Cancerfonden

Mor och dotter Billgren designar årets rosa band

Dela
I år formger Helene och Elsa Billgren Cancerfondens rosa band. Det är deras första stora samarbete. Mönstret bygger på det mest personliga avtryck som finns – fingeravtrycket.

Varje år är det en ny formgivare som designar Cancerfondens rosa band. I år är det en mor och dotter som tillsammans tar sig an uppdraget - Helene och Elsa Billgren. - Vårt mönster ”tummen” är peppen, trösten och hoppet i ett. Fingeravtrycken är våra egna och det personligaste vi kan ge. Självklart ska vi bidra i kampen mot cancer, vi håller tummarna och inspireras av kroppens eget mönster, säger Helene och Elsa Billgren.

Helene Billgren är konstnär och har ställt ut på muséer och gallerier runt om i Sverige. Hon har även designat kostymer för teater och opera. Elsa Billgren är programledare, inredare och bloggar passionerat om vintagemode. Hon hämtar sin inspiration i 40-, 50- och 60-talets mode och inredning. Att designa årets rosa band är Helenes och Elsas första stora samarbete.

Tidigare designers 2006 - Carin Rodebjer 2007 - Lars Wallin 2008 - Ingegerd Råman 2009 - Gert Wingårdh 2010 - Liselotte Watkins 2011 - Per Holknekt och Lena Philipsson 2012 - Klädmärket Dagmar med systrarna Kristina Tjäder, Sofia Wallenstam och Karin Söderlind

Försäljningsinformation Ett band kostar 25 kr och finns bland annat hos ICA, Apoteket och Lindex. 23,50 kr går till cancerforskning och kampen mot bröstcancer, resterande 1,50 kr täcker kostnader för produktion av band, förpackning, folder och frakt. Försäljningsstart är den 16 september.

Fakta om bröstcancer

· Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen bland kvinnor. · Drygt 7 500 kvinnor i Sverige får diagnosen varje år, av totalt 55 000 män och kvinnor som drabbas av cancer. · Det innebär att en av nio kvinnor får bröstcancer före 75 års ålder. · I dag överlever drygt 80 procent av dem som får bröstcancer. · Varje år dör cirka 1 400 kvinnor på grund av sjukdomen. · Medianåldern vid bröstcancerdiagnos är drygt 60 år. · Även män kan få bröstcancer, cirka 40 män drabbas varje år.

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj Syftet med Rosa Bandet-kampanjen är att bekämpa bröstcancer och cancer genom forskningsfinansiering samt att sprida kunskap om bröstcancer och väcka opinion. Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj pågår 1-31 oktober. I år genomförs kampanjen för elfte året i rad. Sedan starten 2003 har kampanjen samlat in 404 miljoner kronor. Mer information om kampanjen på cancerfonden.se/rosabandet (http://www.cancerfonden.se/rosabandet).

Kontakter

För mer information och bilder kontakta: Alexandra Myrbäck von Melen, medieansvarig Cancerfonden, 08-677 10 74 alt. alexandra.vonmelen@cancerfonden.se Johanna Faijersson pressekreterare Cancerfonden, 08-677 10 04 alt. johanna.faijersson@cancerfonden.se

Om

Cancerfonden
Cancerfonden



Cancerfonden är en ideell organisation med tre viktiga uppgifter: att stödja och samordna cancerforskning, att informera om cancer och att ge stöd för utveckling av nya metoder i vården av cancersjuka.

Genom olika former av gåvor från privatpersoner och företag är Cancerfonden den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Cirka 400 forskningsprojekt finansieras via Cancerfonden varje år. Cancerfonden har inga statliga bidrag.

cancerfonden.se

Följ Cancerfonden

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Cancerfonden

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye