Årets Anna Lindh pris: Afghanska kvinnor uppmärksammas

2022 års Anna Lindh pris går till de afghanska kvinnorna Jamala Afghani och Najwa Alimi för deras modiga och viktiga arbete. Båda har tvingats fly från Afghanistan. Jamala Afghani har grundat och leder flera afghanska organisationer för flickors utbildning och kvinnors rättigheter. Najwa Alimi är journalist och arbetar för att lyfta fram kvinnors situation i Afghanistan.

– Jamala och Najwa får priset för sitt modiga och imponerande arbete för mänskliga rättigheter för afghanska flickor och kvinnor, säger Lena Hjelm-Wallén, ordförande i Anna Lindhs Minnesfond.

Bådas kamp bedrivs i hög grad i Anna Lindhs anda. Prissumman är 50 000 kronor till vardera och kommer att delas ut vid en ceremoni i Stockholm den 16 juni 2022.

Anna Lindhpriset delas ut årligen sedan 2004 till minne av Anna Lindh, som avled 2003.

Minnesfondens styrelse består av Lena Hjelm-Wallén, ordförande, Magdalena Agrell, Ellinor Eriksson, Ann Linde, Dan Svanell, Karl-Petter Thorwaldsson och Lennart Weiss.

För ytterligare information:

Lena Hjelm-Wallén, 070-598 22 14, www.annalindhsminnesfond.se

Ny riktning för Sverige - svenska ska vara huvudspråk i skolan26.6.2024 15:17:37 CEST | Pressmeddelande

Svenska ska vara huvudspråk i skolan. Därför föreslår Socialdemokraterna att minimikravet på andelen undervisning som ska vara på svenska i grundskolan höjs till minst 75 procent. Gräddfiler med obehöriga lärare på engelska skolor ska tas bort och svenska ska användas vid betygsättning och annan myndighetsutövning. Att svenska ska vara huvudspråk bör också vara grundregel i en obligatorisk gymnasieskola.