Snabb handläggning vid nybildning av aktiebolag
Lagändringen är välkommen
Bolagsverket välkomnar digitaliseringsdirektivets genomförande, vilket nu alltså blivit verklighet. Förordningarna, som träder i kraft den 1 augusti 2022, anger bland annat att bildandet av ett aktiebolag online ska ske snabbt, inom fem dagar eller 10 dagar beroende på vilka som bildar bolaget.
– Under våren har vi legat på 3-5 dagars handläggningstid vilket möter de nya kommande förordningskraven, säger Heléne Lindqvist, chef på företagsavdelningen. Just nu ligger vi på sju dagar, men från och med att det nya förordningskravet träder i kraft och fram till dess de digitala lösningarna är på plats kraftsamlar vi och fokuserar för att alltid möta fristen på fem respektive 10 dagar.
– Vi tycker också att det ska gå snabbt, vilket är bra för företagarna, säger Erik Janzon, chef på rättsavdelningen. Det är dock viktigt att vi kan granska underlaget i de ärenden som kommer in för att säkerställa att kvaliteten i våra register är hög. Det kan innebära att vi behöver längre tid när det krävs och om vi inte får in alla uppgifter på en gång. Även brottsförebyggande perspektiv måste beaktas genom vissa kontroller.
Den digitala transformationen på Bolagsverket fortsätter
Bolagsverket har genomfört en rad utvecklande förändringar och fler är på gång. Allt i syfte att gynna svenskt och europeiskt näringsliv och företagande.
– Vi har arbetat med att ta fram digitala lösningar för att möta de nya förordningskraven, säger Erik Janzon.
Flera utvecklingsinsatser ger tillsammans reella avtryck i form av snabbare handläggning och effektivare resursutnyttjande på Bolagsverket.
– Målbilden är tydlig, allt vi gör fokuserar på digitalisering och maskin till maskinlösningar via så kallade API-gränssnitt, säger Heléne Lindqvist. I juni tog vi en ny funktion i drift som innebär helt automatiserade avslut på vissa ändringar i bolagsordningar och inom kort kommer enklare lösningar på plats för att komplettera redan befintliga tjänster. På så vis kommer samtliga ärenden med koppling till aktiebolag att kunna anmälas till Bolagsverket digitalt.
Bolagsverket anser att Sverige också borde ha utnyttjat EU-direktivets möjlighet att lagstifta om obligatorisk digital ingivning för aktiebolag gällande alla handlingar och all information.
– Vi ser stora vinster med att digitalisera hela kedjan, säger Erik Janzon. Utifrån syftet med direktivet, en snabbare och effektivare hantering, så tror vi att ett obligatorium skulle ge de nya reglerna bäst genomslag.
Bakgrunden till de svenska förordningarna är ett EU-direktiv om digitalisering där det ska vara möjligt att registrera aktiebolag och filialer online både på nationell nivå och inom EU. Direktivet ska till exempel göra det möjligt för en person i en medlemsstat att registrera företag i Sverige online.
Nyckelord
Kontakter
Andreas EinarssonKommunikationschef
Tel:+46706577526andreas.einarsson@bolagsverket.sePresstjänstPresstjänsten finns tillgänglig för dig som journalist vardagar kl. 8–16.
Tel:060-18 40 10press@bolagsverket.seBilder
Länkar
Om
Bolagsverket ska skapa förutsättningar för ett näringsliv där man kan lita på varandra. Kärnan i vårt uppdrag är att kvalitetssäkra och tillhandahålla företagsinformation, som skapar värde för samhället.
Pressbilder
Följ Bolagsverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bolagsverket
Ökade resurser till Bolagsverket för förenkling och trygghet23.9.2025 13:42:19 CEST | Pressmeddelande
Regeringen föreslår i budgetpropositionen för 2026 (prop. 2025/26:1) att Bolagsverket får ökade resurser. Myndighetens anslag föreslås öka med drygt 80 miljoner kronor till totalt 228,3 miljoner kronor 2026. Bolagsverket får dessutom ett bemyndigande som innebär möjlighet att använda förseningsavgifter för att finansiera det brottsförebyggande arbetet. – Detta är mycket positiva nyheter för Bolagsverket. Både förenkling för företag och vårt brottsförebyggande arbete är viktiga fokusområden. De utökade resurserna ger oss förutsättningar att utveckla vårt arbete på ett långsiktigt och hållbart sätt, säger Inga Otmalm, generaldirektör för Bolagsverket.
Bolagsverket tilldelas medel för fortsatt satsning på digital plånbok11.9.2025 16:01:57 CEST | Pressmeddelande
Regeringen har presenterat nya satsningar för att stötta företag i Sverige, med fokus på regelförenkling och digitalisering. En del är den digitala plånboken, där Bolagsverket tilldelas medel för att fortsätta utveckla en lösning som gör det enklare för företag att identifiera sig och dela information digitalt. – Vi välkomnar regeringens satsning och är glada över att tilldelas medel för arbetet med digitala identitetsplånböcker. Det är en satsning som bygger en ny infrastruktur för tillit där enkelhet och trygghet går hand i hand. Det gör det enklare för företag att växa och stärker svensk konkurrenskraft. Samtidigt bidrar vi till EU:s arbete med digitalisering och säker digital identitet, säger Inga Otmalm, generaldirektör för Bolagsverket.
EU tar nästa steg mot digitala plånböcker – Sverige i fokus28.5.2025 15:42:39 CEST | Pressmeddelande
Utvecklingen av EU:s digitala identitetsplånbok tar fart och Bolagsverket leder arbetet tillsammans med andra aktörer. Under två dagar i Stockholm presenterades konkreta framsteg för hur plånboken ska fungera vid resor, betalningar och företagsanvändning.
The progress of the new European Digital Identity Wallet was showcased in Stockholm as a comprehensive and secure digital solution for payments, travel and business27.5.2025 16:04:16 CEST | Pressmeddelande
The EU Digital Wallet Consortium (EWC), a large-scale pilot project for the implementation of the European Digital Identity Wallet, has held its 4th General Assembly in Stockholm. The new digital way of identification, set to launch in 2026, will offer a new way of securely managing and accessing personal identification in areas such as banking, academia, and tourism.
Pressinbjudan: Unik möjlighet till intervju vid stormötet för EU Digital Identity Wallet Consortium15.5.2025 10:56:09 CEST | Pressmeddelande
Torsdagen den 22 maj kl. 10.30 ges journalister möjlighet att intervjua nyckelpersoner från EU Digital Identity Wallet Consortium (EWC) om arbetet med digitala identitetsplånböcker och bevis inom Europa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
