Inera har tecknat ramavtal för utveckling och förvaltning av applikationer
– Vi vill inleda strategiska samarbeten med ett antal utvalda leverantörer för att möjliggöra en stabil och effektiv förvaltning av våra applikationer, samtidigt som vi vill arbeta innovativt med vidareutvecklingen av applikationerna för att möta morgondagens behov, säger Sara Meunier, CTO och avdelningschef, Inera.
– Inera har valt att tilldela åtta starka leverantörer efter ett noggrant upphandlingsarbete. Genom att vi har tagit fram tydligare spelregler för samverkan och partnerskap med externa leverantörer möjliggörs ett utvecklingsorienterat arbetssätt samt förutsättningar för positiva synergier tillsammans med marknaden, säger Klara Diskay, inköpschef, Inera.
Ramavtalet omfattar större delen av Ineras tjänster inklusive viktiga nationella tjänster som 1177. Upphandlingen omfattar inte drift. Inera har satt ett takbelopp på 2,7 miljarder kronor för de kommande sju åren, där ramavtal skrivs på högst 4 år.
De leverantörer som Inera har valt att tilldela och teckna ramavtal med är följande:
- Capgemini Sverige AB
- Knowit AB
- Netcompany AS
- Nexer AB
- Softronic AB
- Solita Oy
- Sopra Steria Sweden AB
- Tieto Sweden AB
När ramavtalet nu har trätt i kraft kommer avrop i större kluster av applikationer eller tjänster att genomföras successivt. Avrop innebär att de leverantörer som har fått ramavtal med Inera får konkurrera ytterligare en gång om vem som bäst kan erbjuda sina tjänster, utifrån de specifika förutsättningarna som finns i respektive kluster.
För mer information om upphandlingen, kontakta:
Klara Diskay, inköpschef, 072-584 74 50, klara.diskay@inera.se
Sara Meunier, CTO och avdelningschef, 070-549 24 49, sara.meunier@inera.se
Tidigare publicerad information om upphandlingen:
1/6–21 Inera.se, Inera upphandlar stort ramavtal
https://www.inera.se/om-inera/upphandling/
21/4–21 Inera.se, Inera startar upphandling för utveckling och förvaltning av applikationer https://www.inera.se/om-inera/upphandling/
Nyckelord
Kontakter
Annicka TroedssonPressansvarig, Inera
Tel:+46 724500145press@inera.seSara MeunierCTO och avdelningschefInera AB
Tel:070-549 24 49sara.meunier@inera.seKlara DiskayinköpschefInera AB
Tel:072-584 74 50klara.diskay@inera.seBilder
Om
Det här är Inera
Inera är ett digitaliseringsbolag som bidrar till välfärdens utveckling. Vi är Sveriges digitala ingång till hälsa, vård och omsorg och utvecklar digital infrastruktur för en sammanhållen välfärd.
Inera, som ägs av regioner, kommuner och SKR Företag, har i uppdrag att skapa förutsättningar för att digitalisera välfärden. Genom att förse ägarna med gemensam digital infrastruktur och arkitektur samt ett stort antal tjänster bidrar Inera till en säker, jämlik och effektiv vård och omsorg.
Vi har ett nationellt utbud av tjänster, information och kunskapsstöd som är tillgängliga för invånare och välfärdens medarbetare. Inera utvecklar och förvaltar ett 40-tal tjänster inklusive 1177, Nationell patientöversikt, identifieringstjänsten SITHS samt kunskapsstöd genom Vårdhandboken med flera.
Inera utvecklar och förvaltar även digital infrastruktur – grundfundamentet för en sammanhållen välfärd. Det gör att digitala lösningar kan fungera ihop på nationell nivå och välfärdens aktörer kan samverka på ett effektivt och säkert sätt.
Följ Inera AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Inera AB
Ineras styrelse utser Patrik Sundström till ordinarie vd20.12.2023 10:07:13 CET | Pressmeddelande
Inera meddelar idag att bolagets styrelse utsett Patrik Sundström till vd. Patrik Sundström har sedan juni 2023 varit tillförordnad vd.
Ny tillförordnad vd för Inera7.6.2023 15:14:53 CEST | Pressmeddelande
Peter Arrhenius lämnar Inera och Patrik Sundström blir ny tillförordnad vd.
1177, UMO och Youmo hbtqi-certifierade26.1.2023 11:18:09 CET | Pressmeddelande
Den nationella redaktionen för 1177.se och redaktionerna för UMO och Youmo har blivit tilldelade RFSL:s hbtqi-certifiering. Certifieringen är en kvalitetsstämpel som visar att redaktionerna arbetar strategiskt för att synliggöra och utmana normer som kan leda till att människor behandlas ojämlikt.
Det går bra att ringa 117727.5.2022 11:07:46 CEST | Pressmeddelande
Telefonitjänsten 1177 har en mindre driftstörning i ett stödsystem men det finns en reservlösning och därför går det bra att ringa in till tjänsten som vanligt. Köerna är för närvarande normala. Arbete pågår för att lösa störningen i systemet. Störningen är åtgärdad.
Ökad flexibilitet i vården med mobilt SITHS eID1.4.2022 08:14:28 CEST | Pressmeddelande
Över 500 000 vårdmedarbetare i regioner, kommuner och privata vårdgivare använder SITHS-kort för att legitimera sig vid inloggning och underskrift när det krävs en hög nivå av säkerhet. Med nya mobilt SITHS eID, som fungerar på liknande sätt som bank ID, går det även att logga in med mobiltelefon eller surfplatta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum