Svea Bank överklagar Finansinspektionens beslut

Finansinspektionen (FI) meddelade den 22 juni att myndigheten ger Svea Bank en anmärkning för vissa brister i kreditprocessen för blancolån till konsumenter. Förutom en anmärkning, vilket är den lägre graden av sanktionsåtgärd, tilldelades Svea Bank en sanktionsavgift på 45 miljoner kronor. Svea Banks styrelse har beslutat att överklaga FI:s beslut för att få klarhet i rättsläget kring konsumentkreditlagens tillämpning.

För Svea är det viktigt att krediter ges så att de kan återbetalas enligt den lämnade kreditens villkor. Sveas kreditprövning är utformad även med syftet att ta hänsyn till konsumenten och dennes möjligheter att kunna fullfölja betalningen utan ohanterliga ekonomiska konsekvenser. Kreditgivning fyller en betydelsefull och grundläggande del av samhällsekonomin – Svea värnar om att den ska vara sund och balanserad. Krediter ska enligt Svea ges till konsumenter som i sin vardag har och kan förväntas ha ekonomiskt utrymme för kreditens betalning.

Det som skiljer mellan Sveas och FI:s uppfattning är huvudsakligen vilken information som i samband med kreditprövningen ska inhämtas och beaktas för att uppnå det målet och förhindra överskuldsättning. Svea och Finansinspektionen har olika syn på hur konsumentkreditlagens regler i det avseendet ska tolkas. Det behöver enligt Sveas uppfattning klargöras av domstol.

FI har i sitt beslut hävdat att Svea inte beaktat en tillräcklig mängd information vid sina kreditbedömningar medan Svea anfört att bolaget i sin kreditprövningsprocess inhämtar en mycket stor mängd information som erfarenhetsmässigt och statistiskt visat sig ge låga kreditförluster och inte bidrar till överskuldsättning. Mot den bakgrunden och i jämförelse med EU:s konsumentkreditdirektiv menar Svea att bolaget visar tillbörlig omsorg om konsumenten.

- Vi delar Finansinspektionens syn på vikten av en ansvarsfull kreditgivning för att motverka att enskilda människor drar på sig för mycket skulder. Vi har en gedigen process för kreditbedömningar, låga kreditförluster och är måna om att ha goda relationer med våra kunder. Reglerna är inte tydliga kring vilken information som ska ligga till grund för beslut om kreditgivning och ett rättsligt klarläggande är välkommet. Därför överklagar vi Finansinspektionens beslut, säger Lennart Ågren, CEO på Svea Bank.

Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.

Var fjärde e-handlare är stressad över den tekniska utvecklingen17.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

AI-teknik skapar både stress och möjligheter för Sveriges e-handlare. Sveas senaste undersökning E-handelsläget visar att utvecklingstakten för ny teknik numera går så snabbt att var fjärde e-handlare känner sig stressade över att hinna med. Dessutom anser 37 procent att AI är en säkerhetsrisk. Trots det är e-handlarna överens om att AI är här för att stanna. Bland de e-butiker som redan använder tekniken upplever man effekter som kostnadsbesparingar och effektivare marknadsföring.

Framtidstron ökar – 1 av 3 e-handlare tror på stark eller mycket stark tillväxt för Q226.6.2024 09:36:14 CEST | Pressmeddelande

Optimismen bland Sveriges e-butiker har återvänt. Sex av tio hade en tillväxt under första kvartalet – en ökning med nio procentenheter jämfört med samma period föregående år. För det andra kvartalet förväntar sig 77 procent av e-handlarna en fortsatt tillväxt. Det visar Svea Banks senaste undersökning, E-handelsläget Q2, besvarad av 481 e-handlare.

Undersökning från Svea Bank: En av fem e-handlare ser ingen anledning att minska antalet returer23.5.2024 08:56:26 CEST | Pressmeddelande

De senaste åren har den negativa miljöpåverkan från returer inom e-handeln varit en omdiskuterad fråga. Nya siffror från Svea Banks undersökning E-handelsläget visar att en av fem e-handlare inte ser någon anledning att minska sina returer. Majoriteten, 84 procent, uppger också att returer inte påverkar deras verksamhet negativt – varken finansiellt eller miljömässigt.