Rosa Bandet-kampanjen samlar in fantastiska 84 miljoner kronor
Bakom succén ligger bland annat försäljningen av Cancerfondens rosa band, i år designat av Bea Szenfeld. Bandet har köpts och burits av mer än en halv miljon personer runt om i Sverige. Cancerfondens företagspartners har sålt över 200 olika rosa produkter, allt från frukt och grönsaker till fotbollar, armband och handkrämer. Dessutom har privatpersoner och föreningar bidragit med egna insamlingar.
- Cancerfondens vision är att besegra cancer, men det är inget vi klarar av att göra ensamma. Det är fantastiskt att se hur olika krafter i samhället förenas under Rosa Bandet-kampanjen till stöd för den livsviktiga cancerforskningen. Jag vill verkligen rikta ett stort och varmt tack till alla som på något sätt har bidragit till detta viktiga arbete, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Cancerfonden.
Sedan starten 2003 har Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj samlat in 843 miljoner kronor till svensk cancerforskning.
Stort engagemang och flera höjdpunkter under rosa oktober:
· Försäljning av mer än en halv miljon rosa band i design av Bea Szenfeld. · Cancerfondens företagspartners sålde över 200 olika rosa produkter och bidrog med ett stort antal aktiviteter och evenemang, allt från reklamfilmer, pressevents, hundpromenader och butiksevenemang. · Tioårsjubileum för H.K.H. Kronprinsessan Victoria som officiell beskyddare av Rosa Bandet-kampanjen. · 700 000 kronor samlades in under Rosa Bandet-loppet. · Genom viktiga berättelser från forskare och patienter, spred Cancerfonden kunskap om cancer och bröstcancer i såväl egna kanaler som media. Under kampanjen lyftes även allmänhetens låga kunskap om kopplingen mellan cancer och fysisk aktivitet. · Cancerfonden startade insamlingskampanjen ”Swisha för mamma” där man kunde swisha en gåva till Cancerfonden.
Följande samarbetspartners har bidragit i Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj 2018:
ICA, Lindex, Apotek Hjärtat, XXL, Skandia, Kellogg’s, Vileda, Sensodyn, Tena, Garnier, Resurs Bank, FEETFIRST, SATS, Rörstrand, YES, Always, Venus, Pampers, Gillette, Oral-B, Head & Shoulders, Ever Clean, Eukanuba, Oriflame, din-X och Wayne’s Coffee.
Presskontakt Cancerfonden
Jenny Lilljeqvist, Pressansvarig Rosa Bandet
+46 708 188 255 jenny.lilljeqvist@cancerfonden.se
För mer information: www.cancerfonden.se/rosabandet
Om Rosa Bandet-kampanjen Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj syftar till att samla in pengar till svensk cancerforskning, sprida kunskap om bröstcancer och cancerprevention, samt bedriva påverkansarbete. Sedan 2003 har Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj - tillsammans med privatpersoner, företag och föreningar - samlat in 843 miljoner kronor till svensk cancerforskning.
Om Cancerfonden Cancerfondens vision är att besegra cancer. För att nå dit arbetar organisationen med forskningsfinansiering, kunskapsspridning och påverkansarbete. Cancerfonden är en ideell insamlingsorganisation utan statligt stöd. Vi är därför helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. Cancerfonden är en betydande finansiär av svensk cancerforskning och finansierar varje år cirka 500 forskningsprojekt.
Om
Cancerfonden är en ideell organisation med tre viktiga uppgifter: att stödja och samordna cancerforskning, att informera om cancer och att ge stöd för utveckling av nya metoder i vården av cancersjuka.
Genom olika former av gåvor från privatpersoner och företag är Cancerfonden den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Cirka 400 forskningsprojekt finansieras via Cancerfonden varje år. Cancerfonden har inga statliga bidrag.
cancerfonden.se
Följ Cancerfonden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Cancerfonden
Fullsatt konferens sätter fokus på omvårdnad och livskvalitet25.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den 29 april bjuder Cancerfonden in sjuksköterskor till konferens om omvårdnadsforskning – en satsning för att bidra till ökad livskvalitet hos cancerpatienter genom att lyfta ett forskningsområde, och en yrkesgrupp, som ofta hamnar i skymundan.
Cancerfonden lanserar Stafett för Livet i Sverige23.4.2025 08:26:30 CEST | Pressmeddelande
För första gången någonsin arrangeras Stafett för Livet i Sverige – ett hoppfullt dygn i kampen mot cancer. Bakom initiativet står Cancerfonden tillsammans med lokalt engagerade volontärer. Den första stafetten äger rum i Västervik den 6–7 september 2025.
Palliativa vården i Östergötland måste rustas inför framtiden – idag besöker Cancerfonden regionen15.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trots att allt fler lever länge med obotliga sjukdomar får många inte den palliativa vård de har rätt till. Ojämlikheten är stor mellan både regioner och diagnoser och den palliativa vården prioriteras ofta bort. Nu reser Cancerfonden genom landet för att uppmana politiker och beslutsfattare till förändring. Idag besöker organisationen region Östergötland.
Cancerfonden lanserar “Skugglyftet” – en kampanj för att bekämpa hudcancer9.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Hudcancer är den cancerform som ökar snabbast i Sverige – och 9 av 10 fall av malignt melanom kan kopplas till våra solvanor. Därför lanserar Cancerfonden “Skugglyftet”, en kampanj som sprider kunskap om solskydd och samlar in pengar till cancerforskningen.
Vårsolen är här – men oroande apptrend kan öka risken för hudcancer1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
När vårsolen äntligen tittar fram är det många som längtar ut. Men med vårens första solstrålar kommer också en ökad risk för att bränna sig – något som på sikt kan leda till hudcancer. Cancerfonden uppmanar därför till ökad försiktighet och vill samtidigt varna för en ny, apptrend bland unga: att använda UV-appar för att få så mycket sol som möjligt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum