Ny rapport kartlägger vad som krävs för att den svenska modebranschen ska bli världsledande
Under Almedalsveckan presenterar Swedish Fashion Council den första upplagan av rapportserien Fashion Transformation. Syftet med rapportserien är att undersöka och mäta den transformation modebranschen står inför. Med hjälp av kvantitativa data och intervjuer med experter inom en rad olika områden tar denna första upplaga ett helhetsgrepp om de förändringar som väntar.
- För att positionera svenskt mode som ledande i framtidens modeindustri måste vi synliggöra den omställning som branschen står inför och mäta förändringarna som sker. För att veta vart vi ska och hur vi tar oss dit, måste vi först veta var vi befinner oss - Fashion Transformation är ett första steg i det arbetet säger Jennie Rosén, VD Swedish Fashion Council.
I Fashion Transformation konstateras bland annat att modebranschen utgjordes av ca 42 000 anställda år 2020, att den samma år omsatte ca 148 miljarder SEK och exporterade varor till ett värde av 32 miljarder SEK. Rapporten lyfter även en växande andrahandsmarknad, där varukategorin kläder stod för 3 miljarder SEK år 2020.
Rapporten understryker att dialog och ett kontinuerligt samarbete mellan branschen och politiska aktörer är avgörande för svenskt modes möjligheter att etablera sig som världsledande i branschens hållbara, digitala och innovationsrika framtid. En sådan position skulle inte bara främja den exportkänsliga modebranschen, utan även förstärka bilden av Sverige som en föregångare inom hållbar innovation, entreprenörskap och kreativitet.
- Modebranschen är en viktig del av den svenska handeln, inte minst genom att den för många är ett första steg in på arbetsmarknaden. Därför är det nu av största vikt att politikerna sätter sig in i branschens utmaningar, exempelvis det oroliga omvärldsläget samt konkurrenssituationen och vidtar de åtgärder som krävs, i nära dialog med branschen, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Rapporten är framtagen av Swedish Fashion Council tillsammans med Svensk Handel och TEKO. Bakom rapporten står även Textile & Fashion 2030, Stockholm Fashion District founded by Association of Trade Partners Sweden, Nordiska Textilakademin, Västra Götalandsregionen, Acte och Visit Stockholm.
Fashion Transformation presenteras i Almedalen den 6/7 kl. 14.00 i samband med ett panelsamtal på plats i Handelns Hus.
Den svenska modebranschen – nyckeltal
Omsättning: Ca 148 miljarder SEK
Export: Ca 32 miljarder SEK
Antal anställda: Ca 42 000
Antal företag: Ca 13 000
Värde av andrahandsmarknaden: Ca 3 miljarder SEK
Andel e-handel: 31% av handeln skedde online
Samtliga siffror visar läget 2020, förutom e-handeln som visar läget 2021. Detta beror på datatillgänglighet.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Handelns framtidsförväntningar lyfte inte i november27.11.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Inget ljus i tunneln för handelns företag i november. Fortsatt ser butiker, e-handel och partihandel pessimistiskt på kommande tre månader. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för november månad. Nu går branschen in i julhandeln, som är av yttersta vikt för många handlare runt om i landet.
Svaga siffror för e-handeln i oktober21.11.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för oktober månad skattar e-handelns omsättning till 10,8 miljarder kronor. Det är en minskning med 8 procent jämfört med oktober 2022 och det kan konstateras att höstens försäljningsutveckling hittills har varit mycket svag.
Pressinbjudan: E-handelsnavet Kalmar i fokus under Black Week – Svensk Handels VD besöker Nordic Nest den 21 november16.11.2023 10:25:17 CET | Pressinbjudan
Kalmar har de senaste åren vuxit fram som ett av de viktigaste e-handelsnaven i Sverige. Branschen skapar såväl jobb som skatteintäkter och ett exempel på detta är inredningsföretaget Nordic Nest, som nu är en av Kalmars största privata arbetsgivare. Svensk Handel och Kalmar Science Park bjuder in till pressträff i Nordic Nests lokaler på tisdag 21 november kl 14.00.
Black Week fortsätter att skapa stort intresse bland konsumenterna13.11.2023 16:08:44 CET | Pressmeddelande
En av handelns viktigaste försäljningshögtider står inför dörren. Black Week anordnas den 20–26 november, och drygt fyra av tio planerar att göra inköp under veckan. Totalt bedöms årets Black Week omsätta omkring 8,7 miljarder kronor. I år kommer rekordmånga även att passa på att göra julklappsköp under veckan, visar en ny undersökning från Svensk Handel.
Gemensam konsekvensanalys rörande miljözon i Stockholm stad13.11.2023 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Näringslivsorganisationer med närmare 18 000 medlemsföretag och över 180 000 anställda verksamma i Stockholm har tagit fram en gemensam konsekvensanalys rörande ett införande av miljözon klass 3. Konsekvensanalysen har överlämnats till berörda politiker och tjänstemän som ett underlag i beslutsprocessen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum