Verisure

Martin gick genom isen – fick tag på räddningstjänst via Verisure

29-årige Martin Petrykowski från Ramvik utanför Härnösand var ute på isen för att åka skidor när det som inte får hända hände. Han gick genom isen och drog samtidigt vänster axel ur led. Martin lyckades ta sig upp på egen hand men telefonen gick sönder i vattnet så han kunde inte få tag på hjälp. Väl hemma insåg han att han kunde få hjälp via Verisures SOS-knapp.

Det var 18 minusgrader ute så väl framme vid bilen var han rejält nedkyld och medtagen. Turligt nog fungerade bilnyckeln så Martin kunde ta sig hem. Väl hemma insåg Martin att han inte heller hade någon fast telefon så han kontaktade därför Verisures larmcentral via SOS-knappen på sitt hemlarm – och fick på så sätt kontakt med omvärlden.

Larmoperatören hjälpte honom genom att kontakta räddningstjänsten omgående och en ambulans var på plats inom kort.

– Det blir körigt ganska snabbt när man inte har sin telefon. Jag har aldrig behövt använda knappen på mitt hemlarm förut men nu var jag glad att den fanns där. Jag är glad att allt gick bra och att jag även fick med mig skidorna upp ur vattnet, de ville jag inte lämna kvar, säger Martin Petrykowski. Knappt en fjärdedel av svenskarna har en fast telefon idag. Något som gör att många får svårt att nå omvärlden om mobiltelefonen sätts ur spel.

– Martins historia fick ett lyckligt slut men väcker tankar om hur snabbt vi blir handfallna när vi inte kan använda mobiltelefonen för att få hjälp. Vår tjänst gjorde det möjligt för Martin att få hjälp och att vår larmoperatör kunde prata med Martin ända fram till att räddningstjänst var på plats så att vi hela tiden visste att han under omständigheterna var okej, säger Fredrik Ringborg, trygghetsexpert på Verisure.

Johan Nyman, kommunikationschef
press@verisure.se

Verisure
58002 Linköping

Verisure är Europas ledande leverantör av uppkopplade hem- och brandlarm med produkter och tjänster för det smarta hemmet med över 4 miljoner kunder i 16 länder i Europa och Sydamerika.

Följ Verisure