Dramatens Idlaflickorna på Riksteaterturné med Ylva och Stina Ekblad
"Vi måste vara på vår vakt mot de senila småflickorna i våra hjärtan".
På semester från sig själva. På bröllopsresa i sjömannens trädgård. På avveckling. I Kristina Lugns komiska och poetiska Idlaflickorna möts två kvinnor för första gången på en resa vid Gardasjön. Den ena heter Lillemor, den andra Barbro. Eller Disa. Eller kanske Yrsa eller Tove. De tillhör den föräldralösa generationen, har båda varit Idlaflickor och haft en man som heter Herrman.
Kristina Lugn har med Idlaflickorna åstadkommit en sällsam dialog med sorgsen underton, där två kvinnor vrider och vänder på bilder, minnen och ord.
- Pjäsens referenser till mödraskap, barndom, flicklekar och åldrande har varit som minnesöppnare för oss. Det är unikt att veta att medspelarens fantasilandskap är så nära ens eget. Vi vet ovanligt mycket om varandras undertext utan att ha talat om den, säger Stina Ekblad som i Idlaflickorna spelar tillsammans med sin syster Ylva Ekblad.
Idlaflickorna skrevs med skådespelarna Sif Ruud och Birgitta Valberg i åtanke, och hade urpremiär på Dramaten 1993.
- Vår version är helt annorlunda. Många har frågat om vi ändrat eller strukit mycket, men vi har bara tagit bort en enda mening. Den här lilla pjäsen är så ovanligt rik att den kan berättas på många sätt. Vi spelar den i en annan tonart än Sif och Birgitta gjorde, men förhoppningsvis lika rent, säger Stina Ekblad.
Uppsättningen med Ylva Ekblad och Stina Ekblad hade premiär på Dramatens scen Målarsalen den 22 januari 2011 men flyttades snabbt till teaterns näst största scen, Lilla scenen, där den spelats 50 gånger. Den har setts av över 12 000 personer.
I samband med Sverigeturnén genomförs en turné i Finland, som en del i Scen utan gränser: ett samarbete med teatrar i Finland och ett nätverk som arbetar med utveckling inom scenkonsten.
Pressröster om Idlaflickorna:
Ylva Ekblad och Stina Ekblad visar med eftertryck vilket överdåd det går att utvinna ur Kristina Lugns poesi. (UNT)
Det är så vackert, så trösterikt och galet. (SvD)
Stina och Ylva Ekblad hanterar Lugns oneliners med en sorgsen precision. (Expressen)
De är både som gjutna för Kristina Lugns språk. De är mycket tydliga, låter orden ta plats och ger dem tid att landa i publiken. (Arbetarbladet)
”Idlaflickorna” sprejar hisnande poetiska formuleringar och en massa kvickheter över publiken. (Arbetarbladet)
Deras exakthet, känslighet, rörlighet och musikalitet avslöjar djupet bakom det sorglustiga och vardagsfinurliga. nummer.se
Idlaflickorna
I rollerna: Stina Ekblad, Ylva Ekblad Regi: Vibeke Bjelke
Scenografi och kostym: Kari Gravklev Ljus: Ellen Ruge
Peruk och mask: Mimmi Lindell Speltid: 1 timme
Stina Ekblad tillhör Dramatens fasta ensemble. Hon är född i Finland, utbildad vid Odenseteaters elevskola 1972-75 och kom till Stockholms Stadsteater 1980. Där medverkade hon bland annat i Som ni vill ha det i regi av John Caird.
Stina Ekblad tilldelades Svenska Dagbladets Thaliapris 2006 för sin rollprestation i Fedra. Stina har medverkat i en lång rad produktioner inom radio, tv och film, bland annat Fanny och Alexander i regi av Ingmar Bergman, Ormens väg på hälleberget i regi av Bo Widerberg och Pensionat Oskar i regi av Susanne Bier. Hon är ofta verksam med recitation av lyrik och sammanställde 1994 en CD-skiva med dikter av Edith Södergran. Hösten 1998 framförde hon den uppmärksammade monologen Lukasevangeliet på Orionteatern och på turné. 2011 medverkade hon i Stormen och i Idlaflickorna på Dramaten och 2012 syns hon där i Spöksonaten.
Ylva Ekblad är utbildad vid Teaterhögskolan i Helsingfors 1981-1985. Hon har arbetat på en lång rad teatrar. 1985-89 var hon anställd vid Åbo Svenska Teater, 1989-90 arbetade hon på Svenska Teatern i Helsingfors och 1990-2005 arbetade hon på Wasa Teater där hon medverkade i en lång rad föreställningar. Ylva har även medverkat i film och på tv, både i Sverige så väl som i Norge och Finland. 2012 medverkar hon i Till Damaskus på Dramaten.
Kristina Lugn är poet och dramatiker. Hon är sedan 2006 också ledamot av Svenska Akademien.
Vibeke Bjelke är dansk skådespelare och regissör. Hon studerade vid Statens Teaterskola 1974-1975.
Scen utan gränser
är en plattform för gränsöverskridande branschutveckling som syftar till att utveckla scenkonsten inom områdena konstnärligt utbyte, interaktivitet, teknik och ledarskap. Plattformen har sin grund i ett mångårigt gästspelsutbyte mellan Sverige och Finland och koordineras av Riksteatern och Hanaholmen Kulturcentrum.
www.scenutangranser.se
I samarbete med Dramaten
Turnéplan: Gävle (13/9) Sundsvall (16/9) Östersund (19/9) Umeå (21/9 och 22/9) Örebro (24/9) Karlstad (27/9) Skövde (28/9) Jönköping (5/10 och 6/10) Kungsbacka (7/10) Kristianstad (8/10) Helsingborg (9/10) Ystad (11/10) Hässleholm (14/10) Halmstad (16/10) Nässjö (18/10) Södertälje (20/10) Helsingfors (23/10 och 24/10) Pargas (26/10) Mariehamn (28/10) Vasa (31/10, 1/11 och 2/11)
Pressbilder finns för nedladdning på www.riksteatern.se/press
Kontakter
För mer information och intervjuförfrågningar kontakta gärna: Mimmi Fristorp Fagerholm, pressansvarig Riksteatern 08-53199354 mimmi.fristorp@riksteatern.se Christina Bjerkander Vik. presschef Dramaten 08-6656147/0703-726147 christina.bjerkander@dramaten.se
Bilder
Om
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst.
Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.
riksteatern.se
Följ Riksteatern
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Riksteatern
Teater live på bio – Ny föreställning om kvinnliga erfarenheter, moderskap och tystnadens bördor14.11.2024 12:00:40 CET | Pressmeddelande
Mitt enda hem, Ainoa kotini utforskar de komplexa och ofta osynliga erfarenheterna av moderskap, kvinnlighet och de hemligheter som går i arv genom generationer. Föreställningen är baserad på Hanna Brotherus självbiografiska roman och flätar samman dans, fysisk teater och drama i en stark berättelse om smärta, hemligheter och den tystnad som omger många kvinnors liv. Nu visas den på bio i Sverige med premiär den 16 november.
Kampen för ljus i mörkret – Här är Riksteaterns vår 202513.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
I vår kämpar människan även när mörkret visat sig. Riksteaterns vårrepertoar tar plats i skuggan av apartheid, krig, klassamhället och familjetragedier. Men i den nyskrivna dramatiken, bebisdansen och cirkuspoesin lyser också humor, värme och hopp igenom. Från Norrbotten till Skåne turnerar Riksteatern med scenkonst för alla överallt.
Özz Nûjen och Grynet Molvig hyllar scenkonsten i Riksteaterns nya kampanjfilm29.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett förändrat kulturpolitiskt landskap sätter Riksteatern i en ny kampanjfilm ljuset på civilsamhällets och scenkonstens kraft. Med draghjälp av stjärnor från teatern, cirkusen och dansens värld visar Riksteatern hur scenkonst berikar människors liv där dom bor och lever.
Dear Winnie, gestaltar Sydafrikas komplexa landsmoder16.10.2024 10:24:49 CEST | Pressmeddelande
Den kritikerhyllade föreställningen Dear Winnie, gör intåg i Sverige efter succéartade framträdanden över Europa. Berättelser om motstånd, feminism och om att vara svart kvinna idag, flätas samman med Winnie Madikizela-Mandelas livshistoria. Från terrorstämplad och hyllad apartheidmotståndare, till landsmoder och fallen hjältinna. Sverigepremiär 31 januari 2025 på Riksteatern i Hallunda.
Klassikern Spöket på Canterville återuppstår som världsunik högteknologisk live avatar15.10.2024 09:38:22 CEST | Pressmeddelande
Riksteatern Crea är en föregångare i att producera banbrytande scenkonst på teckenspråk. I vår sätter de upp Oscar Wildes Spöket på Canterville med en unik 3D-animerad live avatar. Den teckenspråkiga avataren interagerar live med fysiska skådespelare på scen – ett teknologiskt fenomen som förvandlar klassikern till en modern föreställning för hela familjen. Premiär 18 januari i Hallunda.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum