Matmissionen expanderar med ny butik i Handen
Oroligheterna i omvärlden har hittills bidragit till stora prisökningar på energi och drivmedel och blir alltmer kännbara för konsumenter. Att handla mat har blivit dyrare. Enligt SCB har livsmedelspriserna ökat med 6,1 procent i mars, att jämföra med 4,5 procent månaden innan. Stockholms Stadsmission har lång erfarenhet av att möta personer i ekonomisk utsatthet och befarar att utvecklingen resulterar i att många fler kommer att behöva stöd framöver för att klara av sina mest basala behov.
- Vi är oroliga eftersom vi vet att de människor vi möter genom Matmissionen redan har utmaningar att ha råd att äta bra, näringsriktigt och att kunna välja den mat de verkligen vill äta. Expansionen av Matmissionen är ett viktigt steg för oss att tillsammans med dagligvarubranschen dämpa och bekämpa matfattigdomen, säger Johan Rindevall, chef Matmissionen på Stockholms Stadsmission.
Matmissionen kombinerar ekologisk och social hållbarhet genom att sälja produkter som riskerar att bli svinn, med ett särskilt rabatterat pris till människor i utsatthet. Produkterna doneras primärt från dagligvaruhandelns och dagligvaruindustrins lager och online-handel. Butiken i Handen är den fjärde butiken som öppnar i Stockholm och är en del av en gemensam storsatsning mellan Stockholms Stadsmission, Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund. Sedan tidigare finns tre butiker - Jakobsberg, Hägersten och Hallunda Centrum - där drygt 7 000 medlemmar kan handla billigare mat.
- Vårt samarbete med Stockholms Stadsmission har varit mycket positivt. 31 av våra medlemsföretag donerar på regelbunden basis varor till Matmissionens butiker, vilket bidrar till såväl minskat matsvinn som minskad matfattigdom. Vi ser fram emot öppnandet av ytterligare en butik! säger Jörgen Friman, VD på Dagligvaruleverantörers Förbund.
- Matmissionen har en viktig roll. Samarbetet gör det möjligt för våra medlemmar att på ett enkelt sätt donera överskott till ett bra ändamål. Maten når och stöttar människor i ekonomisk utsatthet, en grupp som fått det allt tuffare den senaste tiden givet omvärldsläget. Vi bidrar nu till att en ny butik öppnar, som vi vet är efterfrågad. Vi är stolta över att dagligvaruhandeln är en del av detta, säger Karin Brynell, VD Svensk Dagligvaruhandel.
För mer information, kontakta:
Fanny Siltberg, pressekreterare Stockholms Stadsmission fanny.siltberg@stadsmissionen.se, 070-425 65 30
Cecilia Anneling, Kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel
cecilia.anneling@svdh.se, 070 840 52 63
Frida Holgersson, projektledare Dagligvaruleverantörers Förbund
frida.holgersson@dlf.se, 070-600 28 41
Om Stockholms Stadsmission
Stockholms Stadsmission är en idéburen organisation som arbetar för att skapa ett mänskligare samhälle för alla. Detta gör vi genom att arbeta med social omsorg, utbildning och arbetsintegration. Något som vi gjort ända sedan 1853 då vi bildades för att hjälpa de mest utsatta i samhället. https://www.stadsmissionen.se/
Om Matmissionen
Matmissionen är Stockholms Stadsmissions koncept för sociala matbutiker. Matmissionen kombinerar ekologisk och social hållbarhet genom att sälja produkter som riskerar att bli svinn, med ett särskilt rabatterat pris till människor i utsatthet. Butikerna möjliggör att fler personer närmar sig arbetsmarknaden genom arbetsträning. www.stadsmissionen.se/matmissionen
Om Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Våra medlemmar är Axfood AB, City Gross, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, IKEA Foods, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna. www.svdh.se
Dagligvaruleverantörers Förbund
DLF är en branschorganisation för företag som säljer dagligvaror till handel, restauranger och storhushåll i Sverige. www.dlf.se
Nyckelord
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seBilder
Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 202417.1.2025 06:25:00 CET | Pressmeddelande
Under helåret 2024 hade frukt och grönsaker en positiv volymutveckling på 4,5 procent. Sedan Dagligvaruindex Frukt & Grönt lanserades 2021 har dock volymminskningen varit ett faktum. Konsumtionen har mellan 2021 och 2024 minskat med 5,9 procent.
Fortsatt positiv utveckling för dagligvaruhandeln under slutet av året16.1.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,0 procent under december 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Kommentar till SCB Konsumentprisindex (KPI) december 202415.1.2025 09:06:55 CET | Pressmeddelande
Inflationen i december var 0,8 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI). Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker i december uppgick till 1,7 procent. Det är fortfarande på en stabilt låg nivå, men något högre än den övergripande inflationen. Vi ser att volymerna under året har börjat återhämta sig i dagligvaruhandeln, vilket är ett tecken på att konsumenterna har börjat anpassa sig till den nya prisnivån som speglar det högre kostnadsläget vi har genom hela livsmedelskedjan, kommenterar Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.
Fortsatt tillväxt i dagligvaruhandeln under november18.12.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,1 procent under november 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Tillväxt i dagligvaruhandeln under oktober14.11.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,0 procent under oktober 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum