Vinnarna utsedda i PrintPower awards
Årets tema var Kontakt och bakom tävlingen står Grafiska företagen och FESPA. Syftet är att lyfta fram fördelarna med print både som konst och som kommunikationsmedel. Tävlingen grundades för drygt 20 år sedan av branschföreningen FESPA, ett nätverk för Screen- och specialtryckare.
– Vi är stolta över att kunna fortsätta med den här tävlingen i ett lite förnyat koncept. Kärnan i tävlingen har sedan start varit screentrycket och det är viktigt att vi kan fortsätta ha det i fokus, men att ha tävlingen inom ramen för Print Power gör att vi kan vi nå den yngre generationen på nya sätt och samtidigt skapa intresse för screentrycket, säger Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen.
Nytt för i år är att en omröstning kommer att ske på Instagram, där en av de tio vinnarna utses till folkets favorit.
Vinnare - (alla vinnarbidragen finns som bilder nedan):
Elsa Ivarsson, Yrgo
Namn på verk: Linked(in)
Moa Nilsson, HDK Valand
Namn på verk: Förbindelse
Linnea Kvammen, Yrgo
Namn på verk: Out of body, out of mind
Siri Gyllstad Wester, Forsbergs skola
Namn på verk: Längtan
Simon Strandh, Berghs School of Communications
Namn på verk: Den Riktiga Kontakten
Linda Eiwander, Berghs School of Communications
Namn på verk: Stay in Contact
Klara Genberg, Yrgo
Namn på verk: First Contact
Micaela Gyllerström, Forsbergs skola
Namn på verk: Turn me on
Samuel Thalin, Yrgo
Namn på verk: Sibling-rivalry
Agnes Dalunde, Forsbergs skolan
Namn på verk: Morality
Jury:
Martin Frostner, Frostner Studio, Sandra Praun, Grafisk designer, Lars Liljendahl, Art Director.
Tekniska experter:
Johan Soovéer, vd AARE Grafisk Produktion, Jenny Moberg, vd All in Screen
Om tävlingen:
I affischtävlingen PrintPower Awards tävlar elever från Sveriges ledande design- och konstskolor med målet att se vilka som lyckas skapa de bästa trycken utifrån ett valt tema. Totalt väljs tio vinnare av en professionell branschjury. En ärofylld vinst som ger vinnarna uppmärksamhet i branschen.
Syftet med tävlingen är att ge studenter en ökad insikt och kunskap om de många fördelarna med print – både som konst och som kommunikationsmedel.
Kontakter
Eva Glückmanvd
Fotograf: Erik Thor
Johan GrauersKommunikationschef
Tel:0706 725 285johan.grauers@grafiska.seBilder
Om
Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska branschen. 350 kreativa medlemsföretag utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället. Allt från undervisningsmaterial för våra barns lärande till hållbara förpackningar för den gröna omställningen.
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
Akut kompetensbrist i den grafiska branschen22.1.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det finns totalt 50 utbildningsplatser, men den grafiska branschen har ett årligt rekryteringsbehov på 250 personer. En ekvation som inte går ihop. För att möta kompetensbristen lanserar Grafiska Företagen tillsammans med GS-facket Grafisk validering som kan användas vid rekrytering och kompetensutveckling.
NYTT PRIS LYFTER FRAM SVENSK BOKPRODUKTION21.1.2025 08:10:00 CET | Pressmeddelande
9 av 10 svenska böcker trycks utomlands. Sverige riskerar att tappa kompetensen att självständigt producera böcker. För att lyfta fram svensk bokproduktion kommer ett nyinstiftat pris att belöna en bok som är formgiven och producerad i Sverige.
”det får inte bli fokus på kortsiktig kompensation”19.12.2024 08:44:51 CET | Pressmeddelande
”För att det här ska gå i mål måste fokus ligga på företagens konkurrenskraft och medarbetarnas jobb”, säger förhandlingschef Anna Freij. Hon tycker att fackens krav på 4,2 procent rimmar illa med läget i den grafiska branschen och vittnar om att man inte inser allvaret.
Svag krona är inte ett argument för högre löneökningar4.11.2024 14:02:28 CET | Pressmeddelande
Grafiska Företagen och Gröna arbetsgivare varnar för att industrifackens krav på 4,2 procents löneökningar skadar både svensk konkurrenskraft och förutsättningarna för långsiktiga reallöneökningar. De betonar att en stabil internationell konkurrenskraft måste byggas på ökad produktivitet, inte en svag kronkurs.
Bland Drakar och Dragqueens får stort pris29.10.2024 07:14:47 CET | Pressmeddelande
Initiativet Bland Drakar och Dragqueens får den grafiska branschens stora pris på 100 000 kronor för sitt arbete med att öka ungas intresse för läsning. Genom att kombinera dragshow och sagor engagerar de barn och ungdomar, vilket stärker läslusten och bidrar till att motverka utanförskap.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum