Lidl Sverige

Lidl Sverige först ut med elektrifiering av alla transporter i Stockholmsområdet

Dela
Nu växlar Lidl Sverige upp inom elektrifieringen av sin logistik och utfasningen av fossila bränslen, först ut är Stockholmsområdet: till 2023 beräknas all distribution mellan lager och butik i Stockholm vara elektrifierad.

2017 inledde Lidl Sverige ett samarbete med teknikföretaget Einride – den ledande leverantören av elektriska och autonoma transportlösningar. Under hösten 2021 ökade man samarbetet vilket omfattade fler butiker och turer med ambitionen om att snabba på elektrifieringen mellan butik och lager. Hittills har Lidl Sveriges elektriska transportbilar kört 156 760 kilometer (per den 24/4 2022), vilket har minskat CO2-utsläppen med 150 ton jämfört men om vi skulle ha levererat med dieseldrivna lastbilar.

Nu tar Lidl Sverige nästa steg. Under 2023 ska alla leveranser i Stockholm vara elektrifierade. Därmed blir Lidl den första i branschen med att elektrifiera leveranserna mellan lager och butik i Stockholm och fasa ut fossila transporter. Idag har Lidl 47 butiker i Stockholm där målsättningen är att köra ut med el till alla. Idag kör man eldrivet till 19 butiker.

- Vi är mycket stolta över att vara i framkant när det kommer till hållbara transportlösningar. Redan idag får ungefär 40 procent av Stockholmsbutikerna leveranser med hjälp av eldrivna lastbilar. Det här är en milstolpe för oss och en bra bit på vägen mot vårt mål att genomföra fossilfria transporter till 2025, säger Anna Pärsdotter, Logistikchef vid Lidl Sverige.

Lidl Sveriges långsiktiga mål är att fasa ut fossila bränslen samt öka elektrifieringen av transporter till 2025. För att minska på klimatavtrycket har Lidl Sverige ökat fyllnadsgraden och på returresan fylls dessutom lastbilarna med returgods och återvinningsbart material.

- Att Lidl satsar stenhårt på elektrifiering är beundransvärt och att tillsammans med dem elektrifiera transporter runt om Sverige gör oss otroligt glada. Det är branschdefinierande och ett bevis för att man med ett systemperspektiv kring elektriska transporter kan designa lösningar som är effektiva och möter hårda krav på leveransprecision, säger Robert Falck, VD på Einride.

Lidl räknar med att elektrifiera alla transporter från lager till butik i Stockholmsområdet till 2023. Parallellt pågår även arbetet med att elektrifiera transporter i andra städer runtom i Sverige, bland annat i Göteborg.

Kontakter

Bilder

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion10.9.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Alltsedan Lidl Sverige lanserade Matriket som en del av sitt sortiment har Matriket utvecklats till det bredaste varumärket med enbart Från Sverige-märkta produkter. Nu tar Lidl tillsammans med LRF ytterligare steg för att stimulera produktionen av svenska livsmedel och öka självförsörjningsgraden genom att göra det enkelt för konsumenter att välja svenskt, samtidigt som Lidl tar nya steg för att öka svensk livsmedelsexport.

Lidl bygger nytt på attraktiv handelsplats i Strömstad29.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

I höst byggs Lidls första svenska metropolbutik i Strömstad. Konceptet med parkering på markplan och försäljningsyta ovanför är väletablerad i Europa och är ett effektivt sätt att nyttja mindre ytor. – Tack vare en flexibel konstruktion finns möjlighet att bygga i flera våningsplan som också genererar yta till parkering för våra kunder, säger Christoffer Wennergren, fastighetschef på Lidl.

Nu säljer Lidl Sverige frukter och grönsaker som vuxit upp till toner av klassisk musik22.8.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Växer grönsaker bättre till toner av klassisk musik? Ja, en del forskningsstudier tyder på det. För att utforska musikens påverkan på frukt och grönt – och i en strävan att erbjuda kunderna det allra bästa – har Lidl Sverige installerat ljudsystem som täcker mer än 25 000 kvadratmeter av odlingar runt om i Sverige. Där växer frukter och grönsaker nu upp till toner från Kungliga Filharmoniska Orkestern.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye