Region Jönköpings län

Patienterna är nöjda med länets vårdcentraler

Dela
Vårdcentralerna i Jönköpings län får gott betyg av patienterna. När Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, tisdag 1 februari presenterar årets Nationell patientenkät primärvård, har vårdcentralerna i Jönköpings län förbättrat sitt omdöme inom samtliga sju områden som undersöks och hamnar totalt på en femte plats av landets 21 regioner när patienterna ger ett helhetsintryck.
Bra Liv Tenhults vårdcentral får högt betyg av patienterna i Nationell patientenkät primärvård, något som gläder medarbetarna Jessica Rådsten, Poonam Chavda, Sofia Göransson, Cristian Mateiu, Anne-Li Lindström och Androula Ioannou.
Foto: Johan W Avby
Bra Liv Tenhults vårdcentral får högt betyg av patienterna i Nationell patientenkät primärvård, något som gläder medarbetarna Jessica Rådsten, Poonam Chavda, Sofia Göransson, Cristian Mateiu, Anne-Li Lindström och Androula Ioannou. Foto: Johan W Avby

– Det är väldigt glädjande att vårdcentralerna har förbättrat samtliga resultat i denna mätning, trots den stora arbetsinsatsen med coronapandemin. Resultatet visar att de invånare i Jönköpings län som besökt sin vårdcentral bland annat anser att det är bra tillgänglighet, att de bemöts med respekt och att de får bra information. Det ger högt betyg även för helhetsintrycket. Samtidigt ser vi att dimensionen kontinuitet och koordinering han förbättras, även om vi har bättre värde än riksgenomsnittet även där. Det är viktigt att ta till sig patientens upplevelse av vården, inte minst för den omställning till Nära vård som nu pågår, där vårdcentralen får en allt viktigare roll, säger Rachel De Basso (S), regionråd och ordförande för nämnd för folkhälsa och sjukvård.

Patienternas upplevelser viktiga 

Nationell patientenkät primärvård, NPE primärvård, genomförs vartannat år för att samla in synpunkter från de invånare som besökt en vårdcentral under mätperioden. Patienternas upplevelse av vården är en viktig källa i det arbete som görs med att utveckla och förbättra hälso- och sjukvården. Detta inte minst mot bakgrund av att vårdcentralen (primärvården) är basen i hälso- och sjukvården och får ett större ansvar för att ta hand om invånare vid såväl planerade som akuta besök.

Sju frågeområden för läkarbesök

Enkäten innehåller frågor inom sju områden (dimensioner) till vuxna patienter som besökt läkare: Delaktighet, emotionellt stöd, helhetsintryck, information/kunskap, kontinuitet/koordinering, respekt/bemötande samt tillgänglighet – redovisat som procent, hur många svarande som anger att de är nöjda eller mycket nöjda.

Som tidigare år är det områdena respekt, tillgänglighet och helhetsintryck som får högst värde.

En rad delfrågor

Varje område innehåller flera delfrågor. Några exempel:

Helhetsintryck: ”Anser du att ditt behov av vård/behandling har blivit tillgodosett?”. Upplevde du att atmosfären på vårdcentralen var bra?”.

Emotionellt stöd: ”Hade du möjlighet att vid behov få känslomässigt stöd från läkaren för oro, rädsla, ångest eller motsvarande?”.

Delaktighet/involvering: ”Gjorde läkaren dig delaktig i beslutet beträffande vård/behandling?”.

Respekt/bemötande: ”Om du ställde frågor till personalen, svarade de med medkänsla och engagemang?”.

Kontinuitet: ”Upplevde du att personalen samarbetade väl?”

Information och kunskap: ”Fick du tillräckligt med information om din vård/behandling?”.

Tillgänglighet: ”Är du nöjd med det sätt du kan komma i kontakt med din vårdcentral?”.

Fortsatt högre än rikssnittet

Vid de tidigare undersökningarna, 2017 och 2019, låg vårdcentralerna i Jönköpings län något högre (bättre) i värde än riksgenomsnittet på alla sju områden.

Så ser det ut även vid undersökningen 2021 som nu presenteras. Länets vårdcentraler ligger på alla områden något över rikssnittet. Dessutom har det totala resultatet för länets vårdcentraler förbättrats för samtliga sju områden (dimensioner) jämfört med undersökningen 2019. I ”helhetsintryck” hamnar länets vårdcentraler på en femte plats bland landets 21 regioner, att jämföra med sjunde plats 2019.

”God vård och gott bemötande viktigt”

– Det är förstås mycket viktigt att patienterna upplever att de får en god vård och ett gott omhändertagande och bemötande när de kontaktar sin vårdcentral. Därför är det glädjande att vårdcentralerna i Jönköpings län får så bra omdömen av patienterna och att patienterna är så engagerade i att dela med sig av sina synpunkter, säger Mats Bojestig, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Jönköpings län.

Flera av de vårdcentraler som får bland de bästa helhetsintrycken är mindre enheter: Gislehälsan vårdcentral i Gislaved, Unicare Läkarhuset Torsvik och Bra Liv Tenhults vårdcentral.

”Hög tillgänglighet och träffa samma läkare”

– Om vi har fått högt ”betyg” av patienterna kan det bero på att vi har god tillgänglighet och att de får en tid snabbt. Men även att vi lyckas bemöta patienter och tillgodose deras behov på ett bra sätt. En annan fördel kan vara att vi är en liten klinik och att man oftast får träffa samma läkare eller sköterska som man haft tidigare och att alla yrkeskategorier samarbetar över gränserna för patienternas bästa, säger verksamhetschef Moe Hadidi på Gislehälsan vårdcentral i Gislaved.

”Lyckats med den nära vården”

– Jag tror att vi lyckats bra med den nära vården i Tenhult. Patienterna känner sin vårdcentral och vänder sig dit i första hand. Den lilla trevliga vårdcentralen har fast bemanning och har patientansvariga läkare och fasta vårdkontakter till dem som behöver det. Kvalitén och tillgängligheten är hög. Arbetet är teambaserat och ger på det sättet ett helhetsperspektiv runt patienten, säger Anette Sparf, verksamhetschef för Bra Liv Tenhults vårdcentral, och Bra Liv Rosenhälsan vårdcentral.

– Vi jobbar med patienten i fokus och har fantastiska medarbetare som orkat trots en tuff tid. Vi är tacksamma och glada att patienterna uppskattar vårt arbete, säger Gabriella Orrgren, verksamhetschef på Unicare Läkarhuset Öster.

Vårdcentralerna analyserar resultatet

Resultaten används för att förbättra och utveckla vården utifrån ett patientperspektiv, samt till att vara ett underlag för jämförelser mellan vårdenheter och ett redskap för styrning och ledning. Alla vårdcentraler får ta del av sitt eget resultat som underlag för sitt fortsatta förbättringsarbete.

Läs mer på SKR:

Fortsatt bra upplevelse av primärvården trots pandemi

Mer fakta/NPE primärvård

Resultatet för vårdcentralerna i Jönköpings län för de sju områdena/dimensionerna (procentsats länet, procentsats riket):
Delaktighet och involvering (81,7 procent, riket 79,8), emotionellt stöd (79,5 procent, riket 76,6) helhetsintryck (83,4 procent, riket 80,7), information/kunskap (77,9 procent, riket 76,2), kontinuitet/koordinering (75,5 procent, riket 72,2), respekt/bemötande (87,3 procent, riket 85,7) samt tillgänglighet (84,8 procent, riket 82,8).
Undersökningen gjordes under september 2021, då totalt 90 000 personer i Sverige svarade på frågor om sitt vårdbesök vid landets nästan 1200 vård/hälsocentraler. I Jönköpings län (med ett 40-tal vårdcentraler) svarade nästan 3400 patienter på enkäten, en svarsfrekvens på 39,4 procent, några tiondelar högre än rikssnittet. Antalet svar och svarsfrekvens per vårdcentral varierar mellan 29 och 140 svar och 20-59 procents svarsfrekvens.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Bra Liv Tenhults vårdcentral får högt betyg av patienterna i Nationell patientenkät primärvård, något som gläder medarbetarna Jessica Rådsten, Poonam Chavda, Sofia Göransson, Cristian Mateiu, Anne-Li Lindström och Androula Ioannou.
Foto: Johan W Avby
Bra Liv Tenhults vårdcentral får högt betyg av patienterna i Nationell patientenkät primärvård, något som gläder medarbetarna Jessica Rådsten, Poonam Chavda, Sofia Göransson, Cristian Mateiu, Anne-Li Lindström och Androula Ioannou. Foto: Johan W Avby
Ladda ned bild

Om

Region Jönköpings län
Box 1024
551 11 JÖNKÖPING

010-241 00 00http://www.rjl.se/

Om Region Jönköpings län

Vi ansvarar för att alla invånare i Jönköpings län har tillgång till en bra sjukvård och förutsättningar för en god hälsa. Vi arbetar också med kultur, kollektivtrafik, tillväxt, infrastruktur och en hållbar utveckling i hela länet. Region Jönköpings län är en politiskt styrd organisation med nära 11 500 medarbetare.

Följ Region Jönköpings län

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Region Jönköpings län

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye