Jag är en grön bänk i Paris baserad på Kerstin Thorvalls texter – vårens längsta turné med Riksteatern
Fröet till Jag är en grön bänk i Paris planterades när My Holmsten kontaktade Ann-Sofie Kylin om att göra en föreställning kring Kerstin Thorvalls (1925-2010) texter. De båda hade haft samma funderingar och efter att ha fått en försäkran från Kerstin Thorvalls söner om att det skulle vara möjligt att få bearbeta texterna för teaterscenen började de att skriva manus. Ann-Sofie Kylin och My Holmsten vill synliggöra och legitimera den medelålders kvinnans rätt till kärlek, uppskattning, uppmärksamhet och kanske lite sex - trots rynkor och en och annan grop i låret. Pjäsen består av två roller som gestaltar varsin del av samma kvinna. Den handlar om att leva ut sina behov kontra att leva enligt konventionen, och vilka konsekvenser det får.
- Att vi gör denna föreställning beror på att vi befann oss i samma situation i livet. Vi tyckte att det var dags att två medelålders kvinnor fick ta plats på teaterscenen utan att bli avbrutna av män, barn eller andra krav. Att få tala till punkt, helt enkelt!, säger My och Ann-Sofie. -Den som, i vårt tycke, bäst beskrivit livet för medelålders kvinnor är Kerstin. Vi känner igen oss i hennes framställning av sig själv och vi hoppas att vi kan bli lika modiga, att ta så mycket plats och våga utmana människor på deras egen arena som hon gjorde - och göra det med mycket humor, självironi och smärta.
Jag är en grön bänk i Paris hade urpremiär i Stockholm i mars 2011 och har spelats i Stockholmsområdet under det gångna året. My Holmsten och Ann-Sofie Kylin kommer att turnera landet runt med en av de minsta produktionerna i vår och samtidigt Riksteaterns längsta turné. Med sig har man hundarna Skott, en 7-årig renrasig dvärgschnauzer, och Elvis, en vit och långhårig blandras Chihuahua/tibetansk spaniel
Sagt i pressen ”My Holmsten och Ann-Sofie Kylin tar fint hand om energin men också humorn och modet det innebär att blotta själen och dess skröpliga längtan. Här på scenen ropar ord som inte är det minsta döda utan sjuder av liv och uppror.” Lars Ring, SvD
Fakta Jag är en grön bänk i Paris Manus och regi: Ann-Sofie Kylin och My Holmsten Baserad på texter av: Kerstin Thorvall Medverkande: Ann-Sofie Kylin och My Holmsten Föreställningens längd: ca 60 minuter, ingen paus Turnépremiär: 15 februari i Västerås. Turnéplan 15/ 2 Västerås, 16/2 Skärplinge, 17/2 Sandviken, 18/2 Lindesberg, 22/2 Linköping, 23/2 Gnosjö, 24/2 Älmhult, 25/2 Växjö, 26/2 Nybro, 28/2 Valdemarsvik, 1/3 Hemse, 2/3 Slite, 5/3, Nödinge, 6/3 Halmstad, 7/3 Alvesta, 8/3 Kristianstad, 10/3 Lomma, 11/3 Ängelholm, 19/3 Kiruna, 20/3 Jokkmokk, 21/3 Luleå, 23/3 Piteå, 24/3 Boliden, 25/3 Skellefteå, 27/3 Härnösand, 28/3 Munkbysjön, 30/3 Örnsköldsvik, 31/3 Sundsvall, 1/4 Timrå, 2/4 Edsbyn, 4/4 Hallstavik, 5/4 Norrtälje, 10/4 Köping, 11/4 Karlstad, 15/4 Kungälv,18/4 Arvika, 20/4 Virsbo, 21/4 Katrineholm, 22/4 Vadstena, 24/4 Boxholm, 26/4 Norrköping. Samtal om föreställningen och Kerstin Thorvalls författarskap kommer att ske på följande platser: Valdemarsvik, Hemse, Halmstad, Härnösand, Karlstad, Timrå och Vadstena.
Kontakter
För mer information och intervjuförfrågningar kontakta gärna: Adrian Hörnquist, pressansvarig Riksteatern 070-528 99 15, adrian.hornquist@riksteatern.se
Bilder
Om
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst.
Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.
riksteatern.se
Följ Riksteatern
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Riksteatern
Teater live på bio – Ny föreställning om kvinnliga erfarenheter, moderskap och tystnadens bördor14.11.2024 12:00:40 CET | Pressmeddelande
Mitt enda hem, Ainoa kotini utforskar de komplexa och ofta osynliga erfarenheterna av moderskap, kvinnlighet och de hemligheter som går i arv genom generationer. Föreställningen är baserad på Hanna Brotherus självbiografiska roman och flätar samman dans, fysisk teater och drama i en stark berättelse om smärta, hemligheter och den tystnad som omger många kvinnors liv. Nu visas den på bio i Sverige med premiär den 16 november.
Kampen för ljus i mörkret – Här är Riksteaterns vår 202513.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
I vår kämpar människan även när mörkret visat sig. Riksteaterns vårrepertoar tar plats i skuggan av apartheid, krig, klassamhället och familjetragedier. Men i den nyskrivna dramatiken, bebisdansen och cirkuspoesin lyser också humor, värme och hopp igenom. Från Norrbotten till Skåne turnerar Riksteatern med scenkonst för alla överallt.
Özz Nûjen och Grynet Molvig hyllar scenkonsten i Riksteaterns nya kampanjfilm29.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett förändrat kulturpolitiskt landskap sätter Riksteatern i en ny kampanjfilm ljuset på civilsamhällets och scenkonstens kraft. Med draghjälp av stjärnor från teatern, cirkusen och dansens värld visar Riksteatern hur scenkonst berikar människors liv där dom bor och lever.
Dear Winnie, gestaltar Sydafrikas komplexa landsmoder16.10.2024 10:24:49 CEST | Pressmeddelande
Den kritikerhyllade föreställningen Dear Winnie, gör intåg i Sverige efter succéartade framträdanden över Europa. Berättelser om motstånd, feminism och om att vara svart kvinna idag, flätas samman med Winnie Madikizela-Mandelas livshistoria. Från terrorstämplad och hyllad apartheidmotståndare, till landsmoder och fallen hjältinna. Sverigepremiär 31 januari 2025 på Riksteatern i Hallunda.
Klassikern Spöket på Canterville återuppstår som världsunik högteknologisk live avatar15.10.2024 09:38:22 CEST | Pressmeddelande
Riksteatern Crea är en föregångare i att producera banbrytande scenkonst på teckenspråk. I vår sätter de upp Oscar Wildes Spöket på Canterville med en unik 3D-animerad live avatar. Den teckenspråkiga avataren interagerar live med fysiska skådespelare på scen – ett teknologiskt fenomen som förvandlar klassikern till en modern föreställning för hela familjen. Premiär 18 januari i Hallunda.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum