Urpremiär, 17 januari, Stockholm: Knockout! Om mansnormen, privilegier, marginalisering och hur vi uppnår ett samhälle utan sexuellt våld
I en ständig kamp mellan vad omgivningen förväntar sig att Terrence ska bli och vad han själv vill bli går han genom sin maskulinitetsresa. Det är inte säkert att Terrence själv vet och det är inte bara osanningar som han strör ut, utan han överdriver även gärna sina egna och andras berättelser, för att fila på sin image.
Syftet med föreställningen är att arbeta förebyggande och våldspreventivt, mot övergrepp och sexuellt våld, för en teckenspråkig målgrupp. Och att deltagarna genom samtal ska få ökad självkänsla och självkännedom om sitt eget ansvar och sin egen del i arbetet med att nå ett samhälle utan övergrepp och sexuellt våld.
– Jag har analyserat och arbetat genom manuset tillsammans med skådespelaren och det är bara att konstatera att vi har att göra med en verklighet som vi inte gärna pratar om. Därför känns det väldigt viktigt att temat om maskulinitetsnormer och våld lyfts fram. Vi behöver bryta de negativa maskulinitetsnormer som finns, säger Mindy Drapsa, regissör av Knockout! och konstnärlig ledare för Riksteatern Crea.
Målet är att skapa en arena för samtal och reflektioner om normer kopplat till kön och sexualitet, samt språk och funktion, och hur de påverkar deltagarnas liv och vardag i praktiken. Genom att utgå från Connells teori om hegemoniska maskuliniteter undersöker vi frågan om att både vara privilegierad i fråga om kön, men samtidigt uppleva sig underordnad eller marginaliserad på grund av sin funktionsnedsättning.
–Jag minns en situation för ett par veckor sedan då jag var på en fest , där det var en man som drog ett skämt med sexistiskt innehåll. Alla skrattade. Jag kunde inte ignorera detta utan kunde säga ifrån. Jag kunde förklara att skämtet inte är acceptabelt och att det sker enbart efter mäns villkor. Vi kunde komma fram till ett samförstånd om att beteendet inte är okej och att alla män måste ta sitt ansvar. Det är tack vare dem verktyg jag har fått med mig från projektet och arbetet med denna föreställning som jag kunde känna mig stark nog att säga ifrån och skapa diskussion och förståelse. Det är vad jag önskar att publiken ska kunna göra efter att ha upplevt föreställningen och deltagit i samtalet efteråt, säger Mindy Drapsa.
Enmansföreställningen Knockout! med ett efterföljande samtal är en del av projektet Äkta Man som är finansierat av Arvsfonden och drivs av RFSU Stockholm i samarbete med Sveriges Dövas Ungdomsförbund, Svenska Dövidrottsförbundet och Riksteatern.
På turné med Riksteatern under våren 2022
För mer information: https://www.riksteatern.se/forestallningar/knockout/
För mer information om projektet, Äkta Man: https://www.arvsfonden.se/projekt/alla-projekt/projektsidor/akta-man
Regi: Mindy Drapsa
Dramaturgi: Filip Burman & Lisa Lindén
Kostym: Tanja Honkanen
För mer information:
Sofia Zouagui
Press och PR ansvarig
E-post: sofia.zouagui@riksteatern.se
Mob: 070-528 99 15
Om
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Susanna Dahlberg är vd för Riksteatern.
Följ Riksteatern
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Riksteatern
Rasism och kulturella krockar – Sverigepremiär för prisbelönta Nu är jag Medea27.9.2023 11:38:24 CEST | Pressmeddelande
I kritiker- och publiksuccén Nu är jag Medea vävs Khadija El Kharraz Alamis självbiografiska berättelse om att växa upp mellan två världar ihop med Euripides klassiska drama om Medea. En föreställning som beskrivs som en övning i att acceptera det okända, omfamna ilska och tillåta sig att förlåta. Premiär den 1 oktober i Stockholm.
Bröderna Lejonhjärta fyller 50 år och spelas för första gången på svenskt teckenspråk25.9.2023 10:19:01 CEST | Pressmeddelande
Astrid Lindgrens älskade berättelse Bröderna Lejonhjärta fyller i år 50 år. En tidlös saga som förtrollar publik i alla åldrar och omfamnar det extraordinära. För första gången spelar nu Bröderna Lejonhjärta på svenskt teckenspråk i en samproduktion mellan Riksteatern Crea och norska Teater Manu. Premiär den 30 september i Hallunda.
Nytt dansverk säger ja till livet i en pessimistisk tid22.9.2023 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
I koreografen Viktor Fröjds nya verk Locus får publiken följa med på en resa i det lekfulla, rituella och sårbara. Tre dansare rör sig mellan improvisation och koreografi och låter publiken förstå att det går att skapa magi där man inte trodde att det fanns. En samproduktion mellan Riksteatern och Scenkonst Sörmland. Premiär 29 september i Eskilstuna.
Riksteatern och Unga Dramaten gör popkonsert-inspirerad övernaturlig thriller19.9.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Flickor som försvinner är en rysare med klubb- och konsertkänsla. I en mystisk och suggestiv värld utspelar sig en berättelse om en flickas ouppklarade försvinnande i en svensk småstad, och om ett explosivt tonårsuppror. Premiär med Riksteatern den 3 oktober. Dramatenpremiär den 15 december i Målarsalen.
Marianne Mörck gör 130 föreställningar av Britt-Marie var här - “Inget märkvärdigt!”14.9.2023 05:30:00 CEST | Pressmeddelande
Marianne Mörck ger sig återigen ut på Riksteaterturné med Britt-Marie var här. I höst turnerar hon från Övertorneå till Halmstad och kommer ha spelat rollen som Britt-Marie 130 gånger. Dessutom spelar hon alla 18 rollerna i pjäsen helt själv. Men Marianne Mörck tycker inte att detta är något särskilt att uppmärksamma.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum