Bekvämlighet tydlig trend i Årets Dagligvara 2022
![](/data/images/00497/ab8e0b3a-4b88-4a6c-9411-9a5c9a31dd24-w_720.jpg)
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling och fyllt ett nytt konsumentbehov. För att bli nominerad ska produkten lanserats under 2020. Den ska ha tagit betydande marknadsandelar, uppnått en hög vägd distribution och drivit tillväxt i sin kategori. Urvalet görs även utifrån kvalitativa aspekter som innovationshöjd och att bidra till förpackningsutveckling mot materialåtervinningsbara förpackningar. I år är bekvämlighet och att det ska vara lättillgängligt tydligt hos alla tre nominerade produkterna.
- Både i försäljningsdata och när vi i juryn adderar de kvalitativa kriterierna syns det tydligt att pandemin har haft en påverkan på årets nominerade. Alla tre produkter är snacks, lättillgängliga och bekväma att äta både hemma tillsammans med familjen och ta med ut på picknicken, till stranden eller på skogspromenaden, säger Karin Brynell juryns ordförande och VD på Svensk Dagligvaruhandel.
De nominerade är Finn Crisp Snacks från Lantmännen Cerealia, Små Lussekatter från Pågen och Zeinas Hummus Mix från Zeinas. Den slutliga vinnaren kommer att röstas fram av branschens medarbetare, och presenteras den 6 oktober i samband med DLF:s Höstmöte. Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel.
Juryn består av representanter för dagligvaruhandeln, NielsenIQ, och extern expertis på Handelshögskolan i Stockholm. Marknadsanalysföretaget NielsenIQ är samarbetspartner och leverantör av den kvantitativa försäljningsdatan samt insikter i juryarbetet. Priset har delats ut sedan 2006. För ytterligare information om priset, kriterier och juryn besök https://www.svenskdagligvaruhandel.se/arets-dagligvara/
För ytterligare frågor kontakta:
Cecilia Anneling, Kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 070 840 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seBilder
Dokument
Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Kommentar till SCB Konsumentprisindex (KPI) juni 202412.7.2024 09:13:34 CEST | Pressmeddelande
Inflationen i juni var 2,6 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), vilket är betydlig lägre än i maj. Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker var 1,1 procent, vilket fortsatt är lägre än den övergripande inflationen. I över ett halvår har vi haft en avtagande prisökningstakt på livsmedel, men det är viktigt att komma ihåg att vi befinner oss på en ny högre prisnivå och att hushållen fortsatt har en relativt svag köpkraft, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.
Stabil försäljning i dagligvaruhandeln i juni11.7.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,4 procent under juni 2024 jämfört med motsvarande period föregående år, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Kommentar till Konkurrensverkets genomlysning av livsmedelsbranschen25.6.2024 12:01:19 CEST | Pressmeddelande
- Vi har mottagit den genomlysning som Konkurrensverket gjort av livsmedelssektorn. Vi har under arbetets gång haft en löpande dialog med myndigheten, besvarat förfrågningar och delat data och fakta. Vi kan konstatera att Konkurrensverket lyfter problematik med kommunernas planmonopol, och vi delar uppfattningen om att det måste bli lättare att etablera matbutiker. Det är den enskilt viktigaste åtgärden för att ytterligare stärka konkurrensen, och vi har fört fram flera konkreta förslag kring det. Sen tycker vi inte att man kan begränsa sig till att bara titta på bruttomarginalen, den ger inte en heltäckande bild. Då missar man de kostnadsökningar som varit i sista ledet i kedjan. Därför hade det varit mer relevenat för Konkurrensverket att titta på rörelsemarginalen, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel. - Konkurrensverket framhåller omotiverade höjningar av matpriserna. Den övergripande prisnivån i Sverige har inte stigit mer än övriga länder i Europa. De stigande livsmede
FAKTA OM MATEN: Kampen om köpkraften18.6.2024 07:15:00 CEST | Pressmeddelande
Sverige har sen 50-talet gått från cirka 40 000 matbutiker till idag knappt 4 000. Trots det har de flesta konsumenter tillgång till ett flertal livsmedelsbutiker och ofta olika koncept, öppettider, servicenivå, pris och utbud. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Positiv försäljningsutveckling för dagligvaruhandeln i maj18.6.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,1 procent under maj 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum