GlobeNewswire

Omvärdering av historisk kostnad för sålda varor kommer att påverka Sinchs resultat för Q2 2022 med 162 MSEK

Dela

Stockholm, Sverige – 11 juli 2022 – Sinch AB (publ), en ledande global leverantör av molnbaserade kommunikationstjänster och digital kundinteraktion, tillkännager idag att en omvärdering av kostnad för sålda varor för historiska perioder, som har genomförts under andra kvartalet, kommer att ha en 162 miljoner kronor negativ påverkan på bruttoresultatet, EBITDA och justerad EBITDA för andra kvartalet 2022.

Omvärderingen av kostnaden för sålda varor har slutförts som en del av processen för att sammanställa den finansiella rapporteringen för Q2 2022. Mot bakgrund av den ovanligt starka aktiekursrörelsen den 11 juli som följde på publiceringen av en tredjepartsanalys som diskuterade Sinchs resultat för 2021, har företaget beslutat att lämna ut denna information trots att de resterande delar av det kommande Q2-resultatet ännu inte har sammanställts. Även om tredjepartsanalysen inte diskuterar omvärdering av kostnad av sålda varor, hävdar den att intäkterna för 2021 är överskattade, vilket är något som Sinch starkt motsätter sig.

Sinch bjuder in till en telefonkonferens i morgon den 12 juli, kl.10:00 CEST för att besvara frågor. Detaljer finns nedan. Under telefonkonferensen kommer ledningen även att förklara de redovisningsval som ligger till grund för Sinchs redovisning av kundfordringar i årsredovisningen för 2021.

Delårsrapporten för det andra kvartalet kommer att redovisas i sin helhet som planerat kl. 07:30 torsdagen den 21 juli.

Omvärdering av kostnader för sålda varor
Kostnad för sålda varor i Sinchs meddelandeverksamhet uppstår när ett enskilt meddelande skickas eftersom varje mobiloperatör tar ut en avgift per meddelande för att skicka SMS till sina abonnenter. Eftersom fakturering från mobiloperatörer i vissa fall sker många månader efter att trafiken genererades, ackumulerar Sinch kostnaderna för dessa meddelanden efterhand de uppstår i form av upplupna kostnader. Under helåret 2021 uppgick Sinchs totala kostnader för sålda varor till 12,2 miljarder SEK varav merparten utgörs av kostnader för SMS-meddelanden.

Omvärderingen av historiska COGS avser 2021 års kostnader för skickade SMS-meddelanden. En detaljerad granskning av leverantörsfakturor har visat att värdet av de sammanlagda mottagna fakturorna överstiger de sammanlagda upplupna kostnaderna för denna period med 162 miljoner SEK. Denna avvikelse motsvarar cirka 1,3 procent av COGS för helåret 2021.

Den största delen av det ovan nämnda beloppet avser fakturor från 6 specifika operatörer. Processen för periodisering av dessa kostnader påverkades under 2021 av en komplex teknisk infrastruktur efter flera större förvärv, beroenden mellan flera legala enheter samt otillräckliga stödsystem och arbetsprocesser. Flera processförbättringar har implementerats och resurser har tillförts för att minimera risken för framtida avvikelser i denna storleksordning.

Konferenssamtal
Med anledning av denna information bjuds analytiker, media och investerare in till en telefonkonferens med ledningen den 12 juli kl. 10:00 CEST. Det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor och deltagare kan ringa in och registrera sig innan konferensen börjar:

Länk för registrering : https://register.vevent.com/register/BI84829a2733a948589f384c924934913c

Konferenssamtalet kommer att spelas in och i efterhand publiceras på investors.sinch.com.

För mer information, vänligen kontakta
Ola Elmeland
Investor Relations Director
Mobile: +46 721 43 34 59
E-mail: investors@sinch.com

Thomas Heath
Chief Strategy Officer & Head of Investor Relations
Mobile: +46 722 45 50 55
E-mail: investors@sinch.com

Om Sinch
Med Sinchs molnbaserade kommunikationsplattform kan företag nå världens alla människor – inom en eller ett par sekunder – via meddelandetjänster, e-post, röstsamtal och video. Fler än 150 000 företag, därav flera av världens största företag och mobiloperatörer, använder Sinchs avancerade teknikplattform för att kommunicera med sina kunder. Sinch har vuxit med lönsamhet sedan det grundades 2008. Koncernen har huvudkontor i Stockholm, Sverige, samt närvaro i mer än 60 länder. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm: XSTO:SINCH. Besök oss på sinch.com.

Denna information är sådan som Sinch AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks­förordning. Informationen lämnades för offentliggörande av ovan nämnda kontaktperson klockan 22:30 CEST den 11 juli 2022.

Bilaga

För att se det här innehållet från www.globenewswire.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.
För att se det här innehållet från ml-eu.globenewswire.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Om

GlobeNewswire
GlobeNewswire



Följ GlobeNewswire

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från GlobeNewswire

AB Traction: Kommuniké från AB Tractions årsstämma och konstituerande styrelsemöte den 2 maj 20242.5.2024 19:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kommuniké från AB Tractions årsstämma och konstituerande styrelsemöte den 2 maj 2024 Vid årsstämman i AB Traction och efterföljande konstituerande styrelsemöte beslutades följande: Resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för 2023 fastställdes. Styrelseledamöterna samt verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för förvaltningen under verksamhetsåret 2023. Utdelning till aktieägarna beslutades att lämnas med 10,45 kronor per aktie (totalt 155 Mkr) i enlighet med styrelsens förslag. Avstämningsdag för rätt att erhålla utdelning fastställdes till måndagen den 6 maj 2024 och utdelning till aktieägarna beräknas ske fredagen den 10 maj 2024. Arvode till styrelsen fastställdes till 280 000 kronor, att fördelas med 140 000 kronor var till de två av årsstämman valda styrelseledamöterna som inte är anställda i bolaget. Inget arvode utgår till styrelsens ordförande. Till styrelseledamöter omvaldes Henrik Lange, Jonas Olavi, Bengt Still

AB Traction: Delårsrapport januari-mars 20242.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Perioden januari – mars Resultatet efter skatt uppgick till 128 (211) Mkr, vilket fördelar sig på: Aktiva noterade innehav 20 (183) MkrOnoterade innehav 1 (-5) MkrFinansiella placeringar 109 (36) MkrResultat per aktie uppgick till 8,67 (14,27) krSubstansvärdet per aktie uppgick till 274 (270) kr/aktieSubstansvärdet per aktie ökade med 3 (6) procentAvkastningen på aktiva noterade innehav uppgick till cirka 1 (14) procentAvkastningen på övriga noterade aktier uppgick till cirka 9 (3) procentStockholmsbörsen inklusive utdelningar (SBX) ökade med 8 (9) procentStyrelsen föreslår en utdelning om 10,45 (8,80) kr/aktie Händelser efter rapportperiodens utgång Värdeförändring inklusive erhållen utdelning på noterade aktieinnehav efter kvartalets slut uppgår till 69 Mkr per den 30 april 2024, varav aktiva innehav 30 Mkr och övriga noterade aktier 38 Mkr. För ytterligare information kontakta: Petter Stillström, verkställande direktör, tel: 08 - 506 289 00 Denna information lämnades, genom VD:s för

Förändring av antalet aktier och röster i HMS Networks30.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

HMS Networks har som tidigare offentliggjorts genomfört en riktad nyemission av aktier. Emissionen har resulterat i en förändring av antalet aktier och röster i HMS Networks. Före emissionen fanns sammanlagt 46 818 868 aktier i HMS Networks, motsvarande 46 818 868 röster. Antalet aktier och röster har genom emissionen ökat med 3 500 000. Per den 30 april 2024 finns det sammanlagt 50 318 868 aktier i HMS Networks, motsvarande 50 318 868 röster.1 För mer information, vänligen kontakta: Staffan Dahlström, VD HMS, +46 (0)35 17 29 01 Joakim Nideborn, Finanschef HMS, +46 (0)35 710 69 83 Denna information är sådan som HMS Networks AB är skyldig att offentliggöra enligt 4 kap. 9 § lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 30 april 2024 kl. 13.00 CEST. HMS Networks AB (publ) är en marknadsledande leverantör av lösningar inom industriell informations- och kommunikationsteknologi (Industrial

Corline Biomedical AB offentliggör delårsrapport för perioden januari till mars 202430.4.2024 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Corline Biomedical AB (”Corline”) publicerar härmed delårsrapporten för perioden januari till mars 2024. Nedan följer en kort sammanfattning av delårsrapporten. Fullständig rapport finns tillgänglig på Corlines hemsida samt som bifogad fil. VD Henrik Nittmar kommenterar ”Vi förbereder nu Corline inför den planerade kommersialiseringen inom medicinteknik genom en generell uppgradering av leveransförmågan i bolaget. Bedömningen utifrån de planer som våra kunder kommunicerat är att den lägre intäktsnivån i kvartalet är snart övergående. Glädjande är att vi trots lägre intäkter lyckas öka kassabehållningen jämfört med Q4 2023.” Ekonomisk översikt över perioden januari till mars 2024 Nettoomsättningen uppgick till 3 738 KSEK (7 398).Resultatet efter finansiella poster uppgick till ‑1 668 KSEK (1 020). Resultatet per aktie uppgick till cirka -0,08 SEK (0,05).Likvida medel uppgick per den 31 mars 2024 till 17,4 MSEK (19,8). Soliditeten uppgick per den 31 mars 2024 till 90 % (92). Viktiga händ

Åsa Vilsson ny CFO på Elanders26.4.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Åsa Vilsson har utsetts till ny CFO på Elanders. Hon kommer närmast från rollen som koncernredovisningsansvarig på Elanders och har sedan februari 2024 varit tillförordnad CFO. Åsa tillträder sin roll som CFO och medlem av Elanders koncernledning idag 26 april 2024. Åsa har en bred redovisningsbakgrund och en ekonomie magisterexamen vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping. Jag är väldigt glad över att Åsa valt att tacka ja till rollen som CFO och att vi kan tillsätta en så viktig funktion internt, säger Magnus Nilsson, VD och koncernchef. Åsa Vilsson efterträder Andréas Wikner som lämnar Elanders på grund av familjeskäl. Andréas tillträdde rollen som CFO under 2010 och har sedan dess haft en betydande roll i utvecklingen av Elanders. Andréas har bidragit med sin gedigna kompetens och har varit en enorm tillgång för bolaget. Andréas har varit en mycket uppskattad kollega och jag vill framföra ett stort tack till Andréas för det viktiga arbete han utfört under sina år på Elander

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye