Volkswagen Personbilar

Första eldrivna sedan-modellen från Volkswagen: designskisser på ID. AERO

Dela
Volkswagen tittar in i framtiden och släpper nu designskisser på konceptbilen ID. AERO, den första helt eldrivna sedan-modellen som initialt är planerad för den kinesiska marknaden men som också är aktuell för Europa. ID. AERO har en aerodynamisk och elegant design samtidigt som den erbjuder generösa utrymmen. Den digitala världspremiären av förproduktionsstudien äger rum på måndag den 27 juni klockan 14.00.
Designskiss på eldrivna konceptbilen ID. AERO.
Designskiss på eldrivna konceptbilen ID. AERO.

Med en framtida produktionsklar version av ID. AERO utökar Volkswagen sin framgångsrika ID.-familj i högvolymsegmentet i den övre mellanklassen och påskyndar elbilsoffensiven inom ramen för sin ACCELERATE-strategi.

Som alla modeller i ID.-familjen är den nya eleganta sedanen baserad på Volkswagens elbilsplattform Modular Electric Drive Matrix (MEB). Utseendemässigt följer den också ID.-familjens omisskännliga formspråk. Särskilt iögonfallande i förproduktionsstudien är den aerodynamiska fronten och taket, som bidrar till att sänka energiförbrukningen och öka räckvidden.

Den produktionsklara versionen av ID. AERO planeras att börja säljas på den kinesiska bilmarknaden under andra halvåret 2023. Motsvarande produktionsklar version för den nordamerikanska och europeiska marknaden presenteras 2023. Serietillverkningen av ID. AERO för Europa och Nordamerika kommer sedan att starta i Volkswagens fabrik i tyska Emden.

ID. AERO – bilen är en förproduktionsstudie och finns ännu inte till försäljning.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Designskiss på eldrivna konceptbilen ID. AERO.
Designskiss på eldrivna konceptbilen ID. AERO.
Ladda ned bild
ID. AERO har en aerodynamisk och elegant design samtidigt som den erbjuder generösa utrymmen.
ID. AERO har en aerodynamisk och elegant design samtidigt som den erbjuder generösa utrymmen.
Ladda ned bild
ID. AERO är initialt planerad för den kinesiska marknaden men är också aktuell för Europa.
ID. AERO är initialt planerad för den kinesiska marknaden men är också aktuell för Europa.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Volkswagen Personbilar
Volkswagen Personbilar



År 2021 levererade Volkswagen 4,9 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 37 902 nya personbilar under 2021, vilket gav en marknadsandel på 12,6 procent. Av dessa var 28 procent en helt eldriven bil. Den eldrivna SUV:en ID.4 blev Sveriges populäraste elbil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 18,7 procent.

Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, T-Roc Cabriolet, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

Följ Volkswagen Personbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande

Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.

Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande

Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye