PayPal

Zettle by PayPal lanserar Tap to Pay: Gör det möjligt att ta kortbetalningar direkt med mobilen

Zettle by PayPals nya Tap to Pay-lösning gör det möjligt för små- och medelstora företag att ta emot kontaktlösa betalningar direkt på sina Android-telefoner, utan hårdvara eller extra avgifter.

PayPal Holdings, Inc. tillkännagav idag lanseringen och utrullningen av Tap to Pay, en lösning för småföretag i Sverige, Storbritannien och Nederländerna.

Med hjälp av Tap to Pay kan miljontals av PayPals företagskunder ta emot kontaktlösa betalningar från fysiska kort och digitala plånböcker – som Apple Pay och Google Pay – från smarta telefoner och klockor, direkt på sin mobila Android-enhet. Tap to Pay-lösningen innehåller även stöd för att ange PIN-kod direkt på enheten.

Denna lösning gör det möjligt för små- och medelstora företag att ta emot betalningar direkt på Android-mobilenheter. Den kräver ingen extra hårdvara och kommer inte vara belagd med några särskilda avgifter. Under pandemin har det skett en ökning av nyföretagande och en historisk förändring i konsumentbeteende, där allt fler väljer digitala plattformar för sina inköp. Som resultat letar entreprenörer och småföretag efter lösningar som Tap to Pay, vilket hjälper dem att möta sina kunder var de än är.

För att kunna ta emot betalningar börjar företag med att ladda ned Zettle Go-applikationen till sin Android-enhet och registrera sig hos Zettle via PayPal. Därefter kan de börja ta emot betalningar inom en minut.

"Pandemin har accelererat tillväxten av nya småföretag runt om i världen. Samtidigt digitaliseras handeln snabbt, och konsumenterna förväntar sig i allt högre grad att kunna göra sömlösa, digitala betalningar oavsett om de är online eller i butik, säger Stefan Knorn, produktchef på Zettle by PayPal i Stockholm. "Det är därför vi är glada över att lansera vår Tap to Pay-lösning. Vi tror på kraften hos små företag och vill hjälpa dem att lyckas. Med Tap to Pay kan entreprenörer snabbt och enkelt börja sälja – oavsett om det är i en popup-butik, på en marknad, i en fysisk butik eller på språng – utan att de behöver någon extra hårdvara eller betala några ytterligare kostnader.”

NFC-tekniken (Near-field communication), gör det möjligt att använda vanliga smartphones och surfplattor som betalningsterminaler. Det är en säker teknik där man registrerar kortdetaljer från köparen genom att "knacka" med ett kort på baksidan av betalenheten, som upprättar en direkt kommunikation med utfärdaren av kortet för att bearbeta betalningen. Lösningen fungerar på enheter med Android 8.0 och senare som har NFC-funktioner.

När ett företag vill ta emot en betalning kan de ange ett specifikt belopp eller välja en vara från sitt produktbibliotek. Därefter välja "Debitera" och "Tap to pay" som betalningsmetod. För att göra ett köp kan kunder hålla sitt kort, eller sin digitala enhet med en plånboksapplikation, mot baksidan av Android-enheten hos den handlare de vill handla från. När betalningen är godkänd kan företaget skriva ut, mejla eller sms:a kvittot till kunden. Avgiften för att ta emot betalningar via Tap to Pay är densamma som den vanliga avgiften för korttransaktioner, inga extra avgifter tillkommer.

Tap to Pay-lösningen aktiveras nu i Storbritannien, Sverige och Nederländerna. PayPal förväntar sig att lösningen kommer att lanseras på ytterligare marknader inom en snar framtid.

PayPal

Om PayPal
PayPal har legat i framkant av den digitala betalningsrevolutionen i mer än 20 år. Genom att utnyttja teknik för att göra finansiella tjänster och handel bekvämare, billigare och säkrare ger PayPals plattform mer än 429 miljoner konsumenter samt handlare på mer än 200 marknader möjlighet att ta del av- och lyckas i den globala ekonomin. Mer information finns på paypal.com.