Nordax Bank

Komplisert bankspråk forvirrer nordmenn – mange er bekymret for å ta dårlige økonomiske beslutninger

Det er mye å tenke på når man skal kjøpe bolig. Skal man velge flytende eller fast rente? Trenger jeg mellomfinansiering? Hvordan fungerer det egentlig med en kausjonist? De fleste har mange spørsmål før møtet med banken. Men faktisk fører selve bankspråket til enda flere spørsmål og bekymringer blant nordmenn, viser en ny undersøkelse fra Nordax Bank og Novus.

- Ofte kan det være vanskelig å forstå økonomiske begreper man møter i hverdagen, ikke minst når man kjøper bolig. Det er en stor og viktig handel som man vanligvis gjør ganske sjelden, noe som selvfølgelig gjør det enda mer komplisert. Dessverre er det mange som ikke tørr å spørre når man ikke forstår, men later som de henger med, forteller Gard Eriksen som er boliglånsekspert i Nordax Bank.

Undersøkelsen viser at nesten fire av ti (38 prosent) synes at bankene bruker et språk som er vanskelig å forstå. Så mange som 64 prosent er iblant bekymret for iblant å ta dårligere økonomiske beslutninger som følge av at de ikke forstår bankens ord og terminologi - størst er bekymringen hos de unge, der 76 prosent av de under 35 år oppgir at de er usikre.

- Det er vanskelig nok å forstå bankbegreper som det er, tenk så komplisert det er hvis du ikke har norsk som morsmål. At et stort flertall også er bekymret for at det vil påvirke deres økonomiske beslutninger negativt, er et viktig varselsignal som alle banker bør ta inn over seg. For oss er det viktig at alle har like forutsetninger når det gjelder økonomien, fordi det er en så stor del av hverdagen vår, sier Gard Eriksen.

I lys av dette har Nordax Bank utviklet plug-in-løsningen Banklingo, som oversetter eller forenkler vanlige økonomiske ord og begreper som dukker opp i hverdagen, i banken og i media. Banklingo fungerer på alle nettsteder og forenkler de økonomiske ordene som er vanskeligst å forstå. Den oversetter også direkte til noen av de største språkene i Norge: engelsk, arabisk, tyrkisk, farsi, samt bosnisk, kroatisk og serbisk. Banklingo kan lastes ned her.

Om undersøkelsen
Undersøkelsen er utført av Novus på oppdrag fra Nordax Bank. Formålet har vært å undersøke den norske befolkningens forståelse av bankenes språkbruk i Norge. Undersøkelsen er utført via nettintervjuer av en nær samarbeidspartner av Novus. Totalt ble det gjennomført 1091 intervjuer i befolkningen (18+ år). Undersøkelsen ble gjennomført 9.–14. mars 2022.

Om Nordax Bank

Nordax Bank

Om Nordax Bank
Nordax er en ledende nordisk spesialistbank som tilbyr konkurransedyktige innskudd og utlån til cirka 190 000 privatkunder i Sverige, Norge, Finland og Tyskland. Vi har ca. 230 ansatte og gjennom vår sentraliserte forretningsmodell drives hele virksomheten fra kontoret i Stockholm. Nordax ble grunnlagt i 2003, og siden den gang har vi vokst og bygget en organisasjon basert på stor kunnskap og engasjement. Siden januar 2019 har Svensk Hypotekspension vært en del av Nordax-konsernet.

Følg pressemeldinger fra Nordax Bank

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nordax Bank på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nordax Bank

650 000 svenskar har låtit bli att separera - för partnerns skull11.6.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Över en halv miljon svenskar har undvikit en separation eller skilsmässa av rädsla för att partnern inte ska kunna ordna ett nytt boende. Och var femte kvinna känner sig fast i en relation på grund av sin boendesituation. Det visar Relationsrapporten 2024 från Nordax Bank. - Att så många stannar kvar i dåliga relationer gör oss både ledsna och upprörda, så borde det inte vara, säger Linda Werdi på Nordax Bank.

Svenskarna sämst i Norden på att söka hjälp vid ekonomisk stress11.12.2023 10:34:44 CET | Pressmeddelande

Var femte svensk mår dåligt på grund av sin privatekonomi. Samtidigt är svenskarna betydligt sämre på att söka professionell hjälp för sina ekonomiska bekymmer jämfört med de nordiska grannländerna. Det visar Hälsonomirapporten som tagits fram av NOBA Bank Group (Nordax Bank, Bank Norwegian och Svensk Hypotekspension), med syfte att utforska kopplingen mellan ekonomi och hälsa i Norden.

Årets Julklapp 2023 – en amortering13.11.2023 11:46:24 CET | Pressmeddelande

Julen närmar sig med stormsteg – och med det julhandeln. Samtidigt får vi ständiga rapporter om stigande priser, ökade räntekostnader och hushållens ansträngda ekonomi. Så, vad ska man ge i julklapp när det dom flesta behöver är något helt annat än nya saker? För att inspirera till en riktigt varm och omtänksam jul har Nordax Bank tagit fram en egen variant på årets julklapp 2023 – Amorteringsklappen.