Specsavers relanserar välkänt marknadsföringskoncept

De flesta svenskar känner igen uttrycket ”Skulle gått till Specsavers”, en slogan förknippad med åtskilliga komiska reklamfilmer med utgångspunkt i onödiga synproblem. Under 3 år har konceptet legat i träda – men nu är semestern över.
- På senare tid har vår kommunikation haft ett annat och tydligare fokus på strategiska erbjudanden för att locka kunder till våra butiker. Men nu vill vi stärka vårt varumärke på ett mer långsiktigt sätt - och vad är väl mer logiskt än att uppdatera en så älskad institution som ”Skulle ha gått till Specsavers”, men i en mer modern och lokal tolkning, som kan hjälpa oss att både kommunicera våra starka kommersiella erbjudanden och bygga upp Specsavers varumärkespopularitet säger Pia Niemann, Marknadsdirektör för Specsavers i Norra Europa.
Traditionellt har konceptet utvecklats för den brittiska marknaden och därefter anpassats lokalt. Nu har allt skapats och producerats av Specsavers kreativa team i Köpenhamn – om än i nära samarbete med huvudkontorets in-house-byrå i Storbritannien.
- Konceptet har skräddarsytts för de nordeuropeiska länderna. Detta för att garantera en bättre anpassning till kultur, miljöer och skådespelare – men också när det gäller regionala humornyanser, säger Pia Niemann.
En ytterligare skillnad från det ursprungliga konceptet är att det komiska problemet med dålig syn får sällskap av ett faktiskt erbjudande från Specsavers. En underhållande situation länkas till en attraktiv möjlighet för kunderna.
- Som marknadsförare har man en självklar respekt för en slogan som är så klassisk som ”Skulle ha gått till”, men nu adderar vi nyttan för konsumenten, historien leder till en anledning till VARFÖR huvudpersonen i filmen borde ha gått till Specsavers i stället…På så sätt överbryggar vi det traditionella gapet mellan taktisk och strategisk kommunikation.
Niemann och Specsavers menar att uppgraderingen av det över 20 år gamla marknadsföringskonceptet innebär att den klassiska diskussionen om uppdelning av marknadsföringen i taktisk kommunikation som driver kunder till butikerna och strategisk kommunikation som formar varumärkesuppfattningen har fått en mer nyanserad inriktning för optikkedjan.
- Vi luckrar upp den skarpa uppdelningen mellan taktisk och strategisk kommunikation och istället skapar vi taktisk erbjudandekommunikation som bidrar positivt till själva varumärket – vi kallar detta Bractivation”, säger Pia Niemann och hänvisar till sammanslagningen av orden Brand och Activation.
TV är fortfarande den viktigaste kanalen för att aktivera Specsavers målgrupp och för att väcka uppmärksamhet.
-Det råder ingen tvekan om att digitala och sociala medier har diversifierat alla återförsäljares kommunikationsplattformar och att dessa kanaler möjliggör en både mer riktad och personlig marknadsföring, men när det gäller att bjuda in kunderna till våra butiker är TV fortfarande den viktigaste kanalen. Vi har producerat flera nya TV-reklamfilmer för nylanseringen som kommer att släppas gradvis och med olika relevanta erbjudanden. Men precis som för andra konsumentföretag så har digitala och sociala medier blivit allt viktigare i våra insatser för att engagera målgruppen. Även om vår slogan Skulle gått till har funnits med längre än sociala medier har funnits, så fungerar konceptet perfekt för att aktiveras i sociala medier. Vi ser hur vår målgrupp i hela regionen engagerar sig i vår älskade slogan på så många olika kreativa och humoristiska sätt, säger Pia Niemann.
Kontakter
Monika KostovskaActing Head of PR
Tel:+46 31 771 98 00monika.kostovska@specsavers.comBilder


Om
Välkommen till Specsavers
Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka 40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade sig i Sverige 2004 och har idag 121 butiker över hela landet.
Följ Specsavers Sweden AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Specsavers Sweden AB
Försämrat mörkerseende - var fjärde 50-plussare undviker att köra bil i mörker1.12.2025 08:43:26 CET | Pressmeddelande
Fler än hälften av alla svenskar över 50 år upplever försämrat mörkerseende, och mer än var fjärde undviker att köra bil i mörker på grund av synproblem. Samtidigt känner hela 66 procent inte till att det finns effektiv hjälp att få. Det visar en ny YouGov-undersökning gjord på uppdrag av optikkedjan Specsavers
Specsavers rankad som en av världens bästa arbetsplatser14.11.2025 12:49:44 CET | Pressmeddelande
Optikkedjan Specsavers finns återigen med på den globala listan World’s Best Workplaces™, som rankar de företag i världen där medarbetarna trivs allra bäst. I årets ranking placerar sig Specsavers på 12:e plats på Topp 25-listan – baserat på över nio miljoner enkätsvar från 25 miljoner medarbetare världen över.
Nära 1 400 fick hjälp – Specsavers genomförde Ge Syn i Tanzania29.10.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Närmare 1 400 personer i Tanzania har i höst fått glasögon och solglasögon tack vare Specsavers projekt Ge Syn. Under fem dagar genomfördes syntester i ett så kallat Eye Camp, där totalt 2 700 glasögon och solglasögon delades ut.
Färgade halloweenlinser kan orsaka ögonskador23.10.2025 08:30:58 CEST | Pressmeddelande
Färgade partylinser har blivit ett populärt inslag i utklädnader när vi firar halloween – men baksidan av trenden är risken för allvarliga ögoninfektioner. Den goda nyheten: med några enkla åtgärder kan du behålla både halloweenlooken och friska ögon.
World Sight Day påminner om ögonhälsans betydelse7.10.2025 11:12:49 CEST | Pressmeddelande
Den 9 oktober infaller World Sight Day, en global dag för ögonhälsa. Forskning visar att mer än hälften av alla 70-åringar med glaukom i Sverige inte har fått diagnosen – trots att tidiga synfältsförluster är ett av de första tecknen på sjukdomen. – Att satsa på ögonhälsa är en jämlikhetsfråga – alla ska ha möjlighet att bevara sin syn, säger Niklas Mattsson, ordförande i Synskadades Riksförbund.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
