Hantering av likviditetsbrist
Texten inleds med förklaringar och tydliggöranden om skillnaden mellan ett bolag och ett kommunalförbund. Det är en fördel att man förstår kommunalförbundets funktion. Redogörelsen om hanteringen redovisas i slutet av texten.
Förvarnad likviditetsbrist
Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg har sedan oktober 2021 förvarnat vid sammanträden för styrelse, fullmäktige, vid ägarsamråd och i Årsredovisning 2021 om risken för likviditetsbrist under första halvan av 2022. Likviditetsbristen är därför inte en överraskning för förbundets medlemmar och frågan om hur bristen ska hanteras har varit under beredning under en längre tid.
Anledning till likviditetsbrist
Anledningen till likviditetsrisk hänger samman med att volymen beställningar inte motsvarar förväntad volym beställda flygtimmar, enligt budget 2022 och de flygtimmar. Anledningar är att förbundet fortfarande är i verksamhetsstart med exempelvis senarelagd operativ driftstart och några regioners avtal med privata operatörer vilka överlappat verksamhetsstart. Likviditetsbristen beror inte på ökade kostnader.
Vad är ett kommunalförbund?
Ibland likställs ett kommunalförbund felaktigt med ett bolag. Ett aktiebolag är en företagskonstruktion som lyder under aktiebolagslagen. Ett kommunalförbund är en verksamhetskonstruktion som lyder under kommunallagen och utgör en organiserad samverkan mellan kommuner eller regioner.
Vid bildandet av ett kommunalförbund överlämnas en kommunal (offentlig) uppgift för att utföras av förbundet i dess medlemmars ställe. Organisatoriskt är ett kommunalförbund uppbyggt som en kommun eller en region. Varje kommunalförbund ska ha en Förbundsordning som bestämmer dess ändamål och uppgifter men också hur medlemssamarbetet ska gå till med exempelvis ansvar för kostnader.
Kommunallagen om ekonomiskt ansvar
Enligt Kommunallagen:
Förbundsmedlemmarnas ekonomiska ansvar
11 § Om ett kommunalförbund saknar tillgångar för att betala en skuld, är förbundsmedlemmarna skyldiga att fylla bristen. Varje medlem ska skjuta till så stor del av bristen som svarar mot medlemmens andel i skulden efter de grunder som anges i förbundsordningen.
Likheten med ett bolag är att även ägare av ett aktiebolag kan välja att skjuta till medel, exempelvis vid en verksamhetsstart eller i ett skede av ett företags utveckling.
Förbundsordning för Svenskt Ambulansflyg
Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg har en nu gällande Förbundsordning. En reviderad Förbundsordning antogs av KSA Förbundsfullmäktige den 10 februari. Den reviderade Förbundsordningen vinner laga kraft efter att den är antagen av samtliga medlemmars fullmäktigeförsamlingar.
Förbundsordning och ekonomiskt ansvar
Såväl nu gällande Förbundsordning som reviderad Förbundsordning anger en lösning på hur en ekonomisk brist kan hanteras.
13 § Andel i tillgångar och skulder
Förbundsmedlemmarna har vid varje tidpunkt andel i kommunalförbundets tillgångar och skulder i förhållande förbundsmedlemmens andel av andelskapitalet. Fördelningsgrunden gäller även för täckande av brist om förbundet skulle sakna medel att betala sina skulder i verksamheten samt vid skifte av förbundets behållna tillgångar eller skulder som föranleds av förbundets upplösning.
Beredning av likviditetsbrist
Frågan om hur likviditetsbristen ska hanteras har beretts av Förbundet i dialog med regionernas ekonomidirektörer och KSA Beredningsgrupp bestående av tjänstepersoner representerande sex sjukvårdsregioner.
I beredningen har hänsyn tagits till förbundsmedlemmarnas önskan uttryckt i reviderad Förbundsordning om att Förbundet ska reglera förluster inom förbundet, enligt 14 §. Därav den primära lösningen med förfakturering enligt budgeterade flygtimmar per region, för att om medlemmarna önskar kunna hanteras enligt reviderad förbundsordning efter beslut i regionernas fullmäktige.
14 § Kostnadstäckning Reviderad Förbundsordning
Kommunalförbundet ska debitera medlemmarna för utförda tjänster enligt självkostnadsprincipen. Kommunalförbundets årliga kostnader ska minst täckas av årets intäkter enligt kommunallagens balanskrav. Om kommunalförbundets resultat för ett visst räkenskapsår är negativt skall det regleras av kommunalförbundet genom åtgärder under de närmast följande åren.
Hantering av likviditetsbrist
Likviditetsbristen hanteras i ett första skede genom en ”Rutin för förfakturering av flygtimmar”. Rutinen ska tillämpas under 2022 och ryms inom nu gällande Förbundsordning och kan därmed verkställas av Kommunalförbundet. När Reviderad Förbundsordning har vunnit laga kraft kan frågan lyftas i Förbundsstyrelse för beslut om alternativ lösning.
Rutinen innebär i praktiken att kommunalförbundet förfakturerar budgeterade flygtimmar för respektive region, enligt de förväntade nyttjandevolymer som legat till grund för budget 2022. Förfakturering medför ett kapitaltillskott för att primärt överbrygga tiden fram till dess att Reviderad Förbundsordning vunnit laga kraft. Rutinen innehåller även en modell för reglering av förfakturerade timmar enligt verkligt utfall av beställda uppdrag.
Kontakter
Mariann HolmbergKommunikationsansvarig
Tel:073 800 86 16mariann.holmberg@svenskt-ambulansflyg.seOm
Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflygc/o Regionens hus
901 89 Umeå
https://www.svenskt-ambulansflyg.se/
Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg kommer utföra ambulanstransport med flygplan och ha en beredskap dygnets alla timmar, året runt. Tjänsten utformas utifrån Sveriges 21 regioners, nuvarande och framtida behov, av ambulanstransport med flygplan.
Följ Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg
Seminarium i Almedalen om att säkra och nyttja gemensamma resurser av ambulansflyg och ambulanshelikopter25.6.2025 09:32:45 CEST | Pressmeddelande
Svenskt Ambulansflyg och svensk Luftambulans bjöd in till seminarium och samtal om ambulansflyg och ambulanshelikopter i totalförsvaret. Det genomfördes tisdag den 24e juni, 11.00.
Välkommen att delta i samtal om: Ambulansflyg och ambulanshelikopter i totalförsvaret17.6.2025 09:04:06 CEST | Pressmeddelande
Hur ska Sverige nyttja landets egna resurser i händelse av kris eller krig? Svenskt Ambulansflyg och Svensk Luftambulans är regionernas och Sveriges resurser för ambulanstransport med flygplan respektive helikopter. Förbunden upprätthåller beredskap tillsammans med Sveriges regioner. Ägarskap, flygplan, helikoptrar är i svensk regi.
Ola Karlsson (M) – hederskapten vid Svenskt Ambulansflyg7.5.2025 09:29:19 CEST | Pressmeddelande
Ola Karlsson (M) utsågs den 5e maj till hederskapten vid Svenskt Ambulansflyg. Han har under juni 2020– april 2025 varit styrelseordförande med stor betydelse för Svenskt Ambulansflyg som förbund och verksamhet. Perioden har omfattat uppstart av verksamheten och dess övergång till operativ drift, förvaltning och utveckling.
Kenneth Östberg (S), har utsetts till ny styrelseordförande för Svenskt Ambulansflyg28.4.2025 10:16:50 CEST | Pressmeddelande
Vid ett konstituerande sammanträde, fredag 25 april, utsågs Kenneth Östberg (S) till ordförande och Nicklas Sandström (M) till vice ordförande i styrelsen för Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg.
Vård på vingar – för jämlik vård med kvalitet i världsklass17.4.2025 08:25:04 CEST | Pressmeddelande
Svenskt Ambulansflyg presenterar ytterligare ett år med stabil verksamhet och ett resultat på +3 miljoner över resultatkrav. Nära 3700 patienter har transporterats för vård vid ett annat sjukhus. Av dem var 69 procent planerade, ofta dagen före och resterande mer brådskande eller akuta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum