Seriekonst blir absurd och ömsint teater i Riksteaterns föreställning Vårens nyckelord är ångvält
Den svenska seriekonsten blomstrar som aldrig förr. Här frodas den smartaste samhällskritiken och den vassaste humorn. Riksteatern har plockat de bästa bitarna ur Sara Granér, Nina Hemmingsson och Nanna Johanssons serier och skapat en collageföreställning. I Vårens nyckelord är ångvält gestaltar fyra skådespelare, Malin Cederbladh, Johannes Wanselow, Eva Rexed och Louise Löwenberg, 18 karaktärer på en solkig stadsfestival. - Festivaler är jippo och det finns mycket förväntningar om att alla ska ha trevligt. Men är det något som dessa karaktärer inte lyckas med så är det att må bra. De är väldigt existentiellt förvirrade. Allt utspelas under en dag, men det skulle lika gärna kunna vara under ett helt liv, säger regissören Maja Salomonsson. Hon och manusförfattaren Gustav Tegby har bearbetat serierna till en text som tar fasta på förlagornas unika, brutala och normkritiska ton. Bland de många rollerna märks karaktärer som Den Bästa Kvinnan, landets ledsnaste tonåringar, världens bitskaste pensionär och dietisten som gärna klär upp sig till lucia. På scen finns också fyra bajamajor och en mängd heliumballonger.
- Jag har velat skriva en humoristisk pjäs med lika delar vardagssurrealism, ömsinta personporträtt och totalt vansinne, säger Gustav Tegby.
- Vansinnet och humorn kommer vägas upp av några doser stillhet och allvar. För hur hanterar man livet när kraven på lycka tar över, när sockervadden smakar beskt och tombolans lotter är slut fast ingen vann? Vad händer när förväntningar inte infrias och det enda du har att hålla i handen är en färgglad, sponsrad ballong? säger Maja Salomonsson.
Fakta Vårens nyckelord är ångvält Dramatisering: Gustav Tegby Regi: Maja Salomonson Baserad på seriealbum och karaktärer av: Nina Hemmingsson, Sara Granér och Nanna Johansson Medverkande: Malin Cederbladh, Eva Rexed, Johannes Wanselow och Louise Löwenberg. Scenografi/kostym: Johanna Mårtensson Mask: Eva Rizell Ljuddesign: Magnus Larsson Ljusdesign & TS: Jenny Larsson Ljudtekniker: Janne Grundström Kostym & rekvisita: Svana Kjartansdóttir Teknisk projektledare: Nils Ryding Abelli Producent: Helena Ringvold Föreställningens längd: 90 minuter utan paus Premiär: 1 mars i Haparanda. Turnéplan 1/3 Haparanda, 5/3 Östersund, 12/3, Lidköping, 13/3 Karlstad, 15-16/3 Umeå, 20/3 Höganäs, 21/3 Simrishamn, 22/3 Ystad, 25/3 Malmö, 26/3 Jönköping, 27/3 Växjö, 30/3 Borlänge, 3/4 Kalmar, 10/4 Uppsala, 12-13/4 Västerås, 14-15/4 Stockholm, 17/4 Linköping, 24/4 Gävle, 25/4 Ljusdal, 26/4 Sundsvall, 27/4 Kramfors, 29/4 Eskilstuna
Kontakter
För mer information och intervjuförfrågningar kontakta gärna: Adrian Hörnquist, pressansvarig Riksteatern 070-528 99 15, adrian.hornquist@riksteatern.se
Bilder
Om
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst.
Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.
riksteatern.se
Följ Riksteatern
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Riksteatern
Teater live på bio – Ny föreställning om kvinnliga erfarenheter, moderskap och tystnadens bördor14.11.2024 12:00:40 CET | Pressmeddelande
Mitt enda hem, Ainoa kotini utforskar de komplexa och ofta osynliga erfarenheterna av moderskap, kvinnlighet och de hemligheter som går i arv genom generationer. Föreställningen är baserad på Hanna Brotherus självbiografiska roman och flätar samman dans, fysisk teater och drama i en stark berättelse om smärta, hemligheter och den tystnad som omger många kvinnors liv. Nu visas den på bio i Sverige med premiär den 16 november.
Kampen för ljus i mörkret – Här är Riksteaterns vår 202513.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
I vår kämpar människan även när mörkret visat sig. Riksteaterns vårrepertoar tar plats i skuggan av apartheid, krig, klassamhället och familjetragedier. Men i den nyskrivna dramatiken, bebisdansen och cirkuspoesin lyser också humor, värme och hopp igenom. Från Norrbotten till Skåne turnerar Riksteatern med scenkonst för alla överallt.
Özz Nûjen och Grynet Molvig hyllar scenkonsten i Riksteaterns nya kampanjfilm29.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett förändrat kulturpolitiskt landskap sätter Riksteatern i en ny kampanjfilm ljuset på civilsamhällets och scenkonstens kraft. Med draghjälp av stjärnor från teatern, cirkusen och dansens värld visar Riksteatern hur scenkonst berikar människors liv där dom bor och lever.
Dear Winnie, gestaltar Sydafrikas komplexa landsmoder16.10.2024 10:24:49 CEST | Pressmeddelande
Den kritikerhyllade föreställningen Dear Winnie, gör intåg i Sverige efter succéartade framträdanden över Europa. Berättelser om motstånd, feminism och om att vara svart kvinna idag, flätas samman med Winnie Madikizela-Mandelas livshistoria. Från terrorstämplad och hyllad apartheidmotståndare, till landsmoder och fallen hjältinna. Sverigepremiär 31 januari 2025 på Riksteatern i Hallunda.
Klassikern Spöket på Canterville återuppstår som världsunik högteknologisk live avatar15.10.2024 09:38:22 CEST | Pressmeddelande
Riksteatern Crea är en föregångare i att producera banbrytande scenkonst på teckenspråk. I vår sätter de upp Oscar Wildes Spöket på Canterville med en unik 3D-animerad live avatar. Den teckenspråkiga avataren interagerar live med fysiska skådespelare på scen – ett teknologiskt fenomen som förvandlar klassikern till en modern föreställning för hela familjen. Premiär 18 januari i Hallunda.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum