Svea Bank överklagar Finansinspektionens beslut
För Svea är det viktigt att krediter ges så att de kan återbetalas enligt den lämnade kreditens villkor. Sveas kreditprövning är utformad även med syftet att ta hänsyn till konsumenten och dennes möjligheter att kunna fullfölja betalningen utan ohanterliga ekonomiska konsekvenser. Kreditgivning fyller en betydelsefull och grundläggande del av samhällsekonomin – Svea värnar om att den ska vara sund och balanserad. Krediter ska enligt Svea ges till konsumenter som i sin vardag har och kan förväntas ha ekonomiskt utrymme för kreditens betalning.
Det som skiljer mellan Sveas och FI:s uppfattning är huvudsakligen vilken information som i samband med kreditprövningen ska inhämtas och beaktas för att uppnå det målet och förhindra överskuldsättning. Svea och Finansinspektionen har olika syn på hur konsumentkreditlagens regler i det avseendet ska tolkas. Det behöver enligt Sveas uppfattning klargöras av domstol.
FI har i sitt beslut hävdat att Svea inte beaktat en tillräcklig mängd information vid sina kreditbedömningar medan Svea anfört att bolaget i sin kreditprövningsprocess inhämtar en mycket stor mängd information som erfarenhetsmässigt och statistiskt visat sig ge låga kreditförluster och inte bidrar till överskuldsättning. Mot den bakgrunden och i jämförelse med EU:s konsumentkreditdirektiv menar Svea att bolaget visar tillbörlig omsorg om konsumenten.
- Vi delar Finansinspektionens syn på vikten av en ansvarsfull kreditgivning för att motverka att enskilda människor drar på sig för mycket skulder. Vi har en gedigen process för kreditbedömningar, låga kreditförluster och är måna om att ha goda relationer med våra kunder. Reglerna är inte tydliga kring vilken information som ska ligga till grund för beslut om kreditgivning och ett rättsligt klarläggande är välkommet. Därför överklagar vi Finansinspektionens beslut, säger Lennart Ågren, CEO på Svea Bank.
Nyckelord
Kontakter
Patrik WidlundCMO
Tel:0705-29 42 00patrik.widlund@svea.comOm
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Ny undersökning från Svea Bank: Fler vill spara skatteåterbäringen jämfört med i fjol15.4.2025 07:48:00 CEST | Pressmeddelande
Lågkonjunkturen har satt sina spår på svenskarnas privatekonomi. I en ny undersökning från Svea uppger närmare fyra av tio att det varit tufft att få ihop ekonomin det senaste året. Men istället för att prioritera hushållskassan när skatteåterbäringen betalas ut planerar över majoriteten att lägga den på sparande. Dessutom vill fler använda pengarna åt resor jämfört med i fjol.
Som motreaktion till lågpristrenden: Sveriges e-handlare vill se nya regelverk3.3.2025 09:34:29 CET | Pressmeddelande
Drygt åtta av tio e-handlare tycker att konkurrensen från utländska lågprisföretag som Temu och Shein innebär ett hot. Inte minst för att konsumenter får felaktiga prisförväntningar på svenska företag som omfattas av andra EU-regler. Därför fokuserar många på att öka kvalitet och service men efterfrågar samtidigt en förändring av regelverken. Det visar Svea Banks rapport E-handelsläget Q4.
Ny kartläggning från Svea visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202430.12.2024 06:33:00 CET | Pressmeddelande
De senaste åren har varit utmanande för landets e-handlare. Höga räntor och inflation har hämmat svenskarnas köpsug. Trots det finns det företag som hade en rejäl tillväxt under 2023. I Svea Banks senaste kartläggning listas nu föregående års mest framgångsrika e-handlare.
Black Friday-perioden ökar i omsättning – men färre rabatter präglar rean30.11.2024 09:53:38 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen under hela Black Friday-perioden ökar i år, medan omsättningen för Black Friday som enskild dag sjunker. Samtidigt rabatterades färre produkter under rean. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid.
2 av 5 e-handlare avstår från Black Friday – dålig lönsamhet är främsta skälet28.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Black Friday har blivit en riktig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Svea Banks senaste undersökning E-handelsläget. Den visar att det är fler e-handlare som avstår (40 %) från Black Friday än som kommer att delta (35 %). Och den främsta orsaken är för att det inte är lönsamt (41 %). Samtidigt uppger 35 procent av e-handlarna att de väljer bort Black Friday av hållbarhetsskäl.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum