Saints & Sinners AB

MAGNUS CARLSSON SLÄPPER ROSÉVIN

Schlagerstjärnan Magnus Carlsson släpper sitt eget rosévin ”Saints & Sinners by Magnus Carlsson”.

Magnus, en av landets mest folkkära artister, har gjort en musikalisk resa som är få förunnat. Han har rört sig från dansbandsmusik och schlager, till disco och modern pop. Stora turnéer, hitlåtar och prestigefulla utmärkelser har duggat tätt genom åren. Nu breddar han sig ytterligare.

Samarbete

Magnus har under sin långa karriär flera gånger fått frågan om att sätta sitt namn på olika produkter - inte minst vin. ”Jag måste fullt ut kunna stå för en produkt om den ska bära mitt namn” säger Magnus. Genom en gemensam vän kom artisten i kontakt med vinimportören Uncorked Wines. De hade hört att artisten var förtjust i rosévin och föreslog ett samarbete med den flerfaldigt prisbelönta österrikiska vinproducenten Pia Strehn.Vi körde vår första vinprovning digitalt under pandemin: Pia i Österrike och jag och mitt team i Sverige. Det blev startskottet för det samarbete som nu har landat i nya ”Saints & Sinners by Magnus Carlsson”.

Magnus Carlsson, som just nu är aktuell med sin jubileumsshow ”Från Barbados till Gamla Stan” på Lisebergsteatern, vill inte kalla sig vinexpert men berättar att han tycker att vinvärlden är oerhört intressant. ”Jag lär mig mer och mer för var dag. Om jag tidigare gick efter vinflaskan med snyggast etikett så är jag nu mer inne på vilken druva och metod som använts vid framställningen”.

Vinet

Magnus samarbetspartner är vinmakare i fjärde generationen i österrikiska Burgenland. I vinet har druvan Blaufränkish, från 35-åriga vinstockar, använts för att skapa ett piggt och fräscht rosévin med doft av vita persikor, smultron och en förnimmelse av jordgubbar och mynta. Smaken är fruktig med väl integrerad syra och långt och krämigt avslut som gör att det passar utmärkt som sällskapsdryck eller till en somrig sallad, ost- och charkbricka och lättare fisk och skaldjursrätter.

Rosévinet Saints & Sinners by Magnus Carlsson (Pris: 139 kronor) finns i Systembolagets beställningssortiment från och med den 2 maj 2022 och har artikelnummer: 56623.

Presskontakt för Magnus Carlsson:

Madeleine Wallqvist

Telefon: +46-73-503 94 00

E-post: madde@saintsandsinners.se

Vinrelaterade frågor om Saints and Sinners by Magnus Carlsson:

Bernt Gustavsson

Tel: +46-72-233 58 87

E-post: bernt@uncorkedwwines.se

Bifogade pressbilder är samtliga fotograferade av Thomas Engström.

Saints & Sinners AB

Följ Saints & Sinners AB