Minskat klimatavtryck med ny bränslemix
– Det här är ett viktigt steg i vårt hållbarhetsarbete och något vi väljer att göra trots de merkostnader som kommer med beslutet. Genom att göra det här innan det blir kravställt och dessutom med en högre mängd HVO vill vi gå före och försöka vara ett föredöme i branschen, säger Ulrika Broman, chef för SKB:s drift- och underhållsavdelning.
På EU-nivå finns föreslaget att från 2025 måste sjöfartsbränsle bestå av minst två procents inblandning av fossilfritt bränsle.
– Vi går längre än så och beräknar att den nya bränslemixen kommer att minska våra totala koldioxidutsläpp med cirka sju procent, säger Ulrika Broman.
HVO-bränsle är en förkortning av hydrerad vegetabilisk olja. Tillverkningen sker med icke-fossila råvaror som till exempel vegetabiliska oljor eller animaliska fetter.
Transportfartyget m/s Sigrid togs i drift 2014 och har redan i dag hög miljöprestanda. Bränslet har låg svavelhalt och tack vare hög reningsgrad i katalysatorer är även utsläppen av kväveoxider och partiklar begränsade.
För drygt ett år sedan tecknade SKB ett antal löften om minskad klimatpåverkan och åtgärder för att stärka den biologiska mångfalden. Hållbarhetslöften ingår i Länsstyrelsen i Uppsalas satsning Färdplan för ett hållbart län. Sedan dess har flera åtgärder genomförts, bland annat har SKB ersatt fossil diesel i fordon och maskiner med det icke-fossila bränslet HVO100.
Nyckelord
Kontakter
Simon HoffPresschef
Tel:073-633 85 01simon.hoff@skb.seErica A WallinPresskontakt Östhammar/Forsmark
Tel:070-338 04 38erica.a.wallin@skb.seJenny ReesPresskontakt Oskarshamn
Tel:070-693 85 20jenny.rees@skb.seBilder
Om
Vårt uppdrag är att ta hand om allt radioaktivt avfall från de svenska kärnkraftverken. Omhändertagandet ska uppfylla kraven på högsta säkerhet för människor och miljö. Uppdraget är så omfattande att vi ser det som ett av Sveriges största miljöskyddsprojekt.
Följ Svensk Kärnbränslehantering
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Kärnbränslehantering
Miljödom möjliggör byggstart för SKB:s kärnbränsleförvar24.10.2024 13:25:23 CEST | Pressmeddelande
SKB har idag fått miljötillstånd för att bygga och driva slutförvaret för använt kärnbränsle i Forsmark och inkapslingsanläggningen i Oskarshamn. Domen meddelades av mark- och miljödomstolen som också beviljar SKB verkställighetsförordnande så att inledande arbeten på Forsmarksområdet kan sätta igång vid årsskiftet.
Nu fastställs villkoren för SKB:s största byggprojekt – slutförvaret för använt kärnbränsle12.9.2024 14:50:49 CEST | Pressmeddelande
I januari 2022 fick SKB regeringens tillåtlighet och tillstånd att bygga ett slutförvar för använt kärnbränsle i Forsmark i Östhammars kommun och en inkapslingsanläggning i Oskarshamn. Nu har det blivit dags för huvudförhandling vid Mark- och miljödomstolen i Nacka den 17–20 september samt 24–27 september där villkoren för hur byggandet av slutförvaret och inkapslingsanläggningen fastställs.
Byggstart för SKB:s geologibyggnad – ett grönt centrum på Forsmarkshalvön1.3.2024 10:51:20 CET | Pressmeddelande
Idag tas det första spadtaget för SKB:s nya geologibyggnad. Byggnaden kommer att vara ett centrum för insamling och utvärdering av data från undersökningar och platsövervakning på Forsmarkshalvön. Modern byggteknik och hållbara material kommer att användas vid uppförandet av byggnaden som ska klar våren 2025.
SKB:s forskningsprogram får grönt ljus22.12.2023 09:21:12 CET | Pressmeddelande
Regeringen har godkänt SKB:s senaste program för forskning, utveckling och demonstration, Fud 2022.
Klart med finansieringen för utbyggnad av väg 2882.11.2023 07:54:05 CET | Pressmeddelande
Nu står det klart att väg 288 kan byggas ut. Östhammars kommun har fått finansiering genom mervärdesavtalet med Svensk Kärnbränslehantering, SKB. Vägen utgör en viktig länk mellan Uppsala och Östhammar och är av stor vikt för kompetensförsörjningen i regionen. Finansieringen gör det möjligt att bygga ut den sista etappen mellan Gimo och Börstil, strax utanför Östhammar. Målet med arbetet är att öka trafiksäkerheten och höja framkomligheten.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum