ŠKODA presenterar en ny väg in i framtiden

Tisdagen den 30 augusti presenterade ŠKODA AUTO, via en livesänd presskonferens, stora nyheter för biltillverkarens framtid. Ett helt nytt designspråk och varumärkesidentitet, en ny modern logotyp och inte minst – världspremiär för den kraftfulla konceptbilen VISION 7S som är baserad på det nya varumärkeskonceptet.
ŠKODA AUTO presenterar sin nya varumärkesidentitet som en del av NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030. Fokus ligger på ett nytt designspråk, en ny logotyp och omfattande uppdateringar av varumärkesidentiteten (CI). Dessutom gör ŠKODA en offensiv satsning på helelektriska bilar och meddelar att tre helt nya modeller kommer att äntra marknaden till år 2026. Konceptbilen VISION 7S är en sjusitsig familje-SUV och ger en detaljerad förhandsvisning av en av dessa modeller, utöver det finns planer på att lansera en kompakt SUV samt en mindre bil.
Bakom satsningen ligger en komplett ompositionering av varumärket med ambitionen att bli det femte mest säljande bilmärket i Europa. Modellprogrammet kommer att inriktas mot eldrift och till 2030 bedöms minst 70% av försäljningen utgöras av helt eldrivna modeller. För att stödja den utvecklingen kommer ŠKODA att investera ytterligare 5,6 miljarder euro inom e-mobilitet och 700 miljoner euro i digitalisering under de kommande fem åren. Inriktningen mot en hållbar och fossilfri mobilitet är tydlig och inkluderar även ett omfattande arbete för ökad mångfald och jämställdhet inom företaget.
ŠKODA VISION 7S: Sjusitsig SUV baserad på MEB-plattformen med en räckvidd på över 600 km
VISION 7S ger den första specifika förhandsvisningen av en helt ny ŠKODA-modell och samtidigt visar den upp varumärkets nya designspråk. Denna helelektriska SUV erbjuder generöst utrymme för upp till sju passagerare och många Simply Clever-detaljer som känns igen från SKODAs tidigare produktportfölj. Konceptbilen är byggd på Volkswagen-koncernens innovativa elbilsplattform (MEB) och har ett 89 kWh batteri. Detta ger en maximal räckvidd på över 600 km (WLTP). Dessutom är VISION 7S den första ŠKODA-bilen med en matt lack. Interiören präglas av hållbara material och interaktiva ytor och funktioner.
- Den här bilen är allt som vårt varumärke står för, den är baserad på vårt nya designspråk som står för robusthet, funktionalitet och autenticitet, meddelar Oliver Stefani, designchef för ŠKODA AUTO.
Nytt designspråk, ny logotyp och uppdatering av varumärkesidentiteten
ŠKODA AUTO har skapat ett nytt designspråk för den elektriska och digitala samtiden, som gradvis kommer rullas ut från och med nästa år. Det definieras av tydliga, reducerade linjer som betonar enkelheten och värdet av ŠKODAs nya modeller. Karakteristiska inslag i det nya designspråket inkluderar den nya fronten på bilen med ett så kallat Tech-Deck Face och hållbara material på insidan.
Den nya logotypen speglar ŠKODA AUTOs nya positionering och har ett tydligare uttryck mer anpassat för digitala medier och kommunikationskanaler. Bilmärkets starka riktning mot hållbarhet, ansvarsfullt resursutnyttjande och elektromobilitet symboliseras med två gröna färgnyanser - ”Emerald” och ”Electric Green”, som kommer att användas från och med nästa år.
- Med vår nya varumärkesidentitet tar vi hela ŠKODAs yttre till nästa nivå. Det är inte bara vår produktportfölj som utvecklas, utan det gör också våra kunder. Och vi ser detta som det perfekta tillfället att få vårt varumärke att följa utvecklingen i vår omvärld, och anpassa dess utseende och känsla till våra behov och kunders förväntningar, säger Martin Jahn, ŠKODA AUTO Styrelseledamot med ansvar för försäljning och marknadsföring.
Läs mer om ŠKODAs nya designspråk, NEXT LEVEL-strategin och mer detaljerad beskrivning av konceptbilen VISION 7S.
