En världsnyhet har tagit plats på hyllorna hos Lidl Sverige!

Förpackningen, en livsmedelsförpackning som är gjord i 30% återvunnen plast och är 100% återvinningsbar, har möjliggjorts genom Lidl Future Initiatives där Lidl Sverige ger finansiellt stöd till hållbarhetsprojekt. I Plastutmaningen 2019 stod forskningsinstitutet RISE (Research Institute of Sweden) som en av pristagarna. I projektet ville vi utmana och visa att det är möjligt att använda återvunnen plast i livsmedelsförpackningar i linje med rådande lagstiftning. Projektet har nu resulterat i att Lidl tillsammans med Trioworld har tagit fram en helt ny, unik förpackning av återvunnen konsumentplast som är godkänd för livsmedelshantering.
-Vi är oerhört stolta över att kunna presentera den första livsmedelsförpackningen som innehåller återvunnen plast som har cirkulerat i samhället. Den är dessutom 100% återvinningsbar, säger Caroline Kjerstadius, Hållbarhetschef på Lidl Sverige.
Inom livsmedelsbranschen finns många fördelar med att använda plastförpackningar. Bland annat är plasten bra sett till livsmedelssäkerheten, som i sin tur bidrar till längre hållbarhet på maten och minskat matsvinn. Flera problem kopplat till plasten kvarstår, så som låg återvinningsgrad vilket leder till att plasten riskerar att hamna i naturen. Lidl Sverige arbetar genom olika initiativ för att minska plastanvändningen och öka möjligheten att återvinna förpackningarna. Fram tills nu har det inte varit möjligt att använda återvunnen plast i förpackningar som är i kontakt med livsmedel.
-Vi har högt uppsatta mål för minskad plastanvändning och att den plast som används ska vara återvinningsbar. Vi vill även bidra till en ökad plaståtervinning i vår värdekedja. Det är först när vi i vår bransch kan använda återvunnen plast i våra livsmedelsförpackningar som vi på riktigt kan vara med och bidra till ökat resursutnyttjande och minskat fossilberoende inom plastanvändningen. För att göra detta möjligt krävs det att alla i värdekedjan jobbar tillsammans. Därför hoppas vi att den här lanseringen inspirerar till fler satsningar i branschen, säger Gabriella Goldman, Varumärkes-, CSR- och Kommunikationsdirektör på Lidl Sverige.
Förpackningen har tagits fram i ett samarbete mellan Lidl Sverige, Trioworld, RISE och Findus och säljs under Lidls egna varumärke Kvarnvingen. Kvarnvingens Kanelbullar och Kvarnvingens kardemummabullar med den nyskapande förpackningen finns nu i Lidl Sveriges butiker.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Om LFI
För att vara med och bidra och lösa utmaningar inom ramen för hållbarhet ger Lidl Sverige stöd till hållbarhetsprojekt genom Lidl Future Initiatives. Under 2019 genomfördes Plastutmaningen, under 2020 Hållbarhetsakuten och totalt har 21 miljoner kronor delats ut till projekt som bidrar till att göra världen bättre för framtida generationer. De pengar som delats ut har Lidls kunder bidragit med genom en prishöjning på plastbärkassar från juni 2018 till april 2020. Hela höjningen på 50 öre exklusive moms har gått till Lidl Future Initiatives för finansiering av hållbarhetsprojekt i Sverige.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Grekisk gudomlighet i kyldisken hos Lidl – fetaost från Milbona topptestas28.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Du behöver inte åka hela vägen till Grekland för att ta del av grekiska smaker av högsta kvalitet. När Svenska Dagbladet testade fetaostar blev Lidls grekiska och ekologiska fetaost från Milbona topptestad med 5 av 6 i betyg. Osten hyllades för sin balanserade smak, behagliga syra och tilltalande konsistens.
Lidl inviger efterlängtad butik i centrala Borås27.3.2025 09:35:35 CET | Pressmeddelande
Idag slår Lidl upp portarna till sin nya, toppmoderna butik i centrala Borås. Den nya butiken, belägen vid Varbergsvägen intill riksväg 40, är den andra Lidl-butiken i staden och har efterfrågats av boråsarna under en längre tid.
Lidl öppnar butik i Hyllie, Malmö12.3.2025 09:54:25 CET | Pressmeddelande
Nu står det klart att Lidl öppnar ny butik i Malmö – med ambitionen att slå upp portarna 2028. Den kommer att ligga på markplan i ett nytt mobilitetshus i den växande stadsdelen Hyllie.
Lidl Sverige återkallar lammfärs av varumärke Svea Lantkött7.3.2025 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar lammfärs av varumärket Svea Lantkött. Efter rutinmässig analys av produkten har salmonella hittats i en begränsad batch.
Lidl Sverige först bland svenska dagligvarukedjor med fossilfria transporter till alla butiker6.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige har som första rikstäckande dagligvarukedja i Sverige infört fossilfria transporter mellan sina centrallager och butiker i hela landet. Detta uppnådda mål markerar en viktig milstolpe i livsmedelskedjans klimatarbete att nå nettonollutsläpp 2050. - På Lidl arbetar vi hela tiden med innovativa sätt att minska vår klimatpåverkan, och att nu vara först i Sverige med fossilfria transporter mellan lager och butik i hela landet är ett starkt bevis på vårt långsiktiga engagemang, säger Jakob Josefsson, VD Lidl Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum