Hemfrid blir medlemmar i Almega Serviceföretagen

– Vi har länge arbetat för att höja branschens status, och att Hemfrid ansluter till vår organisation stärker hemservicebranschen ytterligare, säger Adam Dobbertin, avtalsansvarig för Almega Hemserviceföretagen.
Hemfrid har länge varit en ledande aktör inom hushållsnära tjänster och har sin huvudverksamhet inom hemstädning. Företaget grundades 1996 av Monica Lindstedt för att underlätta vardagen och få livspusslet att gå ihop för fler familjer.
–Vi vill fortsätta professionalisera yrket, främja sund konkurrens och driva branschfrågorna framåt. Därför väljer vi nu att bli medlemmar hos Almega Serviceföretagen för att accelerera det arbetet, säger Frida Koff, kommunikations- och hållbarhetschef, Hemfrid.
Att köpa hushållsnära tjänster blir alltmer populärt i Sverige, och branschen har haft en stark utveckling de senaste åren. Bara under 2021 var tillväxten 16 procent jämfört med 2020, visar Rutindikatorn som baseras på statistik från Skatteverket, som har analyserats av Almega Hemserviceföretagen.
Fler och fler privatkunder vill göra ett medvetet köp av städtjänster. Att välja ett hemserviceföretag med kollektivavtal, är ett sätt att se till att de anställda har allt från kollektivavtalade löner, försäkringar och pensioner.
– Vi ser att många privatkunder vill anlita seriösa hemstädföretag och att kollektivavtal spelar en viktig roll här. Vi tillgängliggör våra medlemmar på serviceforetagen.se, just för att underlätta för kunder, säger Adam Dobbertin, avtalsansvarig, Almega Hemserviceföretagen.
I och med att Hemfrid ansluter sig till Almega Serviceföretagen representerar nu Almega Hemserviceföretagen 63 procent av hemservicebranschen.
Länkar:
Almega Serviceföretagens medlemmar hittas här:
https://www.serviceforetagen.se/om-oss/vara-medlemmar/
Hitta ditt auktoriserade hemserviceföretag här:https://www.serviceforetagen.se/auktoriserade-hemserviceforetag/
Rutindikatorn: https://www.serviceforetagen.se/rutindikatorn/
Fakta kollektivavtal
Genom kollektivavtalet säkerställer kunden att personen som arbetar i en ens hem har rätt till:
- Avtalsenlig lön som revideras årligen
- Arbetsskadeförsäkring
- Tjänstepension
- Omställningsförsäkring, livförsäkring, sjukförsäkring, föräldrapenningtillägg
- Högre ersättningar till exempel vid ob, övertid, semesterlön osv.
För mer information, kontakta gärna:
Michelle Jacobsson, kommunikatör, Almega Serviceföretagen
michelle.jacobsson@almega.se, tel: 072-0194590
Frida Koff, kommunikations- och hållbarhetschef, Hemfrid
frida.koff@hemfrid.se, tel:070-445 37 00
Nyckelord
Kontakter
Michelle Jacobssonkommunikatör
Ansvarar för Almega Serviceföretagens kommunikation (webb, sociala medier, press mm.)
Bilder

Om
Almega Serviceföretagen arbetar för ett bättre företagsklimat och stärker arbetsgivare, så att välmående företag kan släppa fram fler jobb inom servicebranschen.
Almega Serviceföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag, där branscherna facility management, fönsterputs, hemservice, sanering och städ ingår. Totalt har föreningen 1 300 medlemsföretag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer.
Följ Serviceföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Serviceföretagen
Strejk avblåst – nytt tjänstemannaavtal på plats17.4.2025 18:44:57 CEST | Pressmeddelande
Serviceföretagen har, efter medling, i dag kommit överens med Unionen om nytt kollektivavtal på det sedan tidigare varslade tjänstemannaavtalet. Därmed avblåses den strejk som skulle trätt i kraft på onsdag den 23 april.
Städbranschen ser positivt på Samhalls bantning26.3.2025 13:24:47 CET | Pressmeddelande
Almega Serviceföretagen välkomnar många av de nya förslagen i den nyligen släppta Samhallutredningen. Utredningen föreslår en bantning av Samhall, något Serviceföretagen ser positivt på.
Ta hem titeln Årets Städföretag 202520.3.2025 07:31:00 CET | Pressmeddelande
Nomineringen för priset Årets Städföretag 2025 har öppnats. Priset delas ut till ett auktoriserat städföretag, som varit ett föredöme i branschen, av fack och arbetsgivare tillsammans. Bland tidigare vinnare finns Städtjänst Westlund och Kundpartner Syd.
Rutindikatorn 2024: Studsmattseffekt för hemstädningen – Stor ökning av rut-tjänster16.1.2025 07:15:00 CET | Pressmeddelande
2023 var det första året någonsin då rut-användandet minskade. Men det har visat sig vara en tillfällig nedgång. 2024 är både antal rut-tillfällen och totalsumman av rut-avdrag uppe på rekordnivåer igen.
En enig nämnd fråntar auktorisationen från städföretaget Kleni AB13.12.2024 05:01:00 CET | Pressmeddelande
Auktorisationen är skapad för att stärka städ- och servicebranschen och lyfta fram seriösa företag. Det ska vara en trygghet för kunder, företag och medarbetare. Kriterierna är framtagna i samverkan mellan Almega Serviceföretagen, Fastighets och Kommunal. Auktorisationsnämnden, som utgörs av representanter från arbetsgivarorganisationen, fackförbunden och en opartisk ordförande, har valt att frånta Kleni AB auktorisationen då företaget inte längre lever upp till kriterierna. –Det är både bekymmersamt och sorgligt att företaget valt att agera i strid med Auktorisationens kriterier. Det drabbar deras personal, deras kunder och branschen i stort. Vi är fortsatt övertygade om att vår auktorisation är viktig för att stävja denna typ av beteende. Det är hårda krav för att få vara auktoriserad, säger Thomas Kolbe som är nämndens opartiska ordförande. –Redan innan det medialt kom fram att Kleni AB jobbar på ett sätt som inte är förenligt med auktorisationen påbörjade vi en fördjupad granskning
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum