Aftonbladet lanserar nytt varumärkeskoncept

– Jag brukar säga att Aftonbladet börjar och slutar med journalistiken, vilket är sant. Men Aftonbladet började också med en egen historia. Det är den vi försöker fånga och förmedla genom varumärkesplattformen “Sveriges Hierta”, säger Aftonbladets publisher, Lena K Samuelsson.
Namnet ”Sveriges Hierta” knyter an till Aftonbladets grundare Lars Johan Hierta som har haft stor betydelse för svensk media. Detta genom sitt arbete med att utmana makten och stå upp för det fria ordet – något som går igen i Aftonbladets arbete än idag. Men det knyter också an till Aftonbladets som Sveriges ständiga nyhetspuls, alltid nära, alltid live.
– Redan för 200 år sedan stod Hierta med sitt Aftonbladet upp för det fria ordet. Receptet var en rapp, tillgänglig och orädd journalistik för en bred publik. Hiertas grund gäller än i dag för Aftonbladet. Nu med liverapporter, tv och poddar, granskningar som 200 sekunder, modiga texter av Sveriges främsta kolumnister och kommentarer och oerhört många läsare. Dygnet runt i alla kanaler, säger Lena K Samuelsson och fortsätter:
– Jag tror att Lars Johan Hierta hade varit stolt över sitt Aftonbladet om han såg oss i dag. “Sveriges Hierta” är en hyllning till vårt arv, men också en uppfordran till oss alla att aldrig tappa skärpan och värmen.
För Aftonbladet är det här det första stora varumärkesarbetet på många år. “Sveriges Hierta” lanseras genom en varumärkeskampanj under torsdagen och kommer gå brett nationellt i Schibsteds egna digitala kanaler, sociala medier, radio, tunnelbanan och utomhus. En ny varumärkesfilm har tagits fram som lyfter fram Aftonbladets publicistiska uppdrag och redaktionen bakom med Robert Aschberg som berättare. I konceptet ingår också en ny ljudlogo för Aftonbladet, skapad av kompositören George Hagstrand. Ljudlogon används i poddar och video och bygger på ljud från redaktionen och pulsslag.
– Det här är en stor och spännande satsning för oss. Med Sveriges Hierta vill vi visa upp vår verksamhet från fler sidor, samtidigt som vi utåt vill förmedla värderingar vi redan förknippas och arbetar med internt, säger Aftonbladets marknadschef, Therese Stalén Birgersson.
Varumärkeskonceptet och hela kampanjen har tagits fram tillsammans med reklambyrån Eljest Agency.
– Under processen har vi utvecklat en gemensam syn på varumärkesarbetet och är otroligt glada och stolta över att få vara med på den här resan tillsammans med Aftonbladet, säger Martin Mentell Widolf, vd på Eljest Agency.
Arbetsgrupper
AftonbladetTherese Stalén Birgersson, marknadschef (föräldraledig)Niclas Bergström, COO/Tf. marknadschef Juni Dellenstedt, digital marknadsspecialistFredrik Kyhlstedt, digital marknadspecialistKristel Thalström, ADMattias Bengtsson, content producer Eljest AgencyMartin Mentell Widolf, VDSofi Widolf, head of artErik Ström, creative directorSara Mannerström, creative production managerFilip Skoglund, digital creative GH Audio ABGeorg Hagstrand, ljuddesigner och kompositör Atlanta FilmJohan WidströmLudvig OlinMartin Randahl EdsmanFör ytterligare information vänligen kontakta:
Niclas Bergström, COO och tf marknadschef, Aftonbladet. Telefon: 0707744633. E-post: niclas.bergstrom@aftonbladet.se.
Martin Mentell Widolf, vd, Eljest Agency. Telefon: 073-200 03 21. E-post: martin@eljestagency.se.
Georg Hagstrand, ljuddesigner och kompositör, GH Audio AB. Telefon: 073-5301560.
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Sveriges Hierta
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder








Dokument
Länkar
Om
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
