O-Ringenvinnare missar medeln – Alexandersson laddad för EM

En förkylning stoppar O-Ringenvinnaren Sara Hagström från onsdagens EM-kval i medeldistans. Tove Alexandersson är däremot laddad för att ta sig an den tuffa terrängen som väntar i Estland.
Sara Hagström vann O-Ringen 2022. Nu tvingas hon avstå medeldistansen på EM i Estland efter en förkylning. Bild: Tilda Andersson

I morgon onsdag, inleds EM i Estland. Svenska truppen har tidigare drabbats av ett avhopp i form av Hanna Lundberg, som rehabtränar efter en skada i tåleden. Nu tvingas även Sara Hagström avstå från morgondagens tävling. Hagström, som i lördags tog hem totalsegern i O-Ringen, är förkyld.

- Det är riktigt surt. Jag var ute på en träningskarta i går här i Estland och kände mig bra. Senare under dagen blev jag hängig, men hoppades att det var för att jag var trött efter resan hit, säger hon.

Hagström har testats negativt för corona och stannar kvar med landslaget i Estland med förhoppning om att snabbt bli frisk.

Tove Alexanderson avbröt första etappen av O-Ringen eftersom hon inte kände sig helt kry. Förbundskapten Anneli Östberg ger dock lugnande besked inför EM.

- Det är bra med Tove, det var klokt av henne att dra i handbromsen och hon blev inte sjuk. Hon har varit på plats i Estland och har haft en bra uppladdning, säger hon.

Tuffa utmaningar väntar i de estländska skogarna, där medeldistansen och långdistansen bjuder på stor variation.

- Utmaningen under medeldistansen blir att orka kriga fysiskt och behålla koncentrationen i områden med dålig sikt. Långdistansen går i en mer öppen terräng där det gäller att ha god framförhållning för att kunna göra rätt vägval, säger Anneli Östberg

Den estländska terrängen har tidigare visat sig passa flera i den svenska truppen och förbundskaptenen har höga förhoppningar på medaljer.

- Vi vill bli bästa nation på EM. Det är alltid kul att våra rutinerade löpare får framgångar och när nya tar för sig som på sprint-VM tidigare i somras. Det är jättekul om det blir så även nu, säger Anneli Östberg.

Så sänder SVT från EM

Torsdag långdistans 13.00-16.00

Lördag medeldistansfinal 12.30-15.00

Söndag stafett 09.00-13.00

Här är den svenska truppen

Medeldistans

Martin Regborn
Emil Svensk
Viktor Svensk

O-Ringen Åre blev en fullträff för besöksnäringen6.12.2023 09:54:01 CET | Pressmeddelande

Sommarens O-Ringen, som genomfördes 22-28 juli 2023 i Åre, lockade hela 15 045 unika turister till regionen. Den del av turistomsättningen som omsattes i Åre beräknas vara ca 116,3 miljoner kronor medan ca 1,1 miljoner kronor hamnar i kringliggande kommuner. Den totala turistekonomiska omsättningen hamnar alltså på hela 117,4 miljoner kronor där de svenska turisterna står för ca 94, 6 miljoner av summan.

Tove Alexandersson framröstad som Årets orienterare – för tionde gången19.11.2023 10:10:00 CET | Pressmeddelande

2012 var första gången Tove Alexandersson röstades fram som Årets orienterare. I år tar hon hem titeln – för tionde gången. Det stod klart när orienteringssverige samlades under lördagskvällen i Jönköping för att summera det gångna året. Andra som prisades var bland annat Sara Hagström som årets sprinter och Hudiksvall som årets Hitta ut-projekt. Se alla pristagare i listan nedan.