Specsavers Sweden AB

Specsavers relanserar välkänt marknadsföringskoncept

Dela
Den ledande optikkedjan Specsavers nylanserar sitt välkända marknadsföringskoncept ”Skulle gått till” med berättande historier inbyggt i erbjudandekommunikationen. Ett antal nya reklamfilmer är inspelade och klara för sändning.
Optikkedjan Specsavers nylanserar sitt välkända marknadsföringskoncept ”Skulle gått till”. Foto: Specsavers
Optikkedjan Specsavers nylanserar sitt välkända marknadsföringskoncept ”Skulle gått till”. Foto: Specsavers

De flesta svenskar känner igen uttrycket ”Skulle gått till Specsavers”, en slogan förknippad med åtskilliga komiska reklamfilmer med utgångspunkt i onödiga synproblem. Under 3 år har konceptet legat i träda – men nu är semestern över.

- På senare tid har vår kommunikation haft ett annat och tydligare fokus på strategiska erbjudanden för att locka kunder till våra butiker. Men nu vill vi stärka vårt varumärke på ett mer långsiktigt sätt - och vad är väl mer logiskt än att uppdatera en så älskad institution som ”Skulle ha gått till Specsavers”, men i en mer modern och lokal tolkning, som kan hjälpa oss att både kommunicera våra starka kommersiella erbjudanden och bygga upp Specsavers varumärkespopularitet säger Pia Niemann, Marknadsdirektör för Specsavers i Norra Europa.

Traditionellt har konceptet utvecklats för den brittiska marknaden och därefter anpassats lokalt. Nu har allt skapats och producerats av Specsavers kreativa team i Köpenhamn – om än i nära samarbete med huvudkontorets in-house-byrå i Storbritannien.

- Konceptet har skräddarsytts för de nordeuropeiska länderna. Detta för att garantera en bättre anpassning till kultur, miljöer och skådespelare – men också när det gäller regionala humornyanser, säger Pia Niemann. 

En ytterligare skillnad från det ursprungliga konceptet är att det komiska problemet med dålig syn får sällskap av ett faktiskt erbjudande från Specsavers. En underhållande situation länkas till en attraktiv möjlighet för kunderna.

- Som marknadsförare har man en självklar respekt för en slogan som är så klassisk som ”Skulle ha gått till”, men nu adderar vi nyttan för konsumenten, historien leder till en anledning till VARFÖR huvudpersonen i filmen borde ha gått till Specsavers i stället…På så sätt överbryggar vi det traditionella gapet mellan taktisk och strategisk kommunikation.

Niemann och Specsavers menar att uppgraderingen av det över 20 år gamla marknadsföringskonceptet innebär att den klassiska diskussionen om uppdelning av marknadsföringen i taktisk kommunikation som driver kunder till butikerna och strategisk kommunikation som formar varumärkesuppfattningen har fått en mer nyanserad inriktning för optikkedjan.

- Vi luckrar upp den skarpa uppdelningen mellan taktisk och strategisk kommunikation och istället skapar vi taktisk erbjudandekommunikation som bidrar positivt till själva varumärket – vi kallar detta Bractivation”, säger Pia Niemann och hänvisar till sammanslagningen av orden Brand och Activation.

TV är fortfarande den viktigaste kanalen för att aktivera Specsavers målgrupp och för att väcka uppmärksamhet.

-Det råder ingen tvekan om att digitala och sociala medier har diversifierat alla återförsäljares kommunikationsplattformar och att dessa kanaler möjliggör en både mer riktad och personlig marknadsföring, men när det gäller att bjuda in kunderna till våra butiker är TV fortfarande den viktigaste kanalen. Vi har producerat flera nya TV-reklamfilmer för nylanseringen som kommer att släppas gradvis och med olika relevanta erbjudanden. Men precis som för andra konsumentföretag så har digitala och sociala medier blivit allt viktigare i våra insatser för att engagera målgruppen. Även om vår slogan Skulle gått till har funnits med längre än sociala medier har funnits, så fungerar konceptet perfekt för att aktiveras i sociala medier. Vi ser hur vår målgrupp i hela regionen engagerar sig i vår älskade slogan på så många olika kreativa och humoristiska sätt, säger Pia Niemann.

Kontakter

Bilder

Optikkedjan Specsavers nylanserar sitt välkända marknadsföringskoncept ”Skulle gått till”. Foto: Specsavers
Optikkedjan Specsavers nylanserar sitt välkända marknadsföringskoncept ”Skulle gått till”. Foto: Specsavers
Ladda ned bild
Pia Niemann, Marknadsdirektör för Specsavers i Norra Europa. Foto: Specsavers
Pia Niemann, Marknadsdirektör för Specsavers i Norra Europa. Foto: Specsavers
Ladda ned bild

Om

Specsavers Sweden AB
Specsavers Sweden AB
Box 205
401 23 Göteborg

http://www.specsavers.se

Välkommen till Specsavers

Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina  kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka  40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade sig i Sverige 2004 och har idag 121 butiker över hela landet. 

Följ Specsavers Sweden AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Specsavers Sweden AB

World Sight Day påminner om ögonhälsans betydelse7.10.2025 11:12:49 CEST | Pressmeddelande

Den 9 oktober infaller World Sight Day, en global dag för ögonhälsa. Forskning visar att mer än hälften av alla 70-åringar med glaukom i Sverige inte har fått diagnosen – trots att tidiga synfältsförluster är ett av de första tecknen på sjukdomen. – Att satsa på ögonhälsa är en jämlikhetsfråga – alla ska ha möjlighet att bevara sin syn, säger Niklas Mattsson, ordförande i Synskadades Riksförbund.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye