Trafikregler för cykel bör inte ändras
I oktober 2021 fick Transportstyrelsen i uppdrag att utreda ett flertal regelfrågor på cykelområdet och om dessa skulle leda till att andelen resor med cykel ökar. Uppdraget delredovisas idag till Infrastrukturdepartementet och Transportstyrelsen ställer sig tveksamma till att dessa specifika regler skulle ge önskad effekt.
– För att nå ett resultat om ökad cykling i samhället behöver fokus i första hand ligga på förbättrad cykelinfrastruktur, inte regelförändringar, konstaterar Christopher Patten, utredare på Transportstyrelsen.
Enkelriktning
Ett av förslagen handlar om att införa ytterligare regler för att möjliggöra cykling i båda riktningarna där det samtidigt är enkelriktat för motorfordon. Transportstyrelsen konstaterar att det redan med befintliga regler går att få till trafik i båda riktningar för cyklister vid enkelriktad gata, exempelvis genom att anlägga en avskild cykelbana på ena sidan av vägbanan och på den tillåta cykeltrafik åt båda hållen.
Att tillåta cykeltrafik mot den enkelriktade trafiken på själva gatan skulle ge trafikregler som leder cyklisterna och bilförare på direkt kollisionskurs med varandra. Dessutom strider förslaget om cykling mot enkelriktad trafik mot internationella konventioner om vägtrafik som Sverige valt att ställa sig bakom.
Omkörning av cyklister
Det andra förslaget går ut på att kräva att omkörning av cyklister måste ske genom ett filbyte. Men inte heller här anser Transportstyrelsen det vara en god idé eller att det skulle ge en ökad andel resor med cykel i samhället. Bedömningen är dessutom att en sådan regel skulle skapa köer och förseningar och sannolikt öka frustration och agg mot de som cyklar.
– Det är olämpligt att införa en tvingande regel som innebär att man i varje enskilt fall behöver byta fil för att köra om en cyklist. Olika typer av trafikmiljöer innebär olika förutsättningar och en tvingande regel kan få negativ påverkan på trafiken. Exempelvis kan lastbilar och bussar få svårt att köra om cyklister, säger Christopher Patten.
Cykling i bredd
Det tredje förslaget gäller att ändra reglerna för att medge cykling i bredd som standard. Också det är en åtgärd som Transportstyrelsen inte bedömer skulle innebära ökat cyklande. Grundprincipen är att cyklister ska cykla på led till höger längs vägkanten, men om det kan ske utan fara eller olägenhet i trafiken är det redan idag tillåtet att cykla i bredd.
– Det är tillåtet enligt dagens regler att cykla i bredd om det kan ske utan fara eller olägenhet i trafiken. Vi menar att nuvarande bestämmelser i tillräcklig mån möjliggör cyklande i bredd och är en lämplig avvägning mellan trafiksäkerhet och tillgänglighet, säger Christopher Patten.
Nyckelord
Kontakter
Transportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seBilder
Dokument
Länkar
Om
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 12 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Nu skärps reglerna för drönare4.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Samtidigt som fler flyger drönare ökar också antalet incidenter i luften. Nu skärps reglerna och från och med den 1 januari blir det straffbart att flyga drönare utan drönarkort.
Nya regler på gång: eCall ska inte kontrolleras vid besiktning2.12.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Som en konsekvens av att telekombranschen avvecklar 2G- och 3G-näten kommer Transportstyrelsen inte längre att ställa krav på kontroll av eCall-system vid besiktning. Reglerna förväntas träda ikraft i början av januari 2026.
Vita bilar vanligast i Sverige1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Vit befäster positionen som den vanligaste färgen när svenskarna väljer bilfärg. Det visar siffror som Transportstyrelsen sammanställt. Idag finns nära 1,2 miljoner vita bilar i vägtrafikregistret vilket motsvarar cirka 19 procent av totalen. Samtidigt fortsätter den lila bilen att vara den mest sällsynta på vägarna. Endast en av sexhundra bilar har lila som registrerad färg.
Klart med nya avgifter från 202628.11.2025 09:30:00 CET | Nyheter
Transportstyrelsens avgifter för 2026 är nu beslutade. En av få ändringar som får direkt påverkan på medborgare är att vägtrafikregisteravgiften höjs från 69 till 74 kronor per fordon.
Utökade vinterdäckskrav för tunga fordon10.11.2025 13:33:38 CET | Nyheter
Tidsperioden då det krävs vinterdäck för tunga fordon i landet har förlängts. Från och med nu gäller att tunga lastbilar och tunga bussar ska vara utrustade med vinterdäck under perioden 10 november – 10 april. Det gäller oavsett om vinterväglag råder eller inte.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
