Spendrups och Lantmännen i förnyat partnerskap kring hållbara odlingsmetoder för maltkorn

Spendrups har sedan många år tillbaka använt maltkorn från Lantmännen. Samarbetet kring Lantmännens odlingskoncept Klimat & Natur är ett gemensamt grepp för mer hållbar odling och ett naturligt nästa steg på Lantmännens och Spendrups hållbarhetsresa.
– Äkthet är en viktig grundvärdering både på Spendrups och för oss som ägarfamilj. Därför tar vi inga genvägar, vi brygger öl på malt, humle, jäst och vatten. Genom vårt långa samarbete med Lantmännen har vi kunnat använda 90 procent svenskt maltkorn och utvecklat odlingen av ekologiskt maltkorn i Sverige. Det har varit viktigt för oss och nu tar vi tillsammans nästa steg som hjälper oss att minska klimatpåverkan och samtidigt gynnar den så viktiga biologiska mångfalden. Och det är också viktigt för att vi ska kunna hjälpa våra kunder att nå sina höga ambitioner på hållbarhetsområdet, säger Fredrik Spendrup, vd och koncernchef Spendrups Bryggeri.
Odlingsmetoderna i Klimat & Natur minskar koldioxidutsläppen med upp till 30 procent* genom klimatsmart växtnäring, fossilfria bränslen och precisionsodlingar. Därtill stärks den biologiska mångfalden av blommande zoner och kemikaliefri utsädesbehandling.
– Det är glädjande att få välkomna Spendrups in i det här partnerskapet. Vi är stolta över vårt odlingsprogram som är avgörande för hur vi fortsätter vara ledande i utvecklingen av framtidens jordbruk. För det är genom Klimat & Natur som vi skapar förutsättningarna för att möta konsumenters efterfrågan på hållbara produkter samtidigt som vi skapar incitament för lantbrukarna att odla mer hållbart, säger Magnus Kagevik, vd och koncernchef Lantmännen.
190 hektar maltkorn kommer att odlas på Högesta Gård i Ystad för Spendrups räkning och användas i öl som bryggs i början av 2023. Av 3 000 ton maltkorn ska det bryggas ungefär 18 miljoner liter öl.
– Det är väldigt bra att programmet växer eftersom vi tillsammans behöver ta ett helhetsgrepp för att gynna klimatet och den biologiska mångfalden. I och med det här samarbetet har vi dessutom möjlighet att odla alla de fyra sädesslagen inom ramen för Klimat & Natur. Det är bra för oss lantbrukare, för jorden vi brukar och för klimatet, säger Christian Negendanck, vd Högesta Gård.
Lantmännen ligger i framkant när det kommer till forskning och utveckling och leder utvecklingen av framtidens jordbruk. Odlingsprogrammet Klimat & Natur är ett viktigt initiativ för att konkretisera hållbarhetsstrategier, nå högt satta klimatmål och gynna den biologiska mångfalden.
FAKTARUTA KLIMAT & NATUR
- Klimat & Natur är Lantmännens program för Framtidens jordbruk. Det innehåller specifika åtgärder, som exempelvis blommande kantzoner och kemikaliefri utsädesbehandling, för att minska odlingens klimatpåverkan och öka den biologiska mångfalden.
- Lantbrukare som deltar i programmet odlar enligt programmet på sina egna gårdar.
- *Med programmet har Lantmännen minskat klimatavtrycket från odlingen av vete med närmare 30 procent sedan 2015 och kommer minska klimatavtrycket från korn med lika mycket.
- Programmet är dynamiskt och kriterier som ingår i programmet adderas löpande för att minska klimatpåverkan ytterligare.
https://www.lantmannen.se/framtidens-jordbruk/klimat-och-natur/
För mer information, kontakta gärna:
Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups Bryggeri
Tel: 0708 95 25 67
E-post: rose-marie.hertzman@spendrups.se
Lantmännens pressavdelning
Tel: 010 556 88 00
E-post: press@lantmannen.com
Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 19 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 48 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, Gooh, FINN CRISP, Korvbrödsbagarn och Hatting. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se.
Om Spendrups Bryggeri
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1.100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Kontakter
För mer information, kontakta:
Bilder





Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups uppmärksammar Julmustens dag i Ludvika20.11.2025 14:05:00 CET | Pressmeddelande
Inför Julmustens dag 24 november visar en färsk Novusundersökning att julmusten är den alkoholfria dryck som svenskarna mest förknippar med julen. Hela 89 procent nämner julmust – långt före glögg, öl och andra alternativ. På Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras varje år cirka 6 miljoner liter av den unika drycken.
Krušovice presenterar Krušo Combo – en hyllning till tjeckiskt hantverk, smak och kvalitet18.11.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det tjeckiska ölmärket Krušovice lanserar konceptet “Krušo Combo” – en hyllning till över 400 år av bryggarhantverk och tidlös smak. Sedan 1581 har Krušovice stått för kvalitet och tradition, och med Krušo Combo möter ölet nu matens värld i inspirerande kombinationer som lyfter både dryck och rätt.
Magic Rock Saucery 3,9% 33 cl burk återkallas22.10.2025 16:14:36 CEST | Pressmeddelande
Spendrups återkallar Magic Rock Saucery 3,9 % burk 33 cl. Vi har fått in reklamationer på överjästa burkar vilket kan orsaka explosion och därmed skada. Vi återkallar därför produkten. Produkten har levererats till Systembolag över hela landet. Konsumenter som har köpt Magic Rock Saucery 3,9 % 33 cl burk ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Konsumenter uppmanas att hantera produkten med försiktighet. Vi tar händelsen på största allvar och har i dialog med tillverkaren inlett en utredning för att vidta åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
Ta del av Spendrups breda vintersortiment med både älskade klassiker och spännande nyheter21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner. För många svenskar är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både älskade klassiker som Mariestads Julebrygd och spännande nyheter som till exempel Mariestads Vinterale – perfekt till vinterns alla högtider.
Heineken® går samman med Joe Jonas och globala influencers för att motverka digital överbelastning och få socialt umgänge “off socials”2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Initiativet grundar sig i en ny rapport som visar hur den ökande digitala belastningen påverkar människor världen över. Mer tid framför skärmen gör att de sociala batterierna töms och leder till att vi umgås mindre i verkligheten, och alltmer sällan bokar in att träffas IRL.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
