Se upp för viltolyckor

Hittills i år har drygt 35 000 viltolyckor i Sverige rapporterats till polisen. Flest olyckor sker på hösten och vintern. Det visar statistik från Nationella Viltolycksrådet.
Om du krockar med vilt
Efter en kollision med större vilda djur är du enligt lag skyldig att snarast möjligt markera ut olycksplatsen och informera polisen, även om djuret inte har fått några synliga skador.
- Du ska kontakta polisen om du har kolliderat med björn, varg, järv, lo, älg, hjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår eller örn, säger Helen Bernerfalk, jurist och motorexpert på Konsumenternas Försäkringsbyrå.
Så gäller bilförsäkringen
Om det blir skador på bilen efter en viltolycka går det att få ersättning för reparationen genom vagnskadeförsäkringen som ingår i en helförsäkring. För nyare bilar gäller i stället vagnskadegarantin.
- Hos många försäkringsbolag behöver du bara betala en lägre självrisk eller ingen självrisk alls om du har kolliderat med ett vilt djur, säger Helen Bernerfalk.
För den som saknar en helförsäkring kan det vara möjligt att få ett bidrag till reparationen. Men då krävs det oftast att man har tecknat ett tillägg till halvförsäkringen. Det finns också tilläggsförsäkringar som kan ge ersättning för hela reparationskostnaden.
- Om du bor i ett område där det inträffar många viltolyckor och du inte vill helförsäkra din bil kan det vara värt att köpa en tilläggsförsäkring, säger Helen Bernerfalk.
Jämför bilförsäkringar
På konsumenternas.se finns en oberoende jämförelse av bilförsäkringar. I ”Jämför villkor” finns mer information om skillnader i ersättning vid viltolyckor. Vi jämför både sänkta självrisker vid helförsäkring och reparationsbidrag vid halvförsäkring.
Om du råkat ut för en viltolycka
- Hjälp skadade och varna andra trafikanter, sätt ut varningstriangeln.
- Markera platsen där olyckan skett, gärna med viltolycksremsa.
- Ring polisen på 112, även om djuret inte är skadat.
- Kontakta ditt försäkringsbolag om du får skador på bilen.
Nyckelord
Kontakter
Helen BernerfalkFordonsförsäkringar
Tel:076-146 55 18helen.bernerfalk@konsumenternas.seBilder

Om
Konsumenternas Försäkringsbyrå ger oberoende och kostnadsfri vägledning inom försäkring och pension. Vi har hjälpt konsumenter sedan 1979. Vi är en stiftelse som har Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring i vår styrelse. Välkommen till konsumenternas.se.
Följ Konsumenternas
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumenternas
Trygg utlandsresa – se till att försäkringen räcker hela vägen24.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Många planerar vinterresor just nu. Ett bra försäkringsskydd kan göra stor skillnad om något oväntat händer under resan. Konsumenternas Försäkringsbyrå tipsar om vad som är bra att ha koll på före och under resan.
Ny oberoende jämförelse: Så skiljer sig hemförsäkringarnas skydd12.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Hemförsäkringar skiljer sig åt i både innehåll och omfattning. Det visar Konsumenternas Försäkringsbyrås senaste jämförelse av 23 hemförsäkringar från 11 försäkringsbolag.
Ny kartläggning av försäkringsbolagens hållbarhetsarbete6.10.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Kan en försäkring vara hållbar? Är det något som konsumenter kan ta hänsyn till när de köper försäkring? Konsumenternas Försäkringsbyrå har granskat hur försäkringsbolag som erbjuder hem- och bilförsäkringar arbetar med hållbarhet.
Så gäller försäkringen vid översvämningar9.9.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Allvarliga översvämningar drabbar stora delar av Västernorrland och många hushåll vittnar om vattenfyllda källare. Konsumenternas Försäkringsbyrå förklarar hur försäkringen gäller och ger skadeförebyggande tips.
Försäkringsexperten varnar: Trygghetsförsäkringar ger inte alltid trygghet8.9.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Det blir allt vanligare med försäkringar som ska ge ekonomiskt stöd vid arbetslöshet och sjukskrivning. Men många konsumenter tecknar försäkringar som de i praktiken inte kan använda – eller som de kanske inte behöver. Konsumenternas Försäkringsbyrå uppmärksammar vanliga fallgropar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
