Högt betyg på företagsklimatet i Uppsala

Kommunernas service i myndighetsärenden och företagsklimatet mäts löpande av Sveriges kommuner och regioner, SKR. Under 2021 ökar företagens helhetsbetyg på Uppsala kommun, från 72 till 73 av 100 möjliga. Sedan 2012 har Uppsala stigit med hela 13 enheter, från 60. Snittet i Sverige är 74. Över betyg 70 klassas som högt av SKR, som publicerade siffrorna för 2021 i dag i sin redovisning Öppna jämförelser Företagsklimat.
– Det här är något vi självklart är väldigt glada och stolta över. Ett gott företagsklimat är grunden för hela Uppsalas utveckling, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.
– Jag vill tacka alla våra medarbetare som tillsammans med våra företag i kommunen har arbetat målmedvetet med näringslivsfrågorna vilket resulterat i ett mycket bättre företagsklimat de senaste åren. Vi följer vår handlingsplan för näringslivsutveckling för att vässa servicenivån, förenkla företagarnas vardag, bli tydligare i information och effektivare i handläggning och bemötande. Vi strävar hela tiden efter att förbättra oss och det är ett arbete som behöver fortsätta, säger han.
SKR:s mätning är indelad i olika myndighetsområden och så kallade servicefaktorer. Företagens betyg på servicefaktorer är det som påverkar helhetsbetyget mest. Under 2021 steg samtliga servicefaktorer utom en, som var oförändrad.
Företagens betyg ökar också för samtliga myndighetsområden utom två 2021. Upphandling är ett förhållandevis nytt myndighetsområde som mäts av SKR. Där gör Uppsala kommun ett rejält lyft och ökar från 62 till 68 under 2021. Snittet i Sverige för upphandling är 63. Enligt Mohamad Hassan (L), förste vice ordförande i kommunstyrelsen, har kommunen utvecklat arbetet kring en tydlig och klar dialog med de leverantörer som lämnar anbud på kommunens upphandlingar under de senaste åren.
– Vi har fokuserat mycket på bemötande och klarspråk i våra förfrågningsunderlag – vi vill att det ska vara lätt att lämna anbud för leverantörerna. Vi har ett upphandlingsråd som består av representanter från både näringsliv och politik och där lyfter vi aktuella frågor samt går igenom statistik. Vi har även startat branschråd inom bygg och anläggning samt it där vi bland annat har haft dialog om innovation, återbruk, resursbrist och sund konkurrens samt hur vi tillsammans kan bidra till en fortsatt god utveckling för Uppsala, förklarar Mohamad.
Sedan 2018 har kommunen satsat mycket på att utbilda tjänstepersoner i företagsservice, kommunikation och bemötande, enligt Charlotte Skott, näringslivsdirektör.
– Kommunen styr inte ensam över företagsklimatet, det är i samverkan mellan företagens behov, och de tjänster och service vi som kommun levererar vi gör skillnad. Vi fortsätter att jobba nära företagen och de näringslivsfrämjande aktörerna i Uppsala, företagsbesök, bjuder in till dialog, branschråd och olika nätverk. Företagare som vill dela med sig av sina erfarenheter av att driva verksamhet i Uppsala är alltid välkomna att kontakta oss så att vi tillsammans kan få bästa möjliga förutsättningar att lyfta företagsklimatet ytterligare, säger hon. Ett integrerat näringslivsarbete ska genomsyra hela kommunkoncernen, för att skapa bästa förutsättningar för våra företag.
SKR:s Öppna jämförelser Företagsklimat är en av flera undersökningar om företagandet som kommunen följer, men den enda som mäter företagarnas erfarenheter av faktiska myndighetsärenden under året i Uppsala kommun. Undersökningen resulterar i ett så kallat nöjd kundindex, NKI, med en betygsskala från 0 till 100. 949 företag deltog i undersökningen 2021.
Nöjdkund-index för Uppsala kommun 2021 (2020) enligt Öppna jämförelser Företagsklimat
MYNDIGHETSOMRÅDEN | |
Serveringstillstånd |
81 (81) |
Livsmedelstillstånd |
81 (80) |
Brandskydd |
80 (83) |
Miljö och hälsoskydd |
73 (70) |
Markupplåtelse |
71 (66) |
Bygglov |
60 (59) |
SERVICEFAKTORER |
|
Bemötande |
79 (78) |
Kompetens |
76 (74) |
Tillgänglighet |
73 (73) |
Rättssäkerhet |
75 (74) |
Information |
73 (72) |
Effektivitet |
73 (71) |
Total |
73 (72) |
Nyckelord
Kontakter
Erik Pelling (S)Kommunstyrelsens ordförande
Tel:018-727 13 18erik.pelling@uppsala.seMohamad Hassan (L)Kommunstyrelsens 1:a vice ordförande
Tel:073-048 89 23mohamad.hassan@uppsala.seCharlotte SkottNäringslivsdirektör
Tel:018-727 13 12charlotte.skott@uppsala.seIsabelle WaldenvikPresschef
Tel:076-696 31 55isabelle.waldenvik@uppsala.seBilder

Länkar
Om
Uppsala är Sveriges fjärde största stad. I kommunen bor över 240 000 personer.
Följ Uppsala kommun
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Uppsala kommun
Performancefestivalen Revolve – om barocka begär och glitchar15.4.2025 09:00:09 CEST | Pressmeddelande
Kroppen tar plats när performancefestivalen Revolve återvänder till Uppsala för åttonde gången. 23–25 maj bjuds publiken på ett mångfacetterat program med internationellt verksamma och Sverigebaserade performancekonstnärer som undersöker kroppens politiska, känslomässiga och fantasifulla potential.
Pressvisning: Från saga till samtid9.4.2025 08:57:46 CEST | Pressinbjudan
I utställningen Från saga till samtid möter vi verk där den isländska naturens råa kraft förenas med folklore och samtida berättelser. Välkommen på pressvisning fredag 11 april 11.00 på Uppsala konstmuseum.
Positivt resultat trots lågkonjunktur och ett fortsatt högt prisläge8.4.2025 15:21:09 CEST | Pressmeddelande
Sveriges ekonomi befinner sig i lågkonjunktur och ett fortsatt högt prisläge. Trots detta redovisar Uppsala kommunkoncern ett ekonomiskt resultat för 2024 som överträffar budget.
Uppsala kommuns arbete mot välfärdsbrott har sparat miljoner1.4.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Välfärdsbrottslighet utgör ett allvarligt hot mot samhället. För två år sedan antog Uppsala kommun en handlingsplan mot välfärdsbrott. Nu syns tydliga resultat: fler upptäckta oegentligheter, effektivare kontroller och ökad kunskap inom organisationen.
Markanvisningsavtal öppnar för nya bostäder och vårdboende i centrala Storvreta27.3.2025 11:35:00 CET | Pressmeddelande
Uppsala kommun har tecknat ett markanvisningsavtal med Uppsalahem AB för att utveckla Grandins backe i centrala Storvreta. På platsen beräknas det bli cirka 90 hyreslägenheter, varav en del seniorbostäder, samt ett vårdboende med cirka 72 lägenheter. Avtalet är en del av Uppsala kommuns långsiktiga plan för att skapa ett tryggt och levande centrum i Storvreta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum