Socialdemokraternas partistyrelses beslut om partiets säkerhetspolitiska linje

Socialdemokraternas partistyrelse har på sitt möte i dag den 15 maj 2022 beslutat att partiet ska verka för att Sverige ska ansöka om medlemskap i Nato. Socialdemokraterna ska därmed verka för att Sverige, om ansökan godkänns av Nato, uttalar unilaterala förbehåll mot utplacering av kärnvapen och permanenta baser på svenskt territorium.

Klockan 18.00 kommer en pressträff hållas på Sveavägen 68. Enbart redan ackrediterad media får delta. På pressträffen deltar partiordförande Magdalena Andersson, partisekreterare Tobias Baudin, utrikesminister Ann Linde och försvarsminister Peter Hultqvist.

Se hela pressträffen här

Johannes Svensson

076 766 53 26

Presskontakt Magdalena Andersson

Darina Agha

073 592 85 48

Presskontakt Tobias Baudin

Julia Grabe

079 076 33 97

Presskontakt Ann Linde

Adriana Haxhimustafa

076 117 32 60

Presskontakt Peter Hultqvist

Toni Eriksson

073 072 83 16

i vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.

Socialdemokraterna i Sverige och Finland: Stärk EU:s hybridförsvar och inför striktare sanktioner för Ryssland22.4.2024 17:38:23 CEST | Pressmeddelande

Socialdemokraterna I Sverige och Finland presenterar nya förslag för att stärka EU:s hybridförsvar och ställer gemensamma krav på nya sanktioner för att strypa Putins krigskassa. Detta gjordes efter ett gemensamt besök vid finsk-ryska gränsen av Magdalena Andersson, partiordförande för svenska Socialdemokraterna och Antti Lindtman, partiledare för finska Socialdemokraterna.