Nyckelord
Kontakter
Hanna StorckenfeldtPress- och sponsoransvarigŠKODA Sverige
Tel:+46701686634hanna.storckenfeldt@skoda.seBilder





Länkar
Om
ŠKODA AUTO
› Fokuserar på tre prioriteringar med sitt ”NEXT LEVEL ŠKODA”-program för framtiden: att utöka modellportföljen mot nybörjarsegment, att utforska nya marknader för ytterligare tillväxt i volymsegmentet och att göra konkreta framsteg inom hållbarhet och mångfald.
› Erbjuder för närvarande sina kunder tio personbilserier: FABIA, SCALA, OCTAVIA, SUPERB, KAMIQ, KAROQ, KODIAQ och ENYAQ iV.
› Levererade över en miljon fordon till kunder runt om i världen 2020.
› Har tillhört Volkswagen-gruppen i 30 år. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika fordonstillverkarna i världen. I samarbete med gruppen utvecklar och tillverkar ŠKODA AUTO självständigt fordon samt komponenter, motorer och växellådor.
› Verkar på tre platser i Tjeckien; tillverkar i Kina, Ryssland, Slovakien och Indien främst genom koncernpartnerskap, samt i Ukraina med en lokal partner.
› Sysselsätter cirka 42 000 personer globalt och är aktiv på mer än 100 marknader.
Följ Škoda Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Škoda Sverige
Škoda Elroq får 5 stjärnor i Euro NCAP – Enyaq och Octavia behåller toppresultaten19.11.2025 10:27:02 CET | Pressmeddelande
Škoda Elroq har tilldelats högsta betyg – 5 stjärnor – i det oberoende säkerhetstestet Euro NCAP. Den helt elektriska kompakta SUV:en imponerade i samtliga kategorier och befäster Škodas långa rad av toppresultat: alla nyutvecklade modeller sedan 2008 har fått 5 stjärnor.
Škoda står starkt på en tuff marknad – fortsätter leverera starka resultat när 2025 går mot sitt slut11.11.2025 13:24:04 CET | Pressmeddelande
Trots ett utmanande marknadsläge med avvaktande konsumenter och hård konkurrens på den svenska bilmarknaden fortsätter Škoda att visa styrka. När 2025 närmar sig sitt slut står märket fast vid sin position som ett av Sveriges mest efterfrågade bilmärken – med stabil försäljning, hög kundnöjdhet och växande intresse för framför allt de eldrivna modellerna Enyaq och Kodiaq som erbjuds med flera valbara drivlinor. – ”Vi är mycket stolta över att vi lyckats hålla i vår positiva utveckling även under ett år som varit tufft för hela branschen. Det visar att vårt modellprogram och vår strategi för Sverige är rätt i tiden,” säger Jens Reichert, märkeschef för Škoda Sverige. Stark avslutning på året Efter ett rekordstarkt första halvår 2025, där Škoda ökade sina registreringar med 54 procent jämfört med samma period föregående år, har märket till och med oktober behållit sin position bland Sveriges sex mest registrerade bilmärken och noterar en ackumulerad marknadsandel på 6,3%. Modellerna Enya
Epiq förhandsvisas: En tydlig inblick i Škoda mest prisvärda el-SUV8.9.2025 13:36:10 CEST | Pressmeddelande
Konceptbilen av Škoda Epiq ger en tydlig förhandsvisning av tillverkarens kommande hel-elektriska stads-SUV, vars produktion planeras att starta under 2026. Epiq blir första modell att fullt ut anamma Škodas nya formspråk "Modern Solid" som kännetecknas av en djärv, minimalistisk exteriördesign med ett funktionellt inre. Epiq är designad för vardagsbruk: den är kompakt (4,1 m lång), har plats för fem personer, ett bagageutrymme på 475 liter och en räckvidd på upp till 425 km. Startpriset för produktionsmodellen förväntas ligga i nivå med förbränningsversionen Kamiq, vilket gör Epiq till Škodas mest prisvärda elbil hittills.
Škoda ökar kraftigt i Sverige – 54 % fler registreringar första halvåret 202511.7.2025 08:31:42 CEST | Pressmeddelande
› ŠKODA ingress › Ingress
Elroq – den mest sålda elbilen i Europa under april28.5.2025 13:38:36 CEST | Pressmeddelande
Škodas senast lanserade elbil, den kompakta SUV:en Elroq, gör succé på den europeiska marknaden. I April 2025 var Elroq den mest sålda elbilen i Europa med 7.998 registrerade bilar. Škoda som varumärke var det tredje mest sålda bilmärket i Europa under samma månad.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
