Schibsted

Nya kanaler och unga i fokus när Aftonbladet valsatsar

Dela
En unik valsajt, förstärkt nyhetsjournalistik och Julia & Julia. Aftonbladets satsning på höstens riksdagsval ska avslöja, guida och förenkla – men också riktas mot en yngre målgrupp. Flera tunga Aftonbladet-profiler kommer att bryta ny mark på både Tiktok och Youtube. ”Där publiken finns, finns vi”, säger biträdande redaktionschef Martin Schori.
På valsajten finns det snabba nyhetsflödet och opinionsläget just nu, men också svaren på läsarnas frågor.
På valsajten finns det snabba nyhetsflödet och opinionsläget just nu, men också svaren på läsarnas frågor.

Ett jämnt val, mitt under brinnande krig i Europa, en ökad hotbild från öst och en allt mer tekniskt avancerad flod av desinformation och smutskastning. Då blir Aftonbladets roll som svenska folkets primära nyhetskälla kanske viktigare än någonsin.

I dag lanseras därför en särskild valsajt där läsarna ska hitta allt material som rör valet, från stora nyheter och avslöjanden till de allra minsta.

– På vår valsajt finns det snabba nyhetsflödet och opinionsläget just nu, men också svaren på läsarnas frågor, säger Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef. 

Vid sidan om ett snabbt nyhetsflöde bjuder valsajten på en enkel grafik över opinionsläget och video som förklarar och förenklar. Läsarna får även möjlighet att bygga sin drömregering.

I den guidande journalistiken finns bland annat analyser av Aftonbladets politiska kommentatorer Lena Mellin och My Rohwedder och ekonomijournalisten Andreas Cervenka.

– Det här valåret kraftsamlar vi kring nyhetsjournalistiken. Vi ska självklart fortsätta avslöja och granska makthavarna, det är vårt uppdrag. Samtidigt gör det höga tempot och massiva flödet det allt viktigare att också guida publiken och hjälpa dem att se igenom spinn. Vi har därför också ett uppdrag att förklara, förenkla och komma nära, säger Martin Schori.

Stort fokus läggs nu på att nå unga förstagångsväljare. Framtidsredaktör Nathalie Mark leder arbetet med att nå ut till en yngre målgrupp, bland annat genom exklusiva format på Tiktok och Youtube som kommer förklara politiken och hjälpa publiken, både unga och gamla, att se igenom det politiska spelet. 

För ytterligare information, vänligen kontaktat:
Martin Schori, biträdande redaktionschef och stf ansvarig utgivare. Telefon: 070-161 99 47. E-post: martin.schori@aftonbladet.se.
Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef. Telefon: 076-015 05 12. E-post: hanna.olsson@aftonbladet.se.

Kontakter

Bilder

På valsajten finns det snabba nyhetsflödet och opinionsläget just nu, men också svaren på läsarnas frågor.
På valsajten finns det snabba nyhetsflödet och opinionsläget just nu, men också svaren på läsarnas frågor.
Ladda ned bild
Aftonbladets valsajt.
Aftonbladets valsajt.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye