Riksteatern

Urpremiär, 17 januari, Stockholm: Knockout! Om mansnormen, privilegier, marginalisering och hur vi uppnår ett samhälle utan sexuellt våld

Dela

I en ständig kamp mellan vad omgivningen förväntar sig att Terrence ska bli och vad han själv vill bli går han genom sin maskulinitetsresa. Det är inte säkert att Terrence själv vet och det är inte bara osanningar som han strör ut, utan han överdriver även gärna sina egna och andras berättelser, för att fila på sin image.

Syftet med föreställningen är att arbeta förebyggande och våldspreventivt, mot övergrepp och sexuellt våld, för en teckenspråkig målgrupp. Och att deltagarna genom samtal ska få ökad självkänsla och självkännedom om sitt eget ansvar och sin egen del i arbetet med att nå ett samhälle utan övergrepp och sexuellt våld.

– Jag har analyserat och arbetat genom manuset tillsammans med skådespelaren och det är bara att konstatera att vi har att göra med en verklighet som vi inte gärna pratar om. Därför känns det väldigt viktigt att temat om maskulinitetsnormer och våld lyfts fram. Vi behöver bryta de negativa maskulinitetsnormer som finns, säger Mindy Drapsa, regissör av Knockout! och konstnärlig ledare för Riksteatern Crea.

Målet är att skapa en arena för samtal och reflektioner om normer kopplat till kön och sexualitet, samt språk och funktion, och hur de påverkar deltagarnas liv och vardag i praktiken. Genom att utgå från Connells teori om hegemoniska maskuliniteter undersöker vi frågan om att både vara privilegierad i fråga om kön, men samtidigt uppleva sig underordnad eller marginaliserad på grund av sin funktionsnedsättning.

Jag minns en situation för ett par veckor sedan då jag var på en fest , där det var en man som drog ett skämt med sexistiskt innehåll. Alla skrattade. Jag kunde inte ignorera detta utan kunde säga ifrån. Jag kunde förklara att skämtet inte är acceptabelt och att det sker enbart efter mäns villkor.  Vi kunde komma fram till ett samförstånd om att beteendet inte är okej och att alla män måste ta sitt ansvar. Det är tack vare dem verktyg jag har fått med mig från projektet och arbetet med denna föreställning som jag kunde känna mig stark nog att säga ifrån och skapa diskussion och förståelse. Det är vad jag önskar att publiken ska kunna göra efter att ha upplevt föreställningen och deltagit i samtalet efteråt, säger Mindy Drapsa.

Enmansföreställningen Knockout! med ett efterföljande samtal är en del av projektet Äkta Man som är finansierat av Arvsfonden och drivs av RFSU Stockholm i samarbete med Sveriges Dövas Ungdomsförbund, Svenska Dövidrottsförbundet och Riksteatern.

På turné med Riksteatern under våren 2022
 

För mer information: https://www.riksteatern.se/forestallningar/knockout/
För mer information om projektet, Äkta Manhttps://www.arvsfonden.se/projekt/alla-projekt/projektsidor/akta-man

Regi: Mindy Drapsa
Dramaturgi: Filip Burman & Lisa Lindén
Kostym: Tanja Honkanen

För mer information:
Sofia Zouagui
Press och PR ansvarig 
E-post: sofia.zouagui@riksteatern.se
Mob: 070-528 99 15

Om

Riksteatern
Riksteatern



Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Susanna Dahlberg är vd för Riksteatern.

Följ Riksteatern

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Riksteatern

Teater live på bio – Ny föreställning om kvinnliga erfarenheter, moderskap och tystnadens bördor14.11.2024 12:00:40 CET | Pressmeddelande

Mitt enda hem, Ainoa kotini utforskar de komplexa och ofta osynliga erfarenheterna av moderskap, kvinnlighet och de hemligheter som går i arv genom generationer. Föreställningen är baserad på Hanna Brotherus självbiografiska roman och flätar samman dans, fysisk teater och drama i en stark berättelse om smärta, hemligheter och den tystnad som omger många kvinnors liv. Nu visas den på bio i Sverige med premiär den 16 november.

Dear Winnie, gestaltar Sydafrikas komplexa landsmoder16.10.2024 10:24:49 CEST | Pressmeddelande

Den kritikerhyllade föreställningen Dear Winnie, gör intåg i Sverige efter succéartade framträdanden över Europa. Berättelser om motstånd, feminism och om att vara svart kvinna idag, flätas samman med Winnie Madikizela-Mandelas livshistoria. Från terrorstämplad och hyllad apartheidmotståndare, till landsmoder och fallen hjältinna. Sverigepremiär 31 januari 2025 på Riksteatern i Hallunda.

Klassikern Spöket på Canterville återuppstår som världsunik högteknologisk live avatar15.10.2024 09:38:22 CEST | Pressmeddelande

Riksteatern Crea är en föregångare i att producera banbrytande scenkonst på teckenspråk. I vår sätter de upp Oscar Wildes Spöket på Canterville med en unik 3D-animerad live avatar. Den teckenspråkiga avataren interagerar live med fysiska skådespelare på scen – ett teknologiskt fenomen som förvandlar klassikern till en modern föreställning för hela familjen. Premiär 18 januari i Hallunda.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye