En av världens främsta koreografer - Ohad Naharin - sätter upp Kamuyot på Riksteatern

En av världens främsta koreografer, Ohad Naharin, Israel, sätter i höst upp sitt verk Kamuyot på Riksteatern. Det är en fängslande och medryckande koreografi framförd av unga dansare. Föreställningen har premiär på Riksteatern i Hallunda 28 november och kommer att spelas i sporthallar för högstadieelever över hela landet till maj 2008. På varje ort kommer det även att ges offentliga föreställningar.

Kamuyot är en inbjudande och interaktiv föreställning, där publiken är medskapande och gränsen mellan scen och salong suddas ut. Dansarna blir en del av publiken, och publiken en del av föreställningen. Publiken får ta del av soloprestationer, kraften i en ensemble på 16 dansare, intimiteten i ett handslag och den häftiga känslan i att vara en del av något stort. Allt till tonerna av japansk pop, reggae och klassiska tv-signaturmelodier. Kamuyot är ett försök att få människor, med eller utan danserfarenhet, att beröras av dans - utan att ge avkall på konstnärlig kvalitet. Bakom Kamuyot står Ohad Naharin (född 1952 i Israel), konstnärlig ledare för Batsheva Dance Company och en av världens främsta och mest hyllade koreografer. Ohad Naharin började sin karriär vid Batsheva Company som 22-åring. Efter flera år i USA där han arbetade med bland andra Martha Graham och startade en egen grupp, återvände han till kompaniet 1990 som dess konstnärlige ledare. Ohad Naharin debuterade som koreograf 1980 och hans verk har genom åren satts upp av en rad danskompanier och teatrar världen över, bland annat Cullbergbaletten och Nederlands Dans Theatre. Riksteatern och Batsheva Dance Company presenterar Kamuyot av Ohad Naharin. På initiativ av Daniel Sachs och med stöd av Gertrude och Ivar Philipsons Stiftelse samt The Barbro Osher Pro Suecia Foundation turnerar Riksteatern 2007/2008 med Kamuyot. Turnén är en samproduktion med Dansens Hus. Pressbilder och komplett turnéplan finns på www.riksteatern.se/press För ytterligare information, kontakta Erica Espling, pressansvarig Riksteatern 08-531 993 54, 070-528 99 15