Svensk Dagligvaruhandel

Matmissionen expanderar med ny butik i Handen

Dela
Stockholms Stadsmission befarar att stigande matpriser kommer att slå hårt mot personer i ekonomisk utsatthet. För att bekämpa den matfattigdom som breder ut sig öppnar Stockholms Stadsmission sin fjärde sociala matbutik - Matmissionen i Handen. Butiken öppnar den 29 april.
Jörgen Friman, vd DLF, Karin Brynell, vd SvDH och Johan Rindevall, chef Matmissionen. Foto: Anna Z Ek
Jörgen Friman, vd DLF, Karin Brynell, vd SvDH och Johan Rindevall, chef Matmissionen. Foto: Anna Z Ek

Oroligheterna i omvärlden har hittills bidragit till stora prisökningar på energi och drivmedel och blir alltmer kännbara för konsumenter. Att handla mat har blivit dyrare. Enligt SCB har livsmedelspriserna ökat med 6,1 procent i mars, att jämföra med 4,5 procent månaden innan. Stockholms Stadsmission har lång erfarenhet av att möta personer i ekonomisk utsatthet och befarar att utvecklingen resulterar i att många fler kommer att behöva stöd framöver för att klara av sina mest basala behov.

- Vi är oroliga eftersom vi vet att de människor vi möter genom Matmissionen redan har utmaningar att ha råd att äta bra, näringsriktigt och att kunna välja den mat de verkligen vill äta. Expansionen av Matmissionen är ett viktigt steg för oss att tillsammans med dagligvarubranschen dämpa och bekämpa matfattigdomen, säger Johan Rindevall, chef Matmissionen på Stockholms Stadsmission.

Matmissionen kombinerar ekologisk och social hållbarhet genom att sälja produkter som riskerar att bli svinn, med ett särskilt rabatterat pris till människor i utsatthet. Produkterna doneras primärt från dagligvaruhandelns och dagligvaruindustrins lager och online-handel. Butiken i Handen är den fjärde butiken som öppnar i Stockholm och är en del av en gemensam storsatsning mellan Stockholms Stadsmission, Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund. Sedan tidigare finns tre butiker - Jakobsberg, Hägersten och Hallunda Centrum - där drygt 7 000 medlemmar kan handla billigare mat.

- Vårt samarbete med Stockholms Stadsmission har varit mycket positivt. 31 av våra medlemsföretag donerar på regelbunden basis varor till Matmissionens butiker, vilket bidrar till såväl minskat matsvinn som minskad matfattigdom. Vi ser fram emot öppnandet av ytterligare en butik! säger Jörgen Friman, VD på Dagligvaruleverantörers Förbund.

- Matmissionen har en viktig roll. Samarbetet gör det möjligt för våra medlemmar att på ett enkelt sätt donera överskott till ett bra ändamål. Maten når och stöttar människor i ekonomisk utsatthet, en grupp som fått det allt tuffare den senaste tiden givet omvärldsläget. Vi bidrar nu till att en ny butik öppnar, som vi vet är efterfrågad. Vi är stolta över att dagligvaruhandeln är en del av detta, säger Karin Brynell, VD Svensk Dagligvaruhandel.

För mer information, kontakta:

Fanny Siltberg, pressekreterare Stockholms Stadsmission fanny.siltberg@stadsmissionen.se, 070-425 65 30

Cecilia Anneling, Kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel
cecilia.anneling@svdh.se, 070 840 52 63

Frida Holgersson, projektledare Dagligvaruleverantörers Förbund
frida.holgersson@dlf.se, 070-600 28 41

 

Om Stockholms Stadsmission
Stockholms Stadsmission är en idéburen organisation som arbetar för att skapa ett mänskligare samhälle för alla. Detta gör vi genom att arbeta med social omsorg, utbildning och arbetsintegration. Något som vi gjort ända sedan 1853 då vi bildades för att hjälpa de mest utsatta i samhället. https://www.stadsmissionen.se/

Om Matmissionen
Matmissionen är Stockholms Stadsmissions koncept för sociala matbutiker. Matmissionen kombinerar ekologisk och social hållbarhet genom att sälja produkter som riskerar att bli svinn, med ett särskilt rabatterat pris till människor i utsatthet. Butikerna möjliggör att fler personer närmar sig arbetsmarknaden genom arbetsträning. www.stadsmissionen.se/matmissionen

Om Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Våra medlemmar är Axfood AB, City Gross, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, IKEA Foods, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna. www.svdh.se

Dagligvaruleverantörers Förbund
DLF är en branschorganisation för företag som säljer dagligvaror till handel, restauranger och storhushåll i Sverige. www.dlf.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Jörgen Friman, vd DLF, Karin Brynell, vd SvDH och Johan Rindevall, chef Matmissionen. Foto: Anna Z Ek
Jörgen Friman, vd DLF, Karin Brynell, vd SvDH och Johan Rindevall, chef Matmissionen. Foto: Anna Z Ek
Ladda ned bild
Christophe Hanson butikschef Matmissionen Handen. Fotograf Anna Z EK
Christophe Hanson butikschef Matmissionen Handen. Fotograf Anna Z EK
Ladda ned bild

Om

Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Kommentar till SCB Konsumentprisindex (KPI) juni 202412.7.2024 09:13:34 CEST | Pressmeddelande

Inflationen i juni var 2,6 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), vilket är betydlig lägre än i maj. Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker var 1,1 procent, vilket fortsatt är lägre än den övergripande inflationen. I över ett halvår har vi haft en avtagande prisökningstakt på livsmedel, men det är viktigt att komma ihåg att vi befinner oss på en ny högre prisnivå och att hushållen fortsatt har en relativt svag köpkraft, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Kommentar till Konkurrensverkets genomlysning av livsmedelsbranschen25.6.2024 12:01:19 CEST | Pressmeddelande

- Vi har mottagit den genomlysning som Konkurrensverket gjort av livsmedelssektorn. Vi har under arbetets gång haft en löpande dialog med myndigheten, besvarat förfrågningar och delat data och fakta. Vi kan konstatera att Konkurrensverket lyfter problematik med kommunernas planmonopol, och vi delar uppfattningen om att det måste bli lättare att etablera matbutiker. Det är den enskilt viktigaste åtgärden för att ytterligare stärka konkurrensen, och vi har fört fram flera konkreta förslag kring det. Sen tycker vi inte att man kan begränsa sig till att bara titta på bruttomarginalen, den ger inte en heltäckande bild. Då missar man de kostnadsökningar som varit i sista ledet i kedjan. Därför hade det varit mer relevenat för Konkurrensverket att titta på rörelsemarginalen, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel. - Konkurrensverket framhåller omotiverade höjningar av matpriserna. Den övergripande prisnivån i Sverige har inte stigit mer än övriga länder i Europa. De stigande livsmede

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye