Välj rätt bilförsäkring – Konsumenternas jämför nu 34 bilförsäkringar

Många konsumenter hör av sig till Konsumenternas Försäkringsbyrå för att kontrollera hur bra innehållet i en försäkring är, ofta efter att man har fått en prisuppgift från ett försäkringsbolag.
- Vårt mål är att ge en heltäckande bild av försäkringsmarknaden. När man väljer försäkring tycker vi att man ska göra en samlad bedömning av innehåll, pris och kundnöjdhet, säger Helen Bernerfalk, jurist och motorförsäkringsexpert på Konsumenternas Försäkringsbyrå.
En annan aspekt är försäkringsbolagens hållbarhetsarbete. Det tittar vi också på i vår jämförelse men utan att sätta poäng på det.
Poängjämförelsen omfattar två produkter från varje försäkringsbolag: deras standarderbjudande och deras bästa erbjudande (antingen en så kallad storprodukt eller deras basprodukt med alla tillägg).
Några viktiga skillnader mellan olika försäkringar är:
- Ersättning för maskin- och elektronikskada. Försäkringarna gäller i 8 till 12 år, räknat från när fordonet registrerats. Antalet mil varierar i normalfallet mellan 10 000 och 15 000 mil. Observera att den här delen av försäkringen upphör att gälla så fort någon av gränserna har passerats. För elbil kan gränserna vara längre, hos något bolag gäller 20 000 mil.
- Rättsskydd. Den maximala ersättningen som kan betalas ut skiljer sig åt med 270 000 kronor. Högsta rättsskyddsbeloppet är 400 000 kronor och det lägsta är 130 000 kronor. Rättegångskostnader kan bli höga, särskilt vid tvister om personskador. En annan vanlig tvist är vid köp eller försäljning av bilen.
- Allrisk. Med allrisk menas ersättning för feltankning, nyckelförlust och kupéskada. Vissa försäkringar ersätter alla tre delarna medan andra bara ersätter någon eller några av dem. Högsta ersättningsbelopp varierar stort, från 5 000 kronor till 60 000 kronor.
- Hyrbilsersättning. Ersättning för hyrbilskostnad ingår normalt bara i stora försäkringar eller tecknas som ett tillägg till basförsäkringar. Många har på senare tid drabbats av långa reparationstider på grund av brist på reservdelar. Antalet dagar man får ha hyrbil kan skilja sig åt mellan 45 – 75 dagar.
Resultat
Försäkringsbolagens poäng i jämförelsen varierar från 3,6 till 4,7 poäng för helförsäkring. När det gäller de mest omfattande försäkringarna ligger följande bolag just nu i topp:
- Trygg-Hansa (4,7 poäng)
- Folksam (4,6 poäng)
- If (4,5 poäng)
För grundprodukter har dessa bolag uppnått 4,1 poäng: Folksam, ICA Försäkring, Paydrive och Watercircles.
Till hela jämförelsen av bilförsäkringar på Konsumenternas.se
Nyckelord
Kontakter
Helen BernerfalkFordonsförsäkringar
Tel:076-146 55 18helen.bernerfalk@konsumenternas.seBilder
Om
Konsumenternas Försäkringsbyrå ger oberoende och kostnadsfri vägledning inom försäkring och pension. Vi har hjälpt konsumenter sedan 1979. Vi är en stiftelse som har Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring i vår styrelse. Välkommen till konsumenternas.se.
Följ Konsumenternas
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumenternas
Trygg utlandsresa – se till att försäkringen räcker hela vägen24.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Många planerar vinterresor just nu. Ett bra försäkringsskydd kan göra stor skillnad om något oväntat händer under resan. Konsumenternas Försäkringsbyrå tipsar om vad som är bra att ha koll på före och under resan.
Ny oberoende jämförelse: Så skiljer sig hemförsäkringarnas skydd12.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Hemförsäkringar skiljer sig åt i både innehåll och omfattning. Det visar Konsumenternas Försäkringsbyrås senaste jämförelse av 23 hemförsäkringar från 11 försäkringsbolag.
Ny kartläggning av försäkringsbolagens hållbarhetsarbete6.10.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Kan en försäkring vara hållbar? Är det något som konsumenter kan ta hänsyn till när de köper försäkring? Konsumenternas Försäkringsbyrå har granskat hur försäkringsbolag som erbjuder hem- och bilförsäkringar arbetar med hållbarhet.
Så gäller försäkringen vid översvämningar9.9.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Allvarliga översvämningar drabbar stora delar av Västernorrland och många hushåll vittnar om vattenfyllda källare. Konsumenternas Försäkringsbyrå förklarar hur försäkringen gäller och ger skadeförebyggande tips.
Försäkringsexperten varnar: Trygghetsförsäkringar ger inte alltid trygghet8.9.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Det blir allt vanligare med försäkringar som ska ge ekonomiskt stöd vid arbetslöshet och sjukskrivning. Men många konsumenter tecknar försäkringar som de i praktiken inte kan använda – eller som de kanske inte behöver. Konsumenternas Försäkringsbyrå uppmärksammar vanliga fallgropar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

