Audi

Ett andra liv. Batterier från Audi e-tron återanvänds i rickshaws i Indien.

Dela
Elbilsbatterier har fördelen att de kan återanvändas inom flera områden innan de återvinns. Audi använder bland annat batterier från testbilar i mobila laddstationer. Nu får de ett andra liv även i eldrivna rickshaws i Indien. Initiativtagare är det tysk-indiska startup-företaget Nunam som vill utforska hur moduler från högvoltsbatterier kan återanvändas i en ny funktion. Projektet syftar även till att stärka förvärvsmöjligheterna för kvinnor som får möjlighet att transportera sina varor utan mellanhänder. Det ideella startup-företaget i Berlin och Bangalore finansieras av Audi Environmental Foundation som stöttat Nunam i flera projekt sedan 2019.
Batterier från Audis testbilar får ett andra liv i eldrivna rickshaws i Indien via ideella startup-företaget Nunam och Audi Environmental Foundation
Batterier från Audis testbilar får ett andra liv i eldrivna rickshaws i Indien via ideella startup-företaget Nunam och Audi Environmental Foundation

I början av 2023 kommer ett pilotprojekt med återanvända batterier rulla ut på vägarna i Indien i form av tre eldrivna rickshaws. Fordonen, som utvecklats tillsammans med ett utbildningsteam inom Audi, kommer att överlämnas till en ideell organisation där framförallt kvinnor kan använda dem för att transportera sina varor till marknaden. De återanvända batterimodulerna är hämtade från en testflotta med Audi e-tron, där de tjänstgjorde i sitt första liv.

-   Batterierna är fortfarande extremt kraftfulla, säger Nunams grundare Prodip Chatterjee. När de återanvänds på rätt sätt kan batterierna ha en enorm inverkan och hjälpa människor i utsatta situationer att få en inkomst och till ekonomiskt oberoende – allt på ett hållbart sätt.

Startup-företagets primära mål är att utveckla metoder för att återanvända batterier som energilagringssystem, vilket både förlänger deras liv och använder resurserna mer effektivt.

-   Ett bilbatteri är konstruerat för att hålla bilens hela livslängd. Men även efter den första användningen i bilen har de fortfarande mycket effekt, förklarar Chatterjee. För fordon med kortare räckvidd, lägre prestandakrav och lägre totalvikt är de extremt lovande. I vårt 2nd Life-projekt återanvänder vi elbilbatterier i eldrivna fordon, i en lättare form av e-mobilitet. På så sätt försöker vi ta reda på hur mycket effekt batterierna fortsatt kan ge i denna tillämpning.

Återanvändning innan återvinning

-   E-rickshaws har en idealisk ekoeffektivitet, säger Chatterjee. Med batteriets höga energidensitet och fordonets jämförelsevis låga vikt behöver inte elmotorn vara speciellt kraftfull, eftersom rickshaw-förare i Indien varken kör fort eller långt. Även om eldrivna rickshaws inte är helt ovanliga på vägarna i Indien idag, körs de ofta på blybatterier som har relativt kort livslängd och sällan återvinns på rätt sätt.

Solenergi som drivmedel

De rickshaw-förare som kör på el laddar dessutom oftast via det offentliga elnätet som har en hög andel kolkraft i Indien. Nunam har därför utvecklat en lösning för att undvika detta. I projektet laddas deras rickshaws med ström från laddningsstationer, där solpanelerna är placerade på taket hos den lokala partnern. Under dagen laddas ett e-tron-batteri med solenergi och fungerar som ett buffertlager. Och på kvällen förs kraften över till fordonen. Det gör att körningen blir i det närmaste koldioxidfri eftersom fordonen kan används hela dagen och laddas med grön el under kvällar och nätter. I Indien, där solen skiner året runt, var det en självklarhet att använda solenergi.

Gör all data tillgänglig på circularbattery.org

Nunam övervakar kontinuerligt prestandan och räckvidden i e-rickshawsen.  De sociala entreprenörerna gör dessutom all insamlad data tillgänglig på open-source-plattformen circularbattery.org och uppmuntrar kopiering.

-   Initiativ som Nunams behövs för att hitta nya användningsområden för e-avfall. Inte bara i Indien, utan över hela världen. Därför delar Nunam med sig av sin kunskap för att motivera fler initiativ för att utveckla produkter med andrahandskomponenter som kan driva den miljömässiga revolutionen framåt, säger chefen för Audi Environmental Foundation Rüdiger Recknagel.

Dessutom, efter att batteriet för första gången använts i en Audi e-tron och andra gången i en e-rickshaw, har det inte nödvändigtvis nått vägs ände. I ett tredje steg kan resterande effekt användas för stationära tillämpningar som för LED-belysning.

-   Vi vill få ut allt möjligt av varje batteri innan det återvinns, säger grundaren Prodip Chatterjee.

Minskat beroende av fossila bränslen

På lång sikt kan e-mobilitet och solenergi bidra till att minska Indiens beroende av fossila bränslen som kol och minska de enorma avgasutsläppen på Indiens vägar samtidigt som det ger en tillförlitlig strömförsörjning.

-   På många sätt är detta ett projekt som visar vägen framåt, säger Rüdiger Recknagel, chef för Audis miljöstiftelse.

Förankrar hållbarhet tidigt i utbildningen

Förutom de rickshaws som är avsedda för vägarna i Indien har ett traineeteam hos Audi i Neckarsulm utvecklat ytterligare en rickshaw i samarbete med Nunam. Teamet har fokuserat på räckvidd, laddtid och design med Audi DNA och fått frihet att bidra och pröva sina egna idéer. I projektet har de fått grundläggande kunskaper inom elektromobilitet, resurseffektivitet och laddningsteknik samt megatrender inom hållbarhet, elektromobilitet, internationalisering och socialt ansvar.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Batterier från Audis testbilar får ett andra liv i eldrivna rickshaws i Indien via ideella startup-företaget Nunam och Audi Environmental Foundation
Batterier från Audis testbilar får ett andra liv i eldrivna rickshaws i Indien via ideella startup-företaget Nunam och Audi Environmental Foundation
Ladda ned bild
Återanvända batterier  från testbilar lagrar solenergi och laddar eldriven rickshaw
Återanvända batterier från testbilar lagrar solenergi och laddar eldriven rickshaw
Ladda ned bild
Det ideella startup-företaget Nunam driver pilotprojektet med 2nd Life-batterier i Indien med stöd från Audi Environmental Foundation.
Det ideella startup-företaget Nunam driver pilotprojektet med 2nd Life-batterier i Indien med stöd från Audi Environmental Foundation.
Ladda ned bild
Det ideella startup-företaget Nunam driver pilotprojektet med 2nd Life-batterier i Indien med stöd från Audi Environmental Foundation.
Det ideella startup-företaget Nunam driver pilotprojektet med 2nd Life-batterier i Indien med stöd från Audi Environmental Foundation.
Ladda ned bild
Ett traineeteam från Audi har utvecklat en eldriven rickshaw med 2nd Life-batterier i samarbete med ideela startup-företaget Nunam
Ett traineeteam från Audi har utvecklat en eldriven rickshaw med 2nd Life-batterier i samarbete med ideela startup-företaget Nunam
Ladda ned bild

Länkar

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

 

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Sverigepremiär för Q6 Sportback e-tron på elbilsmässan eCarExpo31.3.2025 17:04:37 CEST | Pressmeddelande

I helgen den 4-6 april kommer elbilsmässan eCarExpo till Stockholmsmässan i Älvsjö. En av de många Sverigepremiärerna sker i Audi-montern. På plats finns nya Q6 Sportback e-tron som visas för första gången på svensk mark. Modellen är en i raden av nya elbilar från märket och bygger på den nya PPE-plattformen med hög laddningsprestanda, lång räckvidd och ett helt nytt digitalt interiörkoncept. I montern visas även den för Sverige eftertraktade kombimodellen A6 Avant e-tron och en till 299 exemplar limiterad utgåva av RS e-tron GT performance.

Premiär för Nya Audi A5 med laddhybridteknik och quattro fyrhjulsdrift25.3.2025 11:15:18 CET | Pressmeddelande

Nya Audi A5 som lanserades vid årsskiftet får nu sällskap av två eftertraktade drivlinor för den svenska marknaden. Denna vecka startar försäljningen av två laddhybrider med beteckningen e-hybrid och effektnivåer på 220 respektive 270 kW. Båda versionerna är fyrhjulsdrivna med Audis välkända quattrosystem. I samband med lanseringen introduceras Audi A5 dessutom med praktisk "sportback"-baklucka. Med en ny generation högvoltsbatterier och smart regeneringsstrategi är den elektriska räckvidden upp till ca 11 mil.

Ledning och företagsråd i överenskommelse om framtiden18.3.2025 18:37:52 CET | Pressmeddelande

Ökad motståndskraft, tydligt teknikfokus och säkrade jobb: Med en överenskommelse för framtiden har Audis ledning och företagsråd har satt en milstolpe som kommer att framtidssäkra de tyska anläggningarnas konkurrenskraft på lång sikt. Som en del av överenskommelsen förlänger Audi anställningsskyddsplanen till slutet av 2033, reducerar personalkostnaderna och positionerar sina tyska anläggningar så att de är robusta och flexibla i övergången till elmobilitet. Avtalet gäller med omedelbar verkan och ligger till grund för fortsatt utveckling.

Räkenskapsåret 2024: Audi driver på transformationen och modelloffensiven18.3.2025 16:54:25 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen levererade ett stabilt resultat under räkenskapsåret 2024 trots utmanande marknadsförhållanden. Under de senaste tolv månaderna uppgick omsättningen till 64,5 miljarder euro, rörelseresultatet till 3,9 miljarder euro och rörelsemarginalen till 6 procent. Nettokassaflödet uppgick till 3,1 miljarder euro. Audi kommer att fortsätta leverera under 2025 – modell för modell. I slutet av året kommer företaget att ha den yngsta produktportföljen i sina marknadssegment.

Premiär för nya Audi A6 Avant. Business-klass i sportigt format.4.3.2025 14:12:48 CET | Pressmeddelande

Nya Audi A6 Avant sätter nya designstandards och står för kvalitet och komfort i premiumklassen. Den imponerar med genomtänkt design och många valmöjligheter med gott om utrymme för vardagen och krävande fritidsaktiviteter. Oavsett om det är på långresor eller stadskörning ger tillval som den adaptiva luftfjädringen och fyrhjulsstyrningen både hög komfort och sportiga köregenskaper. Audi A6 Avant är baserad på PPC (Premium Platform Combustion) med moderna förbränningsmotorer som är mer effektiva och dynamiska tack vare mildhybridtekniken MHEV plus. Senare i år kommer även laddhybridmodeller med förbättrad batteri- och drivteknik erbjudas. Andra höjdpunkter är intuitiva manöver- och infotainmentkoncept, ny digital ljusteknik och intelligenta förarassistanssystem.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye