World Animal Protection Sverige

Copenhagen Fashion Week slopar päls

Dela
Från och med nu kommer det inte att vara möjligt för danska modehus att visa sina kollektioner på Copenhagen Fashion Week, om päls ingår som en del av företagets design på catwalken.
Danska klädföretaget DayBirger får inte vara med på Fashion Week Copenhagen om de fortsätter använda päls, som de gjorde förra året. Foto: Vogue Scandinavia
Danska klädföretaget DayBirger får inte vara med på Fashion Week Copenhagen om de fortsätter använda päls, som de gjorde förra året. Foto: Vogue Scandinavia

Så tydligt är budskapet från arrangörerna bakom modeveckan i Köpenhamn, som efter en lång tids arbete med hållbarhet och FN:s globala mål äntligen tar det avgörande steget och riktar strålkastarna mot ett mer djuretiskt mode som en del av krav som måste uppfyllas för att delta i gott sällskap.

Copenhagen Fashon Week följer därmed efter Stockholm, London och Melbourne, som också tagit bort päls från catwalken, och det väcker entusiasm hos den globala djurskyddsorganisationen World Animal Protection:

"Vi är verkligen glada över att Copenhagen Fashion Week har tagit med djurskydd i sin hållbarhetspolicy. Vi har haft en lång dialog med teamet bakom modeveckan, som äntligen har insett att päls är ett minne blott. Det är en stor seger för djuren när modebranschen väljer att spela en ledande roll i att stoppa modeindustrins oetiska exploatering av pälsdjur”, säger Gitte Buchhave, chef för World Animal Protection Danmark.

Organisationen publicerade nyligen rapporten 'Cruelty is out of Fashion' tillsammans med organisationen Collective Fashion Justice.

Den listar designers som Chanel, Gucci, Armani, Yves Saint Laurent och Balenciaga, samt 20 andra ledande varumärken som har tagit bort pälsen.

"Det är en bra signal till den globala modeindustrin att CPH Fashion Week säger att det är oetiskt att marknadsföra päls från vilda djur som mink och räv, som har haft ett eländigt liv i små burar innan de blev kappor, jackor och accessoarer, säger Lina Dahl, kampanjansvarig på World Animal Protection Sverige, och fortsätter:

"Det känns så bra att se att Copenhagen Fashion Week använder sitt inflytande för att hjälpa till att förändra branschen. Det är hög tid att vilda djur tas bort från catwalken, både för djurens skull, men också för folkhälsan och miljön. Nu är det dags för andra städer att följa Danmarks exempel”, säger Lina Dahl, kampanjansvarig på World Animal Protection Sverige.

Copenhagen Fashion Week äger rum i Köpenhamn från idag, tisdagen den 9 augusti 2022.

Kontakter

Sandra JönssonExpert, vilda djurWorld Animal Protection Sverige

Akademisk bakgrund inom bevarandebiologi och etologi. Har särskilt fokus på djurparker, illegal handel, troféjakt och traditionell medicin.

Tel:073-8292133sandrajonsson@worldanimalprotection.se

Bilder

Danska klädföretaget DayBirger får inte vara med på Fashion Week Copenhagen om de fortsätter använda päls, som de gjorde förra året. Foto: Vogue Scandinavia
Danska klädföretaget DayBirger får inte vara med på Fashion Week Copenhagen om de fortsätter använda päls, som de gjorde förra året. Foto: Vogue Scandinavia
Ladda ned bild

Om

World Animal Protection Sverige
World Animal Protection Sverige
Hantverkargatan 5 s
11221 Stockholm

08-6177970https://www.worldanimalprotection.se

World Animal Protection är verksam i mer än 50 länder på sex kontinenter och har filialer i bland annat Australien, Brasilien, Danmark, Kanada, England, Indien, Kenya, Kina, Thailand och USA.

World Animal Protection är högsta rådgivare till FN och rådgivare till Europarådet.

Följ World Animal Protection Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från World Animal Protection Sverige

Organisationer startar gemensam kampanj för kors rätt att beta2.10.2023 10:05:52 CEST | Pressmeddelande

Idag lanseras kampanjen Jag vill beta. Bakom kampanjen står Sveriges fyra största djurskyddsföreningar; World Animal Protection, Djurens Rätt, Djurskyddet Sverige och Svenska Djurskyddsföreningen samt konsumentorganisationen Vi Konsumenter. Syftet med kampanjen är att skapa opinion för den idag lagstadgade betesrätten för mjölkkor men att även utöka betesrätten till att gälla även kalvar och andra nötdjur.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye