Nya kanaler och unga i fokus när Aftonbladet valsatsar

Ett jämnt val, mitt under brinnande krig i Europa, en ökad hotbild från öst och en allt mer tekniskt avancerad flod av desinformation och smutskastning. Då blir Aftonbladets roll som svenska folkets primära nyhetskälla kanske viktigare än någonsin.
I dag lanseras därför en särskild valsajt där läsarna ska hitta allt material som rör valet, från stora nyheter och avslöjanden till de allra minsta.
– På vår valsajt finns det snabba nyhetsflödet och opinionsläget just nu, men också svaren på läsarnas frågor, säger Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef.
Vid sidan om ett snabbt nyhetsflöde bjuder valsajten på en enkel grafik över opinionsläget och video som förklarar och förenklar. Läsarna får även möjlighet att bygga sin drömregering.
I den guidande journalistiken finns bland annat analyser av Aftonbladets politiska kommentatorer Lena Mellin och My Rohwedder och ekonomijournalisten Andreas Cervenka.
– Det här valåret kraftsamlar vi kring nyhetsjournalistiken. Vi ska självklart fortsätta avslöja och granska makthavarna, det är vårt uppdrag. Samtidigt gör det höga tempot och massiva flödet det allt viktigare att också guida publiken och hjälpa dem att se igenom spinn. Vi har därför också ett uppdrag att förklara, förenkla och komma nära, säger Martin Schori.
Stort fokus läggs nu på att nå unga förstagångsväljare. Framtidsredaktör Nathalie Mark leder arbetet med att nå ut till en yngre målgrupp, bland annat genom exklusiva format på Tiktok och Youtube som kommer förklara politiken och hjälpa publiken, både unga och gamla, att se igenom det politiska spelet.
För ytterligare information, vänligen kontaktat:
Martin Schori, biträdande redaktionschef och stf ansvarig utgivare. Telefon: 070-161 99 47. E-post: martin.schori@aftonbladet.se.
Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef. Telefon: 076-015 05 12. E-post: hanna.olsson@aftonbladet.se.
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Om
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
