Pessimistisk trend för butiks- och e-handlare håller i sig

Störst förändring noterar den fysiska butikshandeln, som backar med 2,9 enheter jämfört med föregående månad, till ett indikatorvärde på 92,2. Det neutrala värdet är 100, vilket innebär att butikshandeln fortsatt har negativa framtidsförväntningar på de tre kommande månaderna.
- De ökande priserna spär på handlarnas oro. Särskilt anmärkningsvärd är den stora nedgången i förväntningarna på lönsamhet som finns inom dagligvaruhandeln. Konkurrensen gör att även dagligvaruhandlare har svårt att höja priserna i samma utsträckning som de egna inköpspriserna stiger, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Efter många starka månader under pandemin har e-handlarnas framtidstro på senare tid avtagit. Så även denna månad, då en minskning med 1,6 enheter ger ett indikatorvärde på 98,6. Detta innebär att e-handlarnas framtidstro är övervägande pessimistisk för första gången sedan i maj 2020.
- E-handelns fallande framtidsförväntningar beror till största delen på pessimistiska utsikter gällande lönsamheten. Även här spelar givetvis ökade priser en stor roll. Ju dyrare det blir med varor och tjänster, desto större blir konkurrensen om kunderna, samtidigt som dessa håller hårdare i plånboken, säger Johan Davidson.
Partihandeln går mot strömmen - handlarnas framtidstro ökar
Partihandeln sticker ut i månadens Handelsbarometer genom att vara den enda delen av handeln där framtidstron faktiskt ökar. Upp 2,3 enheter jämfört med föregående månad till ett indikatorvärde på 94,4. Trots uppgången är alltså framtidsförväntningarna för kommande tre månader fortsatt negativa.
- Partihandelns förväntningar föll ganska stort föregående månad. Den mätningen gjordes strax efter att kriget mot Ukraina brutit ut. Det är möjligt att denna mindre återhämtning nu i april speglar att de värsta farhågorna, åtminstone för stunden, har ersatts av snäppet mer hoppfulla förväntningar avslutar Johan Davidson.
Svensk Handels Framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
E-handeln återhämtade sig under 2024 – inköp från utlandet ökade12.2.2025 09:45:00 CET | Pressmeddelande
2024 blev ett något starkare år för svenska e-handlare jämfört med 2023. Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning under 2024 till 160 miljarder kronor, vilket är en ökning med 11 procent jämfört med året innan.
Handeln räknar med att fler gåvor köps inför Alla hjärtans dag.11.2.2025 11:49:46 CET | Pressmeddelande
Alla hjärtans dag närmar sig, och det märks i butikerna. Svensk Handels årliga undersökning visar att hälften av svenskarna planerar att uppmärksamma Alla hjärtans dag, och konsumtionen väntas öka jämfört med förra året.
Second hand omsatte 17 miljarder kronor förra året7.2.2025 09:19:18 CET | Pressmeddelande
Ekonomiskt pressade hushåll, ökat hållbarhetsfokus och fler nya aktörer driver försäljningen inom second hand. Varannan ung kvinna handlade begagnat förra året. Totalt omsatte second hand 17 miljarder kronor.
EU agerar mot Temu och Shein: ”Steg i rätt riktning men ingen lösning”6.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handel välkomnar att EU adresserar problemen med Temu och Shein. Slopad tullgräns på 150 euro är ett steg i rätt riktning men inte en lösning. Fler konkreta åtgärder krävs här och nu. ”Det europeiska självskadebeteendet måste upphöra”, säger Martin Kits, chef för Näringspolitik och Opinionsbildning på Svensk Handel.
Svensk Handel accelererar AI-användningen - blir ny partner till AI Sweden31.1.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
För att stärka kompetensen inom AI ansluter sig Svensk Handel som ny partner till AI Sweden. Partnerskapet ger tillgång till kompetens och nätverk som ska höja Svensk Handels AI-mognad.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum