IKEA tar hemmet utanför de fyra väggarna på H22 City Expo - Fem veckor av inspiration, innovation, demokratisk design och underhållning

IKEAs ambition är att ständigt hjälpa fler att göra livet hemma bättre - detta gäller innanför hemmets fyra väggar som utanför. H22 City Expo är en innovationsplattform som erbjuder en unik möjlighet för IKEA att testa nya idéer, teknologier, lösningar och affärsmodeller för framtiden.
- I vårt samarbete med Helsingborg stad och de som bor här har vi inom ramen för H22 City Expo skapatflera unika mötesplatser där vi utforskar livet hemma i framtiden,både innanför och utanför de fyra väggarna. Vi vill lära oss hur vi lokalt kan testa innovativa lösningarsom vi kan skala upp och införa på andra platser i världen där IKEA finns, säger BelénFrau, Global Communication Manager för Ingka koncernen.
DM - En marknadsplats för de många människorna
DM som står för Do Moreär ett nystartat bolag som drivs av Ingka koncernen i syfte att testa en ny affärsmodell för samhällsengagemang. Här finns en marknad med popup-butiker, odling, mat, evenemang, skolaktiviteter och plats att umgås. DM är beläget I Drottninghög i Helsingborg.Med initiativet vill IKEA vara en positiv kraft i samhället och ge människor som står längre från arbetsmarknaden möjlighet att använda DM som språngbräda till sysselsättning genom praktik, anställning eller egenföretagande.
Affärsmodellen är uppdelad i fyra delar: DM Market, DM Äta och DM Odla samt DM Recruit – ett Initiativ som genererat mer än 50 arbetstillfällen på DM och IKEA varuhuset i Helsingborg.
- Vår förhoppning är att DM, tillsammans med våra andra mötesplatser, kan utgöraen positiv kraft i samhället, genom att vi skapar arbetstillfällen och ger invånarna möjlighetatt skapa tillsammans och känna samhörighet. Tack vare initiativet har vi kunnat rekrytera medarbetare, som av olika anledningar stått långt ifrån den svenska arbetsmarknaden, säger Fredrik Håkansson Lundh, Regionchef på IKEA Sverige.
IKEA Festival på Magasin 405 – framtidens hem i olika situationer
Magasin 405 ligger i gamla hamndistriktet, Oceanhamnen, i ett tre våningar högt kulturmonument. I detta historiska och outnyttjade lager utforskar IKEA hur livet hemma kan komma att se ut i framtiden.
Utställningen ÖGONBLICK - här har IKEA skapat sju olika hörnor tillsammans med scenografer och inredare på IKEA. Där visar vi livet hemma på ett helt nytt sätt. Se alla bilder.
Life at Home Stories – 60 korta dokumentärer om människor från alla samhällsskikt och deras liv hemma i olika länder i världen. Se Life at Home stories på Youtube
Första Hemmet - IKEA tar här ett nytt perspektiv på låga priser och undersöker vad människor behöver äga och vad som går att dela med andra. Vi utforskar det första hemmet genom olika skeden i livet. Se alla bilder
På Magasin 405 finns även en marknad med produkter från IKEA presenterade på nya sätt.
Food court med framtidens mat - besökare kan uppleva nya smaker baserade på IKEAs FOOD-strategi för 2025, där vi introducerar växtbaserade varianter av välkända klassiker. Se korv med bröd möta fine-dining på KOVKIOSK, ät plantbullar på BULLERIA, våfflor på FRASIG eller olika former av tunnbrödsrullar på TUNNBRÖD.
På Scenen utanför Magasin 405 kommer världsartister som The Hellacopters, Phlake, Sarah Klang, TIMBUKTU, Sabina Ddumba och många fler att uppträda. Här kan besökarna dessutom uppleva flera inspirationsföreläsningar om Demokratisk Design och livepodinspelning med The Oracle, IKEAs egna podcast som skapats specifikt för H22 City Expo.
- IKEA Festival handlar om att få människor att mötas kring det som inspirerar och är viktiga för dem. Livet hemma, musik, mat och design var ämnen vi tänkte på i synnerhet när vi fyllde denna gamla 4 500 kvadratmeter stora lagerbyggnad med mat, kreativitet och inspiration, säger Marcus Engman, Chief Creative Officer på Ingka koncernen.
IKEA finns på H22 mellan 30 maj och 3 juli. Samtliga tre platser och evenemang under är gratis för besökare. Hela programmet finns här - Programme - H22 at IKEA
Bilder











Om
Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 149 miljoner besök under verksamhetsåret 2024. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA Sverige fortsätter att komma närmare kunderna – öppnar i tre nya städer till sommaren15.4.2025 12:00:56 CEST | Pressmeddelande
IKEA Sverige har de senaste åren öppnat en rad mindre enheter över hela Sverige och har nyligen berättat om kommande öppningar i både Borås och Skövde. Nu är det även klart att det öppnar en IKEA Planera och Beställ i Östersund i början av sommaren. Arbetet pågår för att kunna öppna på ännu fler orter under det kommande året.
IKEA Sverige donerar fem miljoner kronor till Fryshuset11.4.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
IKEA Sverige fortsätter att stötta viktiga sociala initiativ och donerar ytterligare fem miljoner kronor till den ideella organisationen Fryshuset. Förutom donationen, som stödjer förebyggande åtgärder för att stärka barn och ungdomar, utvecklar IKEA ett mentorsprogram för Fryshusets unga ledare.
IKEA testar nya leveranslösningar i Stockholm9.4.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med lastcyklar och cykelsläp vill IKEA underlätta för sina kunder att få med sig BILLY bokhylla eller MALM byrå hem. IKEA City i Gallerian i Stockholm testar nu nya lösningar för transporthjälp där kunder får låna lastcyklar eller släp gratis under två timmar.
IKEA lanserar den åttonde upplagan av ikoniska kollektionen STOCKHOLM7.4.2025 12:00:22 CEST | Pressmeddelande
För att uppmärksamma att STOCKHOLM fyller fyrtio år lanserar IKEA det största tillskottet till kollektionen hittills. STOCKHOLM 2025 består av 96 produkter i skandinavisk design, tillverkade i högkvalitativa material som spänner över allt från soffor och handvävda ullmattor till ljuskronor och munblåsta glasvaser.
Våren är här, dags att bädda nytt!4.4.2025 10:05:54 CEST | Pressmeddelande
Vi vet att lakanen är viktiga för många, och inget slår att krypa ner mellan fräscha sängkläder i en renbäddad säng. Släpp in våren i sovrummet!
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum