Lidl Sverige först ut med elektrifiering av alla transporter i Stockholmsområdet

Nu växlar Lidl Sverige upp inom elektrifieringen av sin logistik och utfasningen av fossila bränslen, först ut är Stockholmsområdet: till 2023 beräknas all distribution mellan lager och butik i Stockholm vara elektrifierad.

2017 inledde Lidl Sverige ett samarbete med teknikföretaget Einride – den ledande leverantören av elektriska och autonoma transportlösningar. Under hösten 2021 ökade man samarbetet vilket omfattade fler butiker och turer med ambitionen om att snabba på elektrifieringen mellan butik och lager. Hittills har Lidl Sveriges elektriska transportbilar kört 156 760 kilometer (per den 24/4 2022), vilket har minskat CO2-utsläppen med 150 ton jämfört men om vi skulle ha levererat med dieseldrivna lastbilar.

Nu tar Lidl Sverige nästa steg. Under 2023 ska alla leveranser i Stockholm vara elektrifierade. Därmed blir Lidl den första i branschen med att elektrifiera leveranserna mellan lager och butik i Stockholm och fasa ut fossila transporter. Idag har Lidl 47 butiker i Stockholm där målsättningen är att köra ut med el till alla. Idag kör man eldrivet till 19 butiker.

- Vi är mycket stolta över att vara i framkant när det kommer till hållbara transportlösningar. Redan idag får ungefär 40 procent av Stockholmsbutikerna leveranser med hjälp av eldrivna lastbilar. Det här är en milstolpe för oss och en bra bit på vägen mot vårt mål att genomföra fossilfria transporter till 2025, säger Anna Pärsdotter, Logistikchef vid Lidl Sverige.

Lidl Sveriges långsiktiga mål är att fasa ut fossila bränslen samt öka elektrifieringen av transporter till 2025. För att minska på klimatavtrycket har Lidl Sverige ökat fyllnadsgraden och på returresan fylls dessutom lastbilarna med returgods och återvinningsbart material.

- Att Lidl satsar stenhårt på elektrifiering är beundransvärt och att tillsammans med dem elektrifiera transporter runt om Sverige gör oss otroligt glada. Det är branschdefinierande och ett bevis för att man med ett systemperspektiv kring elektriska transporter kan designa lösningar som är effektiva och möter hårda krav på leveransprecision, säger Robert Falck, VD på Einride.

Lidl räknar med att elektrifiera alla transporter från lager till butik i Stockholmsområdet till 2023. Parallellt pågår även arbetet med att elektrifiera transporter i andra städer runtom i Sverige, bland annat i Göteborg.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidls falukorv väcker barndomsminnen – Bäst i test!6.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Lidl Sveriges falukorv från det egna varumärket Matriket får i en ny testbedömning högst betyg och tilldelas utmärkelsen bäst i test. Testet, utfört av en panel om tio deltagare, gjordes på ett urval av korvar från olika livsmedelskedjor. Lidl Sveriges falukorv från det egna märket Matriket gick hem hos hela panelen med fina omdömen som ”Smakade som jag minns att falukorv smakade när jag var barn”.

Lidl Sverige skänker 424 839 kr till Sveriges Stadsmissioner1.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Som en del av julkampanjen under november och december hade Lidl Sverige en tillfällig artikel i sitt sortiment, närmare bestämt en gosig tvättbjörn, till försäljning i samtliga av livsmedelskedjans 205 butiker. Lidl Sverige beslutade att skänka alla försäljningsintäkter från tvättbjörnen vidare och nu står det klart att hela 424 839 kr går till Sveriges Stadsmissioners verksamhet runtom i landet. Gåvan kommer att vara öronmärkt för att stödja barnfamiljer i utsatthet.