Vinnarna utsedda i PrintPower awards
Årets tema var Kontakt och bakom tävlingen står Grafiska företagen och FESPA. Syftet är att lyfta fram fördelarna med print både som konst och som kommunikationsmedel. Tävlingen grundades för drygt 20 år sedan av branschföreningen FESPA, ett nätverk för Screen- och specialtryckare.
– Vi är stolta över att kunna fortsätta med den här tävlingen i ett lite förnyat koncept. Kärnan i tävlingen har sedan start varit screentrycket och det är viktigt att vi kan fortsätta ha det i fokus, men att ha tävlingen inom ramen för Print Power gör att vi kan vi nå den yngre generationen på nya sätt och samtidigt skapa intresse för screentrycket, säger Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen.
Nytt för i år är att en omröstning kommer att ske på Instagram, där en av de tio vinnarna utses till folkets favorit.
Vinnare - (alla vinnarbidragen finns som bilder nedan):
Elsa Ivarsson, Yrgo
Namn på verk: Linked(in)
Moa Nilsson, HDK Valand
Namn på verk: Förbindelse
Linnea Kvammen, Yrgo
Namn på verk: Out of body, out of mind
Siri Gyllstad Wester, Forsbergs skola
Namn på verk: Längtan
Simon Strandh, Berghs School of Communications
Namn på verk: Den Riktiga Kontakten
Linda Eiwander, Berghs School of Communications
Namn på verk: Stay in Contact
Klara Genberg, Yrgo
Namn på verk: First Contact
Micaela Gyllerström, Forsbergs skola
Namn på verk: Turn me on
Samuel Thalin, Yrgo
Namn på verk: Sibling-rivalry
Agnes Dalunde, Forsbergs skolan
Namn på verk: Morality
Jury:
Martin Frostner, Frostner Studio, Sandra Praun, Grafisk designer, Lars Liljendahl, Art Director.
Tekniska experter:
Johan Soovéer, vd AARE Grafisk Produktion, Jenny Moberg, vd All in Screen
Om tävlingen:
I affischtävlingen PrintPower Awards tävlar elever från Sveriges ledande design- och konstskolor med målet att se vilka som lyckas skapa de bästa trycken utifrån ett valt tema. Totalt väljs tio vinnare av en professionell branschjury. En ärofylld vinst som ger vinnarna uppmärksamhet i branschen.
Syftet med tävlingen är att ge studenter en ökad insikt och kunskap om de många fördelarna med print – både som konst och som kommunikationsmedel.
Kontakter
Eva Glückmanvd
Fotograf: Erik Thor
Johan GrauersKommunikationschef
Tel:0706 725 285johan.grauers@grafiska.seBilder
Om
Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska industrin. Våra drygt 400 medlemsföretag med ca 12 000 anställda utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället.
Den grafiska industrin som omsätter ca 38 miljarder kronor har en viktig uppgift i marknadsekonomin, demokratin och i utbildningen. Grafiska Företagen inspirerar till nytänkande för ökad konkurrenskraft.
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
Svag krona är inte ett argument för högre löneökningar4.11.2024 14:02:28 CET | Pressmeddelande
Grafiska Företagen och Gröna arbetsgivare varnar för att industrifackens krav på 4,2 procents löneökningar skadar både svensk konkurrenskraft och förutsättningarna för långsiktiga reallöneökningar. De betonar att en stabil internationell konkurrenskraft måste byggas på ökad produktivitet, inte en svag kronkurs.
Bland Drakar och Dragqueens får stort pris29.10.2024 07:14:47 CET | Pressmeddelande
Initiativet Bland Drakar och Dragqueens får den grafiska branschens stora pris på 100 000 kronor för sitt arbete med att öka ungas intresse för läsning. Genom att kombinera dragshow och sagor engagerar de barn och ungdomar, vilket stärker läslusten och bidrar till att motverka utanförskap.
Tillgång till riktiga skolböcker blir krav13.5.2024 12:05:43 CEST | Pressmeddelande
Från och med den 1 juli blir det krav på att elever ska ha tillgång till fysiska böcker. Det sker genom en ändring i skollagen och har till syfte att förbättra skolresultaten i den svenska skolan. Grafiska Företagen har länge fört fram kopplingen mellan böcker och läsförståelse och ser regeringens beslut som både självklart och bra.
Den grafiska branschens utveckling hämmas av att för få utbildas3.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ny rekryteringsrapport från Grafiska Företagen ger en positiv bild av den grafiska branschen, som förväntas växa med 750 anställda de närmaste tre åren. Ett orosmoln är dock att det utbildas alldeles för få för att täcka rekryteringsbehovet, vilket medför att antalet som rekryteras utan någon formell utbildning för branschen ökar.
Student från Sundsvall finalist i tävling om yttrandefrihet12.4.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Bränning av helig bok” där Pippi Långstrump bränns på bål blev designstudenten Johanna Haraldh från Sundsvall en av tio finalister i årets PrintPower Award. Affischen drar paralleller till både koranbränningar och häxbränningar och väcker frågor om vad som är tillåtet inom ramen för yttrandefrihet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum