Läkerol ingår nytt byråsamarbete med BBDO Nordics

Under de senaste åren har Läkerol genomgått flera förändringar. Som ett första steg gjordes ett gediget arbete av Nord DDB att ta fram en ny varumärkesprofil med uppdaterad logga, förpackningsdesign och kommunikation. Detta arbete lanserades framgångsrikt under 2019. Efter att pandemin drabbade världen så har shopping-beteenden och även konsumenters vanor förändrats. Därav identifierades ett behov av fortsatta justeringar.
“- Vi ser ett stort behov av att föryngra varumärket för att kunna stärka förhållandet mellan Läkerol och våra yngre konsumenter. Produkterna är veganska, sockerfria och innehåller endast naturliga smaker och färger, vilket vi vet är viktigt för just de yngre, därför är det viktigt att vi tydligare påvisar vad Läkerol har att erbjuda”, säger Elin Johansson, Global Brand Manager för Läkerol. Hon fortsätter ”- Under det senaste året har vi djupdykt i varumärket för att fullt ut förstå hur konsumenterna uppfattar både varumärket och produkterna. Resultatet var då tydligt att vi behövde uppdatera vår kommunikation för att förflytta oss till vår målpositionering.”
Arbetet med att föryngra varumärket, med fortsatt respekt för dess arv och sortiment, och göra det lika relevant och attraktivt för konsumenterna som det var för 100 år sen tilldelades BBDO Nordics.
“Vi minns fortfarande Läkerols fantastiska reklam från vår barndom. Därför är det ett stort privilegium att få möjligheten att förlänga detta arv och ta det vidare till yngre generationer. Ärligt talat så nyper vi oss fortfarande i armen över uppdraget”, säger Erik Årnell, VD för BBDO Nordics.
Det nya samarbetet är redan påbörjat och frukten av det kommer lanseras senare under året.
"- Vi är på en riktigt spännande resa där vi ser stor potential i vår nya setup med BBDO Nordics. Med våra gemensamma erfarenheter kan vi göra stor skillnad för varumärket och se till att Läkerol förblir en favorit i minst 100 år till”, säger Katrine Lauritzen, Global Marketing Director på Cloetta.
Nyckelord
Kontakter
Elin JohanssonGlobal Brand Manager Läkerol
elin.johansson@cloetta.seBilder
Om
Cloetta Sverige ABBesöksadress: Södra Förstadsgatan 34
205 42 Malmö
040-32 42 00https://www.cloetta.se/
Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se och www.cloetta.com.
Följ Cloetta Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Cloetta Sverige AB
Svenskt lösgodis har blivit en global sensation – nu öppnar CandyKing en permanent butik på Manhattan4.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med lördag denna vecka kan alla New York-bor och turister uppleva svensk godisglädje när den virala succén blir verklighet då CandyKing flyttar in i hjärtat av staden. Med sitt etablerade koncept och en högkvalitativ produktmix erbjuder butiken det bredaste sortimentet av svenskt lösgodis i USA. Utöver att konsumenterna får möjlighet att njuta av den stora valfrihet som CandyKing levererar, kommer de även ha möjlighet att påverka butikens utbud på lång sikt.
Här är höstens lösgodisnyheter från CandyKing16.10.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Inget väcker höstpeppen som nyheterna i lösgodishyllan. CandyKing presenterar sex spännande nyheter som garanterat lockar till plock – allt från supersalta sillar och trendande banansmaker till favoriten Zoo i ny spännande kostym.
Kexchoklad fortsätter samarbetet med alpina skidlandslaget – och blir ny sponsor till svenska skicrosslandslaget6.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
I över två decennier har Kexchoklad® och alpina skidlandslaget haft ett nära samarbete som gjort ett stort avtryck inom svensk idrott. Under 2024 förnyades samarbetet, och med en ny fartfylld säsong runt hörnet utökas partnerskapet med ytterligare en sponsorsatsning – nu även för svenska skicrosslandslaget.
Juleskumsfamiljen presenterar nya medlemmar – Cloetta introducerar nya mixpåsen Juleskum Family Mix2.9.2025 08:05:00 CEST | Pressmeddelande
De omåttligt populära Juleskumtomtarna föddes redan 1934, när Cloetta började tillverka skumgodis till julen. Originalet av Cloettas Juleskum är en älskad produkt som bidrar till glädjefyllda stunder, år efter år.
Kexchoklad nu även som gåvoask – ge bort den glädjefyllda känslan av en tivolivinst till någon du tycker om!2.9.2025 07:55:00 CEST | Pressmeddelande
Kexchoklad är det mest sålda varumärket inom chokladstycksaker*, och det omisskännliga rutmönstret har såväl klätt våra välsmakande Kexchokladprodukter som förgyllt otaliga minnen sedan 1938. Ett bra exempel är de populära tivoliförpackningarna som lyckliga vinnare burit hem från nöjesparkerna, sommar efter sommar. Därför är Cloetta extra glada över att nu ge konsumenter möjligheten att ge bort den bubblande känslan av en tivolivinst med Kexchoklads nya gåvoförpackning, fylld med Kexchoklad i minivariant.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
