Almega Serviceföretagen arbetar för ett bättre företagsklimat och stärker arbetsgivare, så att välmående företag kan släppa fram fler jobb inom servicebranschen.
Almega Serviceföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag, där branscherna facility management, fönsterputs, hemservice, sanering och städ ingår. Totalt har föreningen 1 300 medlemsföretag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer.
Följ Serviceföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Serviceföretagen
Stockholmarna får betala när Stockholms stad övertar lokalvård i egen regi21.11.2025 15:48:47 CET | Pressmeddelande
I veckan röstade Stockholms stads kommunfullmäktige igenom budgeten för 2026. Ett kontroversiellt inslag är beslutet att öka andelen lokalvård i egen regi. Almega Serviceföretagen varnar för att detta blir ett dyrt och ineffektivt ideologiskt experiment som skattebetalarna får stå för.
Årets Städföretag 2025 går till Serviceföretaget PIMA7.11.2025 10:01:00 CET | Pressmeddelande
Serviceföretaget PIMA har utsetts till Årets Städföretag 2025. Företaget är ett föredöme i branschen och visar att kvalitet och omtanke om personalen går hand i hand. Priset delas ut årligen till ett auktoriserat städföretag som visat på seriös och god företagsamhet.
Ny röst för städ-och servicebranschen– Paul Philip Abrigo kliver in som näringspolitisk expert30.10.2025 12:55:11 CET | Pressmeddelande
Serviceföretagen stärker upp med PR-erfaren opinionsbildare. Paul Philip Abrigo kommer närmast från Lumo Advice och har många års erfarenhet från politiken. Nu går han in som näringspolitisk expert på Almega Serviceföretagen.
Rutindikatorn: Svenskarna har använt Rut mer än nånsin20.10.2025 07:02:00 CEST | Pressmeddelande
Nu släpps Rutindikatorn för tredje kvartalet 2025. Ett framgångsrikt kvartal för rut-sektorn som har vuxit både sett till totalbelopp och antal rut-tillfällen jämfört med 2024. Totalt har det juli-september köpts rut-tjänster vid 1 035 452 tillfällen till ett värde av nästan 4,5 miljarder kronor. För det har rut-avdrag till ett värde 2 240 606 645 kronor betalats ut.
Almega Serviceföretagen: ”Stockholms stad har storhetsvansinne”8.10.2025 12:23:26 CEST | Pressmeddelande
Idag släppte styret i Stockholms stad sin budget för 2026. I den fortsätter man sitt projekt för att ta tillbaka så mycket lokalvård som möjligt till egen regi. Det är enligt Almega Serviceföretagen, bransch- och arbetsgivarorganisation för städföretagen med kollektivavtal, ett stort misstag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
