Städ- och servicebranschen växer

Städ- och servicebranschen fortsätter att växa, trots viss inbromsning under pandemiåren 2020–2021. Även om branschen påverkats något av pandemin förväntas orderutvecklingen och omsättningen öka under 2022. Den privata städ- och servicesektorns omsättning har vuxit från knappt 30 miljarder 2017 till 35,85 miljarder 2021.
– Våra medlemsföretag har klarat sig relativt väl trots pandemin, tack vare en fantastisk omställningsförmåga. Företagen har visat en oerhörd flexibilitet när det gäller förändrade krav på säkerhet för kunder och personal, säger Jessica Forss Katz, näringspolitisk expert, Almega Serviceföretagen.
Fortsatta utmaningar för företagen är offentliga upphandlingar och konkurrensen från statliga och kommunala bolag. Andelen företag som deltar i upphandlingar har sjunkit sedan 2018 (från 33,3 procent till 27 procent 2021). Vanligaste orsaken till att företagen inte medverkar i offentliga upphandlingar är ett för stort fokus på pris, komplicerade processer och att man inte anser att upphandlande enhet hanterar upphandlingen korrekt. Företagen ser också konkurrensen från statliga och kommunala bolag som ett hinder i större utsträckning än tidigare (från 47,8 procent 2018 till 58,6 procent 2022).
– Upphandlingsprocessen kan bli mycket bättre. Tydligast ser vi att företagen vill att man ställer rimliga och uppföljningsbara krav på de som upphandlas, menar Jessica Forss Katz.
Städ- och servicebranschen är en viktig sysselsättnings- och integrationsmotor. Sysselsättningen har ökat med över 11 procent mellan 2017–2021 till 53 558 anställda. Nära två tredjedelar av personalstyrkan är född i ett annat land än Sverige och andelen heltidsarbetande har stigit från 59 procent 2017 till nästan 68 procent 2021.
Även om rekryteringen från arbetslöshet fortsatt är relativt hög så visar rapporten att företagen i högre utsträckning anställer medarbetare från konkurrerande företag i branschen och andra branscher. Endast en femtedel rekryterade direkt från arbetslöshet under 2021, att jämföra med en tredjedel som kom från arbetslöshet under 2014.
– Kompetensförsörjning är en allt viktigare fråga i många branscher, vilket delvis kan förklaras av osäkerheten och omskolningen som kom med pandemin. Samtidigt har vi en betydande långtidsarbetslöshet i Sverige. För politiken blir det centralt att hitta bättre sätt att matcha arbetssökande till arbetsmarknaden, säger Jessica Forss Katz.
Om rapporten
Branschrapporten baseras på information hämtad via statistikinsamling och årsredovisningsdata från Soliditets Nordic Business Key, samt en enkätundersökning bland Serviceföretagens medlemmar.
Delbranscherna som ingår i rapporten består av städföretag, hemserviceföretag samt
facility management (FM) företag. Till FM-företagen räknas de större koncernerna som erbjuder ett brett utbud av tjänster.
Till hemserviceföretagen räknas företag som är medlemmar i Serviceföretagens Hemservice-sektion. Hemservicebranschen är större än den som presenteras här, men det går inte att urskilja de företag som saknas frånandra städföretag.
Till städföretagen räknas övriga företag, det vill säga företag som huvudsakligen erbjuder städtjänster utanför hemmet.
Nyckelord
Kontakter
Jessica Forss Katznäringspolitisk expertAlmega Serviceföretagen
Jessica arbetar med frågor som arbetslivskriminalitet och osund konkurrens, samt driver opinionsbildning.
Michelle Jacobssonkommunikatör
Ansvarar för Almega Serviceföretagens kommunikation (webb, sociala medier, press mm.)
Bilder

Länkar
Om
Vi är bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag, där branscherna facility management, fönsterputs, hemservice, sanering och städ ingår. Totalt har föreningen 1 300 medlemsföretag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer.
Följ Serviceföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Serviceföretagen
Stockholmarna får betala när Stockholms stad övertar lokalvård i egen regi21.11.2025 15:48:47 CET | Pressmeddelande
I veckan röstade Stockholms stads kommunfullmäktige igenom budgeten för 2026. Ett kontroversiellt inslag är beslutet att öka andelen lokalvård i egen regi. Almega Serviceföretagen varnar för att detta blir ett dyrt och ineffektivt ideologiskt experiment som skattebetalarna får stå för.
Årets Städföretag 2025 går till Serviceföretaget PIMA7.11.2025 10:01:00 CET | Pressmeddelande
Serviceföretaget PIMA har utsetts till Årets Städföretag 2025. Företaget är ett föredöme i branschen och visar att kvalitet och omtanke om personalen går hand i hand. Priset delas ut årligen till ett auktoriserat städföretag som visat på seriös och god företagsamhet.
Ny röst för städ-och servicebranschen– Paul Philip Abrigo kliver in som näringspolitisk expert30.10.2025 12:55:11 CET | Pressmeddelande
Serviceföretagen stärker upp med PR-erfaren opinionsbildare. Paul Philip Abrigo kommer närmast från Lumo Advice och har många års erfarenhet från politiken. Nu går han in som näringspolitisk expert på Almega Serviceföretagen.
Rutindikatorn: Svenskarna har använt Rut mer än nånsin20.10.2025 07:02:00 CEST | Pressmeddelande
Nu släpps Rutindikatorn för tredje kvartalet 2025. Ett framgångsrikt kvartal för rut-sektorn som har vuxit både sett till totalbelopp och antal rut-tillfällen jämfört med 2024. Totalt har det juli-september köpts rut-tjänster vid 1 035 452 tillfällen till ett värde av nästan 4,5 miljarder kronor. För det har rut-avdrag till ett värde 2 240 606 645 kronor betalats ut.
Almega Serviceföretagen: ”Stockholms stad har storhetsvansinne”8.10.2025 12:23:26 CEST | Pressmeddelande
Idag släppte styret i Stockholms stad sin budget för 2026. I den fortsätter man sitt projekt för att ta tillbaka så mycket lokalvård som möjligt till egen regi. Det är enligt Almega Serviceföretagen, bransch- och arbetsgivarorganisation för städföretagen med kollektivavtal, ett stort misstag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
