Ett andra liv. Batterier från Audi e-tron återanvänds i rickshaws i Indien.

I början av 2023 kommer ett pilotprojekt med återanvända batterier rulla ut på vägarna i Indien i form av tre eldrivna rickshaws. Fordonen, som utvecklats tillsammans med ett utbildningsteam inom Audi, kommer att överlämnas till en ideell organisation där framförallt kvinnor kan använda dem för att transportera sina varor till marknaden. De återanvända batterimodulerna är hämtade från en testflotta med Audi e-tron, där de tjänstgjorde i sitt första liv.
- Batterierna är fortfarande extremt kraftfulla, säger Nunams grundare Prodip Chatterjee. När de återanvänds på rätt sätt kan batterierna ha en enorm inverkan och hjälpa människor i utsatta situationer att få en inkomst och till ekonomiskt oberoende – allt på ett hållbart sätt.
Startup-företagets primära mål är att utveckla metoder för att återanvända batterier som energilagringssystem, vilket både förlänger deras liv och använder resurserna mer effektivt.
- Ett bilbatteri är konstruerat för att hålla bilens hela livslängd. Men även efter den första användningen i bilen har de fortfarande mycket effekt, förklarar Chatterjee. För fordon med kortare räckvidd, lägre prestandakrav och lägre totalvikt är de extremt lovande. I vårt 2nd Life-projekt återanvänder vi elbilbatterier i eldrivna fordon, i en lättare form av e-mobilitet. På så sätt försöker vi ta reda på hur mycket effekt batterierna fortsatt kan ge i denna tillämpning.
Återanvändning innan återvinning
- E-rickshaws har en idealisk ekoeffektivitet, säger Chatterjee. Med batteriets höga energidensitet och fordonets jämförelsevis låga vikt behöver inte elmotorn vara speciellt kraftfull, eftersom rickshaw-förare i Indien varken kör fort eller långt. Även om eldrivna rickshaws inte är helt ovanliga på vägarna i Indien idag, körs de ofta på blybatterier som har relativt kort livslängd och sällan återvinns på rätt sätt.
Solenergi som drivmedel
De rickshaw-förare som kör på el laddar dessutom oftast via det offentliga elnätet som har en hög andel kolkraft i Indien. Nunam har därför utvecklat en lösning för att undvika detta. I projektet laddas deras rickshaws med ström från laddningsstationer, där solpanelerna är placerade på taket hos den lokala partnern. Under dagen laddas ett e-tron-batteri med solenergi och fungerar som ett buffertlager. Och på kvällen förs kraften över till fordonen. Det gör att körningen blir i det närmaste koldioxidfri eftersom fordonen kan används hela dagen och laddas med grön el under kvällar och nätter. I Indien, där solen skiner året runt, var det en självklarhet att använda solenergi.
Gör all data tillgänglig på circularbattery.org
Nunam övervakar kontinuerligt prestandan och räckvidden i e-rickshawsen. De sociala entreprenörerna gör dessutom all insamlad data tillgänglig på open-source-plattformen circularbattery.org och uppmuntrar kopiering.
- Initiativ som Nunams behövs för att hitta nya användningsområden för e-avfall. Inte bara i Indien, utan över hela världen. Därför delar Nunam med sig av sin kunskap för att motivera fler initiativ för att utveckla produkter med andrahandskomponenter som kan driva den miljömässiga revolutionen framåt, säger chefen för Audi Environmental Foundation Rüdiger Recknagel.
Dessutom, efter att batteriet för första gången använts i en Audi e-tron och andra gången i en e-rickshaw, har det inte nödvändigtvis nått vägs ände. I ett tredje steg kan resterande effekt användas för stationära tillämpningar som för LED-belysning.
- Vi vill få ut allt möjligt av varje batteri innan det återvinns, säger grundaren Prodip Chatterjee.
Minskat beroende av fossila bränslen
På lång sikt kan e-mobilitet och solenergi bidra till att minska Indiens beroende av fossila bränslen som kol och minska de enorma avgasutsläppen på Indiens vägar samtidigt som det ger en tillförlitlig strömförsörjning.
- På många sätt är detta ett projekt som visar vägen framåt, säger Rüdiger Recknagel, chef för Audis miljöstiftelse.
Förankrar hållbarhet tidigt i utbildningen
Förutom de rickshaws som är avsedda för vägarna i Indien har ett traineeteam hos Audi i Neckarsulm utvecklat ytterligare en rickshaw i samarbete med Nunam. Teamet har fokuserat på räckvidd, laddtid och design med Audi DNA och fått frihet att bidra och pröva sina egna idéer. I projektet har de fått grundläggande kunskaper inom elektromobilitet, resurseffektivitet och laddningsteknik samt megatrender inom hållbarhet, elektromobilitet, internationalisering och socialt ansvar.
Nyckelord
Kontakter
Irene BernaldKommunikationschef
Tel:+46 (0)8-553 865 51Tel:+46 (0)705386551irene.bernald@audi.seBilder





Länkar
Om
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade ca 1,7 miljoner nya bilar 2024. Audi-koncernen omsatte 64,5 miljarder euro 2024 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 53.000 i Tyskland. Audi-koncernen är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 21 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Audi Revolut F1 Team avslöjar officiellt namn och datum för teampresentationen i Berlin15.12.2025 13:31:21 CET | Pressmeddelande
Ingolstadt/Hinwil, 15 december 2025 – Audi Revolut F1 Team har tillkännagivit sitt officiella namn och logotyp och meddelar samtidigt att presentationen kommer att äga rum i Berlin den 20 januari 2026. Milstolpen är ett viktigt steg för Audi Revolut F1 Team på vägen mot deltagandet i Formel 1-världsmästerskapet 2026. Teamnamnet och logotypen förenar Audi F1 och det globala fintechbolaget Revolut, efter att titelpartnerskapet tillkännagavs i juli 2025.
50 år med Audis femcylindriga motor3.12.2025 09:45:43 CET | Pressmeddelande
Audi firar ett speciellt jubileum 2026 - 50 år med den ikoniska femcylindriga motorn. Märket med de fyra ringarna introducerade motorn för första gången 1976 i den andra generationen av Audi 100. Därefter följde uppgraderingar och nyutveckling med turboladdning, avgasrening och fyrventilsteknik, rallymotorer och dieselmotorer. Idag fortsätter traditionen med femcylindriga motorer genom 2,5 TFSI i Audi RS 3.
Audi tar med Disney+ i bilen och medverkar i biofilmen "TRON: Ares"2.12.2025 14:28:04 CET | Pressmeddelande
Audi och Disney har inlett ett samarbete för att skapa underhållning i både bilen och på bio. Audi-kunder kan nu använda Disney+ direkt i bilen. Dessutom medverkar två Audi-modeller i nya Disney-filmen "TRON: Ares" som för närvarande bara visas på bio. Från bioduken till bilens displayer understryker samarbetet Audis ambition att förena den senaste tekniken med underhållning på resan.
Uppdaterade Audi Q6 e-tron fokuserad på quattro26.11.2025 12:00:54 CET | Pressmeddelande
Audi tar nästa steg i elektrifieringen. Inför modellårsskiftet satsar märket helhjärtat på Q6 e-tron quattro – den enda varianten av Audi Q6 e-tron som kommer att erbjudas på den svenska marknaden. Med uppgraderad hårdvara, förbättrad mjukvara och ett startpris på 789.900 kr för Proline edition lanserar Audi ett starkt erbjudande i premiumsegmentet.
Fem Audi-modeller uppdateras: ännu mer känslor, komfort och funktioner26.11.2025 09:20:47 CET | Pressmeddelande
Audi-modellerna som är baserade på Premium Platform Electric (PPE) och Premium Platform Combustion (PPC) får en omfattande uppdatering av hårdvara och programvara vid modellårsskiftet. Audi A5, A6, Q5, A6 e-tron och Q6 e-tron får därmed flera nya funktioner.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